Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1393
10
1
gregorian
2015
1
1
2
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه انگیزش و محافظت بر رفتارهای پیشگیریکننده از اثرات زیانبار اشعه آفتاب در دانشآموزان پسر
The Effect of Education Based on Protection Motivation Theory on The Harmful Effects of Solar Rays on Male Students
پژوهشي
Research
<p><b>زمینه و هدف: </b>محافظت فردی نقش اساسی در پیشگیری و کاهش سرطانهای ناشی از پرتو ماورای بنفش نور خورشید دارد. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیری از اثرات زیانبار اشعه آفتاب در دانشآموزان پسر انجام شد.<br>
<b>مواد و روشها</b>: این مطالعه نیمهتجربی بر روی 200 نفر دانشآموز پسر از 8 مدرسه ابتدایی پسرانه در شهر زاهدان در دو گروه آزمون و شاهد که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای انتخابشده بودند در سال 1392 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته چندبخشی بود که روایی آن توسط متخصصین و پایایی آن با اجرای بررسی اولیه بر روی 20 نمونه و محاسبه آلفا کرونباخ در کل حجم نمونه 83/0 تائید شد. بعد از گردآوری دادههای اولیه برنامه آموزشی (سخنرانی به همراه کلیپ و انیمیشن کارتونی در قالب پاورپوینت) در گروه مداخله انجام شد. پس از گذشت دوره انتظار (2 ماه) دادههای گروههای پژوهشی گردآوری و با کمک نرمافزار آماری SPSS16 و با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و زوجی، کایاسکوئر و آنالیز کوواریانس و رگرسیون با سطح معنادار 95٪ مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند (05/0 p<).<br>
<b>یافتهها</b>: میانگین نمرات آگاهی و رفتار در گروه مداخله بهصورت معناداری، به ترتیب، از 55/9 به 88/15 و 15/6 به 55/10 نمره افزایشیافته بود. بر اساس آزمون رگرسیون خطی مدل قادر بود که 12% رفتارهای محافظت در برابر اشعه را پیشبینی کند.<br>
<b>نتیجهگیری</b>: مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی انگیزش محافظت در ارتقای دانش و نیز رفتارهای پیشگیری از اختلالات اشعه ماورای بنفش در پسران مؤثر است.<br>
<b>نوع مقاله:</b> مطالعه پژوهشی.</p>
<p><b>Background and objective</b>: Personal protection has an essential role in preventing and decreasing solar UV radiation-induced cancers. This study aimed to determine the effect of education based on protection motivation theory on the harmful effects of sun rays on male students.<br>
<b>Methods:</b> This semi-experimental study was conducted on 200 male students from eight primary schools randomly divided to control and experimental groups. The tool used for data collection was a researcher-made questionnaire. This questionnaire included demographic and protection motivation theory questions. The validity of the study instruments was assessed and confirmed by an expert panel and the reliability by Cronbakh Alpha test (= 0.83) through 20 samples. After primary data collection, educational intervention including lecture, with cartoon clip with PowerPoint, was performed for the intervation group. Two months later, data in both groups were collected again and analyzed through SPSS16 using descriptive and analytic statistics (independent and paired t test, Chi-square, ANCOVA (p< 0.05). Results: After intervention among experimental group, the mean scores of knowledge and behavior increased from 9.55 to 15.88 and from 6.15 to 10.55, consecutively. Based on linear regression testing the model could predict 12% of protective behaviors against UV radiation.<br>
<b>Conclusion</b>: Educational intervention, based on protection motivation theory, was useful in increasing knowledge and promoting preventive behaviors of ultraviolet radiation disorders In male primary school students.<br>
<b>paper Type </b>: Research paper</p>
نظریه انگیزش محافظت, اشعه آفتاب, اشعه ماورای بنفش, دانشآموزان دبستانی, رفتارهای پیشگیریکننده, زاهدان.
Protection-motivation theory, Solar rays, Primary school students, Preventive behaviors, Zahedan.
322
330
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-202-1&slc_lang=fa&sid=1
Gholam Reza
Maseudi
غلامرضا
مسعودی
10031947532846003066
10031947532846003066
No
Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences (ZAUMS), Zahedan, Iran
عضو هیئتعلمی مرکز ارتقا سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
Esmat-Osadat
Hosseini
عصمت السادات
حسینی
HOSINI.ESMAT.@YAHOO.COM
10031947532846003067
10031947532846003067
Yes
Student in Health Education, ZAUMS, Zahedan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
Ramazan
Mirzaei
رمضان
میرزایی
10031947532846003068
10031947532846003068
No
Dept. of Statistics & Epidemiology, ZAUMS, Zahedan, Iran
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
Mahnaz
Shahrakipour
مهناز
شهرکیپور
10031947532846003069
10031947532846003069
No
Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences (ZAUMS), Zahedan, Iran
عضو هیئتعلمی مرکز ارتقا سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
Seyed Ali
Hosseini
سیدعلی
حسینی
10031947532846003070
10031947532846003070
No
Student in Surgical Technology, ZAUMS, Zahedan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران