Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
5
3
online
1
fulltext
fa
تبیین نقاط قوت، چالشها و سازوکارهای اصلاحی برنامۀ مدارس مروج سلامت از دیدگاه کارشناسان بهداشت مدارس: یک مطالعه کیفی
Exploring The Strengths, Challenges and Improvement Strategy For Health-Promoting Schools From School Health Experts
استراتژی های آموزش بهداشت
Health Education Strategies
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransans;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف: </span></strong>مدرسه فراهمکنندۀ بستری برای ارتقای سلامت حدود دوازده میلیون دانشآموز ایرانی، کارکنان مدارس، والدین و محیط دربرگیرندۀ آنها بهعنوان یک کل مبتنی بر رویکرد مدارس مروج سلامت است.<br>
سلامت فرد در سنین مدرسه متأثر از تعامل با سایر دانشآموزان، اولیای مدرسه، شرایط کمی و کیفی محیط مدرسه و نظام آموزشی است؛ لذا، مطالعۀ حاضر با هدف تبیین نقاط قوت، چالشها و راهبردهای اصلاحی این برنامه از دیدگاه کارشناسان بهداشت مدارس استانهای کشور در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۵ انجامشده است.<br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روشها: </span></strong>در این مطالعۀ کیفی، دادهها با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته از ۱۴ تن از کارشناسان بهداشت مدارس از هفت استان و سه تن از مدیران مدرسه که از طریق نمونهگیری مبتنی بر هدف جمعآوری گردید، با روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از نرمافزار <span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">MAXQDA</span></span> ویرایش ۱۰تحلیل شد.<br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></strong> در راستای پاسخگویی به سه سؤال اصلی مطالعه یعنی دیدگاههای مصاحبهشوندگان دربارۀ نقاط قوت، چالشها و راهکارهای اصلاحی برنامۀ مدارس مروج سلامت، یافتههای حاصل از تحلیل مصاحبههای انفرادی با کارشناسان بهداشت مدارس و مدیران مدارس در این برنامه، در هشت طبقه ؛ «مشارکت محوربودن برنامه»، «بازخورد محوربودن برنامه»، «آموزش محوربودن برنامه»، «جامعبودن برنامه»، «سازوکار ساختاری ـ اجرایی ناکارآمد»، «ماهیت ناکارآمد برنامه»، «بهبود زیرساختهای حمایتکننده» و «بازنگری ساختار اجرایی برنامه» دستهبندی شد.<br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری</span></strong>: اثربخشی برنامۀ مدارس مروج سلامت همانند همۀ برنامههای موفق در سیستم بهداشتی مستلزم بازنگری و بومیسازی است.</span></div>
<span style="font-family:iransans;"> </span> <p dir="RTL"></p>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Objective:</strong> Schools provide an important setting to promote health, especially in Iran with about 12 million children, moreover for school staff, families, and communities. The health-promoting schools approach has been implemented in Iranian schools. This qualitative study aimed to explore the perspectives of school health experts towards the strengths, challenges, and improvement strategy for health promoting schools.<br>
<strong>Methods: </strong>In This qualitative study, data was collected using semi-structured interviews with 14 health schools, professionals and 3 school headmasters in seven provinces of Iran. We recruited interviewers through purposeful sampling. Thematic analysis was conducted to analyze the data by using MAXQDA <sub>ver </sub>10.<br>
<strong>Results</strong>: The results were categorized into eight themes. The main strength, perceived in " based on participatory program "," feedback-driven program"," training- driven program"," a systematic program". The main perceived weakness was ''inefficient executive structural mechanism "and" inefficient property of the program "Improve the supporting infrastructure," and" Reload executive structures were suggested as a corrective mechanism from participants’ view point.<br>
<strong>Conclusion: </strong>The effectiveness of the health promoting school program, as well as all successful programs in health system requires revision and localization.</div>
ارتقای سلامت, مدارس مروج سلامت, مطالعۀ کیفی
health promotion, health-promoting schools, qualitative study
240
250
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-689-2&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Zarei
فاطمه
زارعی
f.zarei@zums.ac.ir
10031947532846007563
10031947532846007563
No
Dept. of Health Education, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکدۀ علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Leyla
Ghahremani
لیلا
قهرمانی
gahremani297024@gmail.com
10031947532846007564
10031947532846007564
No
Dept. of Health Education and Health Promotion, Faculty of Medicine, Islamic Azad University, Research Branch, Tehran, Iran
گروه آموزش بهداشت و. ارتقای سلامت ، دانشکدۀ علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
Maryam
Khazaee-Pool
مریم
خزائی پول
khazaee.m@zums.ac.ir
10031947532846007565
10031947532846007565
No
Dept. of Health Education and Promotion, School of Health, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
Nastran
Keshavarz Mohammadi
نسترن
کشاورز محمدی
n_keshavars@yahoo.com
10031947532846007566
10031947532846007566
Yes
Dept. of Public Health, School of Public Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکدۀ بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران