Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1394
10
1
gregorian
2016
1
1
3
4
online
1
fulltext
fa
اولویتبندی فنون آموزش سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی و برنامهریزی آرمانی
Prioritization of Health Education Techniques in Markazi Province Health Center through Analytical Hierarchy Process and Goal Programming
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف</strong>: آموزش سلامت میکوشد تا فرصت کسب اطلاعات و مهارتهای لازم جهت اتخاذ تصمیمات باکیفیت را برای مردم فراهم کند. یکی از نکات مهم در برنامهریزی آموزشی انتخاب مداخلاتی است که بیشترین بازدهی را در ارتقای سلامت جامعه داشته باشند. هدف این مطالعه اولویتبندی فنون آموزش بهداشت با استفاده از تکنیکهای تحلیل سلسلهمراتبی و برنامهریزی آرمانی است.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روشها:</strong> این مطالعه کمی- کیفی و از نوع کاربردی بود. حجم نمونه شامل کلیه 12 مرکز بهداشت شهرستان استان مرکزی بود. از طریق بحث گروهی متمرکز، معیارهای اصلی انتخاب روشهای آموزشی شناسایی و اولویتبندی آنها از طریق روش تحلیل سلسلهمراتبی انجام شد. سپس از طریق نرمافزار <a href="http://winqsb.en.softonic.com/" target="_blank"><span dir="LTR">WinQSB</span></a> برنامه <span dir="LTR">GP</span> بهترین ترکیب روشهای آموزش بهداشت مشخص گردید.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> هزینه، دسترسی، مقبولیت، قابلیت اجرا و تأثیر بهعنوان معیارهای انتخاب روشهای آموزش بهداشت تعیین گردید. ترتیب رتبهبندی روشهای آموزشی عبارت بودند از: آموزش گروهی (44/4%)، آموزش چهره به چهره (23%)، توزیع بروشور و پمفلت (10%)، نمایش فیلم آموزشی (9%)، ارسال پیامک (7%)، سمینار (4%)، آموزش تلویزیونی (1%)، برپایی نمایشگاه (1%)، ایفای نقش (0/50%) و راهپیمایی (0/10%).</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری:</strong> روشهای آموزش گروهی، آموزش چهره به چهره، توزیع بروشور و پمفلت و نمایش فیلم آموزشی با اختلاف قابلتوجهی نسبت به سایر روشها بیشترین بازدهی ازلحاظ صرفهجویی در هزینهها، تحقق اهداف آموزشی، دسترسی گروههای هدف به روشهای آموزشی، مقبولیت مردمی و قابلیت اجرا داشتند.</p>
<p dir="RTL"><strong>نوع مقاله:</strong> مطالعه پژوهشی.</p>
<p><strong>Background and objective</strong>: Health education tries to provide an opportunity for people to find necessary information and skills to make high quality decisions. One of the important steps for educational planning is selection of interventions that have most returns. The aim of this study was to prioritize health education methods through Analytical Hierarchy Process (AHP) and Goal Programming (GP) techniques.</p>
<p><strong>Materials and methods</strong>: This was a quantitative-qualitative and applied study. The sample consisted of all 12 city health centers in Markazi Province, Iran. Through Focus Group Discussions (FGDs), the main criteria of health education techniques were identified and prioritized through AHP technique. Then, using <a href="http://winqsb.en.softonic.com/" target="_blank">WinQSB</a> software and GP program, the best combination of health education methods was determined.</p>
<p><strong>Results:</strong> Cost, access, acceptability, feasibility and effectiveness were identified as the main criteria for selection of health education methods. Prioritized training methods include, in order, were: group education (44.4%), face-to-face education (23%), distribution of pamphlets and brochures (10%), health education films (9%), sending educational SMS (7%), seminars (4%), TV education (1%), educational exhibitions (1%), role playing (0.5%) and educational rallies(0.10%).</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> Methods of group education, face-to-face education, distribution of pamphlets and brochures and showing health educational films have a significant returns than other methods in terms of cost saving, meeting educational needs, target group access to educational methods, popularity and feasibility.</p>
<p><strong>Paper Type:</strong> Research Article.</p>
آموزش بهداشت, تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی (AHP), برنامهریزی آرمانی (GP), استان مرکزی.
Health education, Analytical Hierarchy Process (AHP), Goal Programming (GP), Markazi Province.
328
339
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-404-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Hossien
Mehrolhassani
محمد حسین
مهر الحسنی
mhmhealth@gmail.com
10031947532846004002
10031947532846004002
No
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
Rahmatollah
Jadidi
رحمت الله
جدیدی
Jadidi88@gmail.com
10031947532846004003
10031947532846004003
No
Arak University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اراک
Saeed
Amini
سعید
امینی
sa_536@yahoo.com
10031947532846004004
10031947532846004004
Yes
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان