Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
7
1
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط بین سواد سلامت و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در دانشجویان
The Relationship Between Health Literacy and Health-Related Quality of Life in Students
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Health Education & Health Promotion
پژوهشي
Research
<p dir="rtl" style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransans;"><strong>زمینه و هدف:</strong> سواد سلامت، مجموعهای از مهارتهای شناختی و اجتماعی است که انگیزه و توانایی افراد را برای بهدستآوردن، درک و استفاده از اطلاعات بهداشتی در راه ارتقا و حفظ سلامتی، تعیین میکند. هدف از این مطالعه، تعیین سواد سلامت و ارتباط آن با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری بود. <br>
<strong>مواد و روشها: </strong>در این مطالعۀ توصیفی ـ تحلیلی از نوع همبستگی، سواد سلامت و کیفیت زندگی ۲۷۸ نفر از دانشجویان که بهصورت تصادفی چندمرحلهای برگزیده شده بودند، با استفاده از پرسشنامههای سواد سلامت کاربردی بزرگسالان (TOFHLA) و پرسشنامۀ SF-۱۲ (فرم کوتاهشدۀ SF-۳۶) اندازهگیری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۱۶ انجام و از آمار توصیفی و آنالیز واریانس یکطرفه و آنالیز رگرسیونی استفاده شد. <br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمرۀ سواد سلامت ۲۵/۱۸ ± ۳۵/۷۰ بود که ۲/۲۵درصد (۷۰ نفر) سواد سلامت ناکافی، ۹/۲۱درصد (۶۱ نفر) سواد سلامت مرزی و ۹/۵۲درصد (۱۴۷ نفر) سواد سلامت کافی داشتند. همچنین میانگین کیفیت زندگی دانشجویان ۸۰/۵ ± ۹۹/۳۶ بود که ۲۳/۳درصد (۹ نفر) کیفیت زندگی ضعیف، ۸۸/۴۳درصد (۱۲۲ نفر) کیفیت زندگی متوسط و ۳۱/۵۴درصد (۱۵۱ نفر) از کیفیت زندگی خوب برخوردار بودند. براساس نتایج این مطالعه، سواد سلامت دانشجویان ارتباط معناداری با کیفیت زندگی بهطور کلی (P<۰/۰۵) و بعد جسمانی (P<۰/۰۵) و روانی آن (P<۰/۰۵) داشت. <br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> براساس این مطالعه، سواد سلامت دانشجویان با کیفیت زندگی و ابعاد جسمانی و روانی آن در ارتباط است. از آنجایی که کیفیت زندگی دانشجویان تأثیر بسزایی در دستاوردهای آموزشی آنان دارد، به نظر میرسد تمرکز بر بهبود کیفیت زندگی دانشجویان از طریق افزایش سواد سلامت آنها برای دستیابی به دستاوردهای آموزشی مناسبتر که باعث کیفیت بهتر زندگی میشود، امری مهم است که تأثیر دوجانبۀ همافزایی دارد.</span><br>
</p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Background and Objective:</strong> Health literacy is a cognitive and social skill that determines people’s motivation and ability to acquire, understand, and use health information to promote and maintain good health. The aim of this study is to determine health literacy and its relationship with health-related quality of life in students of the Islamic Azad University, Shahr-e-Rey branch<br>
<strong>Methods:</strong> In this cross-sectional correlational study, health literacy and quality of life of 278 students were measured. Randomized multistage sampling method was applied. Functional Health Literacy of Adults (TOFHLA), and SF-12(short form of SF-36) were used to collect the data. For data analysis, SPSS 16 software, descriptive statistics, ANOVA, and regression statistical tests were used.<br>
<strong>Results:</strong> The Findings showed that the average health literacy score was 70.35±18/25, which 25/2 % (70 people) had inadequate health literacy, 21.9 % <br>
(61 people) had border health literacy, and 52/9 % (147 people) had adequate health literacy. The mean score of quality of life for students was 36/99±5/80; which <br>
3/23 % (n = 9), 43/88 % (n=61), 54/31 % (151 people) had poor, moderate, and good QOL respectively. The results of this study showed health literacy has a significant relationship with the overall quality of life (P>0/05), physical (P >0/05), and psychological (P >0/05) dimensions.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Students’ health literacy is associated with their quality of life and its dimensions. Therefore, in order to promote their educational performance, which causes a better quality of life, it is important to concentrate on improving QOL of People through increasing their health literacy. </span><br>
</p>
<p></p>
سواد سلامت, کیفیت زندگی مرتبط با سلامت, دانشجویان, SF-12
Health literacy, Quality of life, Students, SF-12.
66
73
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-761-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahnaz
Khaleghi
مهناز
خالقی
mahnaz.khaleghi@modares.ac.ir
100319475328460011929
100319475328460011929
No
MSc. Student, Dept. of Health Education and Promotion, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکدۀ علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Farkhondeh
Amin Shokravi
فرخنده
امین شکروی
aminsh_f@modares.ac.ir
100319475328460011930
100319475328460011930
Yes
Associate Professor, Dept. of Health Education and Promotion, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشیارگروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکدۀ علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Noshin
Peyman
نوشین
پیمان
peymann@mums.ac.ir
100319475328460011931
100319475328460011931
No
Associate Professor, Dept. of Health Education and Promotion, Health Research Center, School of Public Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکدۀ بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران