Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1395
10
1
gregorian
2017
1
1
4
4
online
1
fulltext
fa
نقش برنامه ریزان آموزشی در بهبود فرایند یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی: تعیین نقش ها و صلاحیت های مدرسان، استراتژی های تدریس، محتوای دیجیتالی، و نظام ارزشیابی
The Role of Educational Planner in E-Learning Process Improvement: Developing Teaching Strategies, Teachers’ Rolls, Concept, and Evaluation System
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">زمینه و هدف: در شکل گیری یک محیط مجازی دانشگاهی، عوامل مهمی وجود دارد که به یک دیدگاه سیستمیک نیاز دارند که جنبه تعلیم و تربیتی از جنبه های دیگر نظام آموزشی مهم تر است. بنابراین، کاربرد صحیح مولفه های مربوط به آموزش می تواند در نهایت منتج به موفقیت آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی می شود.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روشها</strong>: برای انجام این پژوهش از روش توصیفی- و با استفاده از فرم نظرسنجی محقق ساخته (با آلفای کرونباخ 902/0) و با توجه به نظرسنجی از افراد متخصص آموزش مجازی در سراسر دنیا و استفاده از روش دلفی انجام شده است. تعداد 1076 آدرس ایمیل از طریق وب سایت ها و مجلات علمی استخراج و پس از چندین بار ارسال، در نهایت 200 پاسخگو، اعلام به همکاری نمودند. از 73 مولفه ابتدایی، تعداد 52 مولفه با نظر متخصصان باقی ماند که با تکنیک تحلیل عاملی آنالیز شدند. از 52 عامل فقط تعداد 4 عامل اول قابلیت تبیین واریانس ها را دارند.</p>
<p dir="RTL">یافتهها: 4 عامل اصلی پداگوژی به اسامی محتوای دیجیتالی، نقشها و شایستگی های استاد، ارزشیابی، استراتژی های تدریس، نامگذاری و موارد دیگر به عنوان زیر مولفه در نظر گرفته شدند.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری:</strong> بطور کلی تعداد 39 زیرمولفه درباره این چهار جنبه پداگوژیکی در آموزش مجازی مشخص شد. بطوریکه عبارتنداز: محتوای دیجیتالی؛ دارای 10 زیر مولفه، نقش ها و شایستگی های استاد; دارای 14 زیر مولفه، ارزشیابی؛ دارای 10 زیر مولفه، مولفه استراتژی های تدریس؛ دارای 5 زیر مولفه، هنوزدر مرحله نوزادی هستند.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"><strong>نوع مقاله:</strong> مطالعه پژوهشی.</p>
<p>Background and objective: There are some important factors in educational virtual environment that need a systemic perspective which pedagogical aspect is more important than the other aspects of educational system. Thus, using educational components in a correct way can be led to success of virtual education and e-learning.</p>
<p><strong>Materials</strong> <strong>and</strong> <strong>methods</strong>: To do this study it is used descriptive method. It is used a research made questionnaire (with Cronbach's alpha= .902) and the opinions of virtual education experts in the world and also it is used Delphi technique to data collection. Out of 1076 e-mail address, which is found through websites and scientific journals and after sending several emails, finally 200 responders tended to collaboration. Out of 73 initial components 52 components via expert opinion is remained. They were analyzed using SPSS software through factor analysis. 0ut of 52 factors only 4 factor can explain variances.</p>
<p>Results: It is found 4 main pedagogical factors including Digital Concepts including, teacher Roles and competences, Evaluation including, teaching strategies.</p>
<p>Conclusion: It is generally found 39 subcomponents about these 4 pedagogical aspects in virtual education. Including Digital Concepts including 10 subcomponents, teacher Roles and competences including 14 subcomponents, Evaluation including 10 subcomponents, teaching strategies including 5 subcomponents. They are still in neonatal stage of development.</p>
<p></p>
<p><strong>Paper Type:</strong> Research Article.</p>
آموزش پزشکی, آموزش مجازی, یادگیری الکترونیکی, برنامه ریزی آموزشی
Medical Education, Virtual Education, E-learning, Educational Planning
329
338
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-472-2&slc_lang=fa&sid=1
Davood
Abdollahi
داود
عبدالهی
abdollahi_d46@yhaoo.com
10031947532846004679
10031947532846004679
Yes
Faculty member of Azad University Yadegar-e- Emam Branch
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی / واحد یادگار امام