Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
5
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران دارای کودکان 5-1 ساله نسبت به سوء رفتار با کودک
The Effect of Training of Parental Role on Mothers’ Attitude with Children Aged 1-5 Years with Respect to Children’ Abuse
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransans;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف: </span></strong>نگرش والدین بر شکلدهی رفتارهای کودکان و نیز سوء رفتار با کودک تأثیر مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران کودکان ۵-۱ ساله نسبت به سوء رفتار با کودکان در شهر ملایر انجام گرفت.<br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روشها: </span></strong>در این مطالعه نیمهتجربی ۱۲۲ مادر که کودک ۵-۱ ساله داشتند، با روش تصادفی خوشهای دومرحلهای از مهدهای کودک شهر ملایر در سال ۱۳۹۵ش انتخاب شدند و به صورت تصادفی ۶۱ نفر به گروه آزمون و ۶۱ نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد «نقش والدی افراد جوان- بزرگسال» بود. آموزش گروهی نقش والدی در طول دو هفته در چهار جلسه برگزار شد. قبل از آموزش و یک ماه پس از آن، پرسشنامهها توسط دو گروه تکمیل شد. دادهها با نرمافزار <span dir="LTR">Spss</span> ویرایش ۱۶ و آمار توصیفی و آزمونهای تیمستقل و تیزوجی، در سطح اطمینان ۹۵/۰ تحلیل شدند<strong>.</strong><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></strong> میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش در گروه آزمون، پیش از مداخله ۷/۲۸±۶۹/۶۰ و پس از مداخله ۱۴/۷۹±۸۶/۸ بود که تفاوت معنیداری را نشان میدهد(۰/۰۱<span dir="LTR">(<em>p</em><</span>. همچنین مقایسه میانگین نمرات نگرش و هر یک از حیطههای آن بین دو گروه آزمون و کنترل نشان داد که این تفاوت پس از مداخله نیز معنیدار بود (۰/۰۱<span dir="LTR">. (<em>p</em><</span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری</span></strong>: آموزش نقش والدی، نگرش مادران به سوء رفتار با کودک را تغییر داد و موجب بهبود نگرش آنان نسبت به رفتار تربیتی صحیح شد. بنابراین برگزاری آموزشهای مدون و گروهیِ نقش والدی با کاهش سوء رفتار با کودکان نوپا و خردسال، گام مهمی در سلامت جسمی و روانی آنان دارد.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and Objective:</strong> Parents’ attitude play important role in children’s behavior and child abuse. The aim of current study was to assess the impact of parent role training on the mothers’ attitudes with children aged 1-5 years toward child abuse in Malayer.<br>
<strong>Methods: </strong>In the current semi-experimental study with pre and post-tests, 122 mothers with children 1-5 years old were selected through cluster sampling from kindergartens of Malayer in 2016. Then, mothers were randomly selected and divided into two groups of experimental and control (61 in the experimental group and 61 in the control group). <span dir="RTL">"</span>Adult Adolescent Parenting Inventory<span dir="RTL">"</span> questionnaire was used as data collection . Training Group of parental role was held in four sessions for two weeks. Before training and one month after it, questionnaires were completed by both groups. The data were analyzed using SPSS 16. Descriptive statistics, independent and paired t-tests, were applied for data analysis with a confidence level of 0.95.<br>
<strong>Results</strong>: The mean and standard deviation of the attitude scores for the experimental group before and after training were 69.60<span dir="RTL">±</span>7.28 and 86.8 <span dir="RTL">±</span>14.79, respectively, and this difference was significant (<em>p</em><0.01). Moreover, the comparison of the mean scores of attitude and its components (its compass) between experimental and control groups revealed a significant difference after the intervention (<em>p</em><0.01).<br>
<strong>Conclusion: </strong>Parent role training has changed mothers’ attitudes about child abuse and improved their attitude toward correct nurture (proper pedagogical) behavior. Therefore, systematic and group training of parental role, by reducing misuse of toddlers and young children, is an important step in their physical and mental health<span dir="RTL">.</span></p>
سوء رفتار, کودک, نقش والدی, نگرش
Abuse, Child, Parental role, Attitude
182
190
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-795-1&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Cheraghi
فاطمه
چراغی
f_cheraghi@yahoo.com
10031947532846007341
10031947532846007341
No
Chronic Disease (home care) Research center, Faculty of Nursing & Midwifery, Hamadan university of Medical Sciences, Hamedan, Iran
مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Zohreh
Rostaie
زهره
روستایی
zohre.roostaee@gmail.com
10031947532846007342
10031947532846007342
No
Dept. of Pediatric Nursing, Faculty of Nursing & Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Mohammad
Asgari
محمد
عسگری
asghari@yahoo.com
10031947532846007343
10031947532846007343
No
Dept. of Psychology, Faculty of Literature and Humanistic, Malayer University, Malayer, Iran
گروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
Farshid
Shamsaei
فرشید
شمسایی
shamsaei68@yahoo.com
10031947532846007344
10031947532846007344
Yes
Research Center for Child & Maternity Care, Faculty of Nursing & Midwifery, Hamadan University of Medical sciences,Hamedan,Iran
مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Lili
Tapak
لیلی
تاپاک
l.tapak@umsha.ac.ir
10031947532846007345
10031947532846007345
No
Dept. of Biostatistics, Faculty of public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران