Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1396
3
1
gregorian
2017
6
1
5
1
online
1
fulltext
fa
تصمیمگیری بر مبنای روش استدلال شهودی در مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
Decision Making in Health Education and Health Promotion Interventions Using the Evidential Reasoning Approach
<p>تصمیمات در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت معمولاً بهطور همزمان تحت تأثیر عوامل متعدد قرار میگیرد، بدین معنی که پژوهشگران با محیط تصمیمگیری چندمعیاره مواجه میشوند. همین امر انتخاب گزینه کاملتر و صحیحتر را با اهمیت بیشتری روبرو میسازد. با توجه به اینکه در مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت عوامل گستردهای در تصمیمگیری دخالت دارند، استفاده از روشی که بتوان همزمان معیارهای کیفی و کمی، با واحدهای مختلف و امکان در نظر گرفتن عدم قطعیت را داشته باشد، دارای مزیت بالایی است. روش تصمیمگیری استدلال شهودی بر مبنای معیارهایی که توسط کارشناسان خبره امتیازدهی میشود، برای انتخاب گزینه برتر استفاده میگردد. مزیت استفاده از این روش قابلیت استفاده از اطلاعات با فرمتهای مختلف و دارای عدم قطعیت، قابلاعتمادتر و واقعبینانهتر بودن آن از یک ماتریس تصمیمگیری معمولی و اطلاعات خروجی آزموده¬تر آن است.<br>
<br>
<strong>نوع مقاله:</strong> مطالعه مروری.</p>
<p></p>
<p>Decision making in health education and health promotion is often faced with problems that are affected by different factors simultaneously. In this case, researchers have to deal with multi-criteria decision-making problems. Considering the fact that many factors have an effect on the decisions that are to be made in health education and health promotion, using a method that can deal with both qualitative and quantitative criteria and data with a degree of uncertainty is highly beneficial. The evidential reasoning approach is a multi<span dir="RTL">-</span>criteria decision-making method that can be used to select the most preferable option, based on comments from different experts. The benefits of this method are the ability to receive and use data in different formats with or without uncertainty. Thereby resulting in more reliable and sophisticated answer than many other multi-criteria decision-making methods.</p>
<p><strong> Paper type:</strong> Review Article.</p>
تصمیمگیری چندمعیاره, استدلال شهودی, اولویتبندی مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت.
Multiple-criteria decision-making (MCDM), Evidential reasoning approach, Prioritization of health education and health promotion interventions.
51
57
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-635-1&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Ebrahimnia
مهدی
ابراهیم نیا
m1349h@gmail.com
100319475328460013087
100319475328460013087
No
Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیه االله (عج)
Ali
Akhoundi
علی
آخوندی
Ali.akhoundi@alumni.ut.ac.ir
100319475328460013088
100319475328460013088
No
School of Civil Engineering, University of Tehran
دانشکده عمران، دانشگاه تهران
Mahboubeh
Rouhollahi
محبوبه
روح الهی
MRudim13@gmail.com
100319475328460013089
100319475328460013089
No
School of Environmental Engineering, University of Tehran
دانشکده محیطزیست، دانشگاه تهران
Alireza
Taghdisi
علیرضا
تقدیسی
a_taghdisi@hotmail.com
100319475328460013090
100319475328460013090
Yes
, Islamic Azad University, Research Branch
دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات