Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
5
2
online
1
fulltext
fa
پیش بینی سلامت روان معلمان بر اساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی
Predicting The Mental Health of Teachers Based on The Variables of Self-Efficacy andSocial Support
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span style="font-size:11px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>زمینه و هدف</strong>: <span style="color:black;"> خودکارآمدی و حمایت اجتماعی از عوامل تأثیرگذار در سلامت روان افراد محسوب می شوند و به ایشان کمک ‏می­کنند تا با شرایط استرس­زا و اضطراب­آور کنار بیایند و آسیب روانی کمتری را تجربه کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر پیش­بینی سلامت روان معلمان براساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایت ‏اجتماعی بوده است.</span><br>
<strong>مواد و روشها: </strong><span style="color:black;">با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، روش ‏پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ معلمان دورۀ ابتدایی و متوسطه دوم شهر تهران بوده است که از میان آنها تعداد ۴۴۷ نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشه­ای برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه­های سلامت ‏عمومی(۲۸-</span><span dir="LTR"><span style="color:black;">GHQ</span></span> <span style="color:black;">)، خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و حمایت اجتماعی ‏واکس و همکاران و برای تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از شاخص­های آمار ‏توصیفی و آمار استنباطی(رگرسیون چندمتغیره) استفاده شد</span><span style="color:black;">. </span><br>
<strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> <span style="color:black;">نتایج پژوهش نشان داد که</span> بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با نشانههای جسمانی اختلال روانی رابطه منفی معناداری وجود دارد، لذا متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی می­توانند تغییرات نشانه­های جسمانی را در بین معلمان به گونه­ای معنادار (۰/۰۰۱><em>P</em>) تبیین و پیش­بینی کنند. بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با اضطراب و بی­خوابی رابطۀ منفی معناداری وجود دارد؛ بنابراین آنها می­توانند تغییرات مربوط به اضطراب و بیخوابی را بین معلمان به گونهای معنادار(۰/۰۰۱><em>P</em>) تبیین و پیش­بینی کنند. بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با اختلال در کارکردهای اجتماعی رابطۀ منفی وجود دارد؛ اما فقط متغیر خودکارآمدی میتواند اختلال در کارکردهای اجتماعی بین معلمان را به گونهای معنادار(۰/۰۵><em>P</em>) تبیین و پیش­بینی کند. بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با افسردگی رابطۀ منفی معناداری وجود دارد؛ لذا آن دو متغیر می­توانند تغییرات افسردگی بین معلمان را به گونه­ای معنادار(۰/۰۰۱><em>P</em>) تبیین و پیش­بینی کنند.<br>
<strong>نتیجهگیری: </strong>با بهکارگیری شیوه­هایی برای افزایش خودکارآمدی معلمان در دورۀ تربیت معلم، فراهم نمودن حمایت اجتماعی و ارتقای وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی ایشان در دورۀ اشتغال می­توان به ارتقای سطح سلامت روان بین آنها کمک نمود.</span></span><br>
</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and Objective:</strong> Self-efficacy and social support is a effective factors in mental health, And to help them cope with stressful situations and anxiety, and trauma they experienced fewer. The main objective of this study was to investigate the relationship between self-efficacy, and social support and prediction of mental health among teachers is based on these variables..<br>
<strong>Methods:</strong> Due to the nature and objectives of the research, research design is non-experimental and correlation. The study population consisted of all elementary and secondary school teachers has been Tehran city. 447 teachers with cluster random sampling were selected for this study. In order to collect research data from the General Health Questionnaire (28- GHQ), general self-efficacy questionnaire Sherer & colleagues Social Support Questionnaire Wax and colleagues use was performed. for analysis of data with descriptive and inferential statistics (multivariate regression)was used.<br>
<strong>Results: </strong>The results showed that self-efficacy and social support, there is a significant negative correlation with physical symptoms. Therefore, self-efficacy and social support can change physical symptoms among teachers significantly(<em>P</em><0/‎001‎) explain and predict. Between self-efficacy and social support, there is a significant negative correlation with anxiety and insomnia. So they can make changes related to anxiety and insomnia among teachers significantly(<em>P</em><0/001) explain and predict. Between self-efficacy and social support, social dysfunction there is a significant negative relationship. But just changing social dysfunction among teachers' self-efficacy could significantly (<em>P</em>˂0/05)<br>
to explain and predict. Significant negative relationship between self-efficacy and social support with depression there. So those two variables can change significantly among teachers depression (<em>P</em>˂0/001) to explain and predict.<br>
<strong>Conclusion:</strong> it can be concluded that using the ways to increase self-efficacy of teachers in teacher training, to provide social support and promote their socio-economic situation in the course of employment can be helped to improve their mental health among them. </p>
خودکارآمدی, حمایت اجتماعی, سلامت روان, معلمان
self-efficacy, social support, mental health, teachers
129
138
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-736-1&slc_lang=fa&sid=1
Sadegh
Nabavi
صادق
نبوی
sadegh.nabavi@yahoo.com
10031947532846007318
10031947532846007318
No
Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran,Iran
گروه علوم تربیتی، پردیس شهید مفتح، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
Faramarz
Sohrabi
فرامرز
سهرابی
sohrabi@atu.ac.ir
10031947532846007319
10031947532846007319
Yes
Department of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Golamali
Afrouz
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
10031947532846007320
10031947532846007320
No
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tehran, Iran
گروه روان شناسی کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تهران، ایران
Ali
Delavar
علی
دلاور
delavarali@yahoo.com
10031947532846007321
10031947532846007321
No
Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Simin
Hosseinian
سیمین
حسینیان
Hosseins1381@yahoo.com
10031947532846007322
10031947532846007322
No
Department of Consultation, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران