@article{ author = {Rezaee, Nasrin and Seraji, Maryam}, title = {The perceived supports for self-care in hemodialysis patients: a qualitative study}, abstract ={Background and Objective: Following the self-care behaviors is considered as one of the fundamental factors of treatment in hemodialysis patients. Patients’ perception of support will control their mental tensions and cause them to follow the self-care behaviors, and then it will promote their general health. The main purpose of the current study was “identification of the perceived supports for self-care in hemodialysis patients”. Materials and Methods: this study was conducted on the base of content analysis conventional. The study participants were 9 patients, 3 families having hemodialysis patients, and 2 nurses working in dialysis section. We made use of purposive sampling and continued gathering the data till we reached data saturation point. Besides, the data gathering procedure was conducted through semi-structured interviews. Finally, the data was analyzed through content analysis. Results: The present study’s findings included a main category of perceived support and three subcategories of constructive support, destructive support, and individual’s feeling of the provided support; and all of these conditions indicated nature and dimensions of the role of perceived support in hemodialysis patients’ self-care. Conclusion: The findings of this study showed that hemodialysis patients can use the support provided during the illness, including constructive support, destructive support, and one's sense of support to enhance self-care behaviors and improve their quality of life. Therefore, nurses, physicians, and families Hemodialysis patients should pay more attention to patient support.  }, Keywords = {Hemodialysis Patients, Self-care, Perceived support, Qualitative study}, volume = {8}, Number = {2}, pages = {97-106}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {حمایت های درک شده خودمراقبتی در بیماران همودیالیزی : یک مطالعه کیفی}, abstract_fa ={زمینه و هدف : تبعیت از رفتارهای خود مراقبتی یکی از ارکان اساسی درمان در بیماران همودیالیزی است. حمایت های درک شده از سوی بیماران تنش های روانی بیمار  را کنترل کرده و سبب  تبعیت از رفتارهای خود مراقبتی و در نتیجه ارتقاء سلامت آنها می گردد. این مطالعه با هدف " تبیین حمایت های درک شده خودمراقبتی در بیماران همودیالیزی" انجام گرفت . مواد و روش ها:  این مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا قراردادی (content analysis conventional  ) انجام شد . مشارکت کنندگان 9 بیمار،3 خانواده بیمار و 2پرستار بخش دیالیز بودند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف شروع شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت .گرد آوری داده ها بصورت مصاحبه های نیمه  ساختار یافته انجام شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوامورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . یافته ها : یافته های این مطالعه شامل یک طبقه اصلی حمایت درک شده و سه زیر طبقه حمایت سازنده، حمایت تخریب کننده و احساس فرد از حمایت بود که نشان دهنده ماهیت و ابعاد نقش حمایت درک شده در خود مراقبتی بیماران همودیالیزی بود. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد بیماران همودیالیزی می توانند از حمایت ها ی ابراز شده در حین بیماری از جمله حمایت سازنده ، حمایت تخریب کننده و احساس فرد از حمایت سبب ارتقاء رفتارهای خود مراقبتی و بهبودکیفیت زندگی  خود استفاده کنند . بنابراین پرستاران و پزشکان و خانواده های بیماران همودیالیزی باید توجه بیشتری به حمایت بیماران داشته باشند .  }, keywords_fa = {یمار همودیالیزی , خود مراقبتی , حمایت درک شده , مطالعه کیفی}, doi = {10.29252/ijhehp.8.2.97}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1098-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1098-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2020} } @article{ author = {Ghahremani, Leila and Tehrani, Hadi and Rajabi, Abdolhalim and Jafari, Alirez}, title = {The Relationship Between the Concepts of Hope and Happiness in Students}, abstract ={Background and Objectives: Happiness and hope are two concepts that affect students' mental health. The aim of this study was to determine the relationship between the concept of hope and happiness in students. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted on 250 students in school of health, Shiraz University of Medical Sciences. The data collection tool was Snyder's Hope and MUNSH 's Happiness Questionnaires. Data were analyzed by SPSS version 22 using descriptive and analytical tests including ANOVA, independent samples t-test, Pearson correlation and linear regression. Results: In this study, the mean (±SD) of happiness and hope scores were 4.50 (+0.78) and 24.52 (+0.66) respectively. There was a significant relationship between age (P=0.001) and gender (P=0.008) variables with hope scale. Based on the Pearson correlation coefficient, there was a significant correlation between hope and sub-scales of happiness (Positive affect, negative affect, Positive experience, negative experience) (P<0.001). Results of linear regression analysis showed that, demographic variables, happiness scale and its sub-scales, were able to predict 28.8% of the variations of hope (P<0.001). Conclusion: Therefore, it is necessary that the predisposing factors create psychological problems such as disappointment and depression and etc., identified in students and appropriate educational and counseling programs are being designed and implemented.  }, Keywords = {Hope, Happiness, Mental Health, Students}, volume = {8}, Number = {2}, pages = {107-117}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {ارتباط بین دو مفهوم امیدواری و شادکامی در دانشجویان}, abstract_fa ={زمینه و هدف: شادکامی و امیدواری دو مفهومی هستند که در وضعیت سلامت روانی دانشجویان موثر می باشند. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین مفهوم امیدواری و شادکامی در دانشجویان انجام شده است. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 250 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از پرسشنامه های امیدواری Snyder و شادکامی MUNSH انجام گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 22 و با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی شامل آزمون های تحلیل واریانس، تی مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه میانگین (انحراف معیار) نمره شادکامی و نمره امیدواری به ترتیب برابر 4/50 (0/78) و 24/52 (0/66) بود. بین امیدواری با متغیرهای سن(0/001=P) و جنس (0/008=P) رابطه آماری معنی داری وجود داشت. بر اساس ضریب همبستگی پیرسون بین امیدواری و زیر مقیاس های شادکامی (احساس مثبت، تجربه مثبت، احساس منفی و تجربه منفی) همبستگی آماری معنی داری وجود داشت (0/001>P). نتایج آنالیز رگرسیون خطی نشان داد، متغیر های جمعیت شناختی به همراه مقیاس شادکامی و زیر مقیاس های آن قادر به پیش بینی 0/28 واریانس امیدواری بودند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد، دانشجویان از میزان امیدواری متوسط و سطح شادکامی بسیار ضعیفی برخوردار بودند. بنابراین لازم است عوامل مستعد کننده ایجاد مشکلات روانی از قبیل ناامیدی و افسردگی در دانشجویان شناسایی شده و برنامه های آموزشی و مشاوره ای مناسبی در این خصوص طراحی و اجرا گردد.  }, keywords_fa = {امیدواری, شادکامی, سلامت روان, دانشجویان}, doi = {10.29252/ijhehp.8.2.107}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1355-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1355-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2020} } @article{ author = {Zeinali, Shirin and Rostami, Hossei}, title = {The efficacy of life skill training on mother,s coping skill and children,s oppositional difiant disorder symptoms in military family}, abstract ={Background and Objective: Child behavior problem is a one of the major issue in parenting and its effect on child and parent relationship is noticble. This study aims at investigating the the efficacy of life skill training on mother,s coping skill and children,s oppositional difiant disorder symptoms in military family. Material and Methods: This is a quasi-experimental study with a control group conducted on 6-8 years children with oppositional difiant disorder with clinical interview in DSM-5, whoes fathers work at military force  in 2018. From the above-mentioned population, 40 mothers of this studnets have been selected through available non-random sampling. The data-gathering tools were a demographic questionnaire, Child Symptpm Inventory, Lazarus Coping Style Questionneir in pre-test and post-test. Life skill intervention was performed based on the results of the pre-test in the intervention group in 8 sessions of 45 minutes. The collected data were analyzed using SPSS 18, independent t-test, ANCOA, MANCOVA. Result: The results of this study showed that the mean score of coping style (searching support, responsibility, problem solving, again positeve apparasial), as well as the children,s oppositional difiant scores were significantly different from that of the control group’s after educational intervention (P<0.001), which confirms the effect of life skill traning on the child and parents. conclusion: According to the results of this research, life skill traning leads to the development of positive coping skills in mothers with their children and this program in child behvior problem has positive affect. Therefore, the researchers recommend life skill traning methods on child and parent problems.}, Keywords = {life skill, coping skill, oppositional difiant disorder}, volume = {8}, Number = {2}, pages = {118-128}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مهارتهای مقابله‌ای مادران و‌ علائم اختلال بی-اعتنایی مقابله ای کودکان خانواده های نظامی}, abstract_fa ={زمینه و هدف: یکی از مهم¬ترین مفاهیم در حوزه فرزندپروری مشکلات رفتاری کودک است و تاثیر آن بر روابط والد-کودک قابل توجه است.  هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه مهارتهای زندگی بر مهارتهای مقابله¬ای مادران و‌ علائم اختلال بی اعتنایی مقابله ای دانش آموزان خانواده¬های نظامی است. مواد و روش¬ها: طرح پژوهش حاضر، نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. از بین خانواده¬های شاغل نظامی شهر تبریز در سال 1396، 40 نفر از والدین دارای کودکان 6 الی 8 ساله که با استفاده از مصاحبه تشخیصی، دارای تشخیص اختلال بی¬اعتنایی براساسDSM-5 به¬صورت در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، مهارتهای مقابله لازاروس و علائم مرضی کودک، ابزارهای این مطالعه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بودند و بر اساس نتایج پیش آزمون مادران گروه آزمایش در ۸ جلسه ۴۵ دقیقه¬ای برنامه مهارتهای زندگی شرکت نمودند.  داده¬ها با استفاده از نرم افزار SPSS18،‌ آزمونهای آماری تی مستقل، آنکوا و مانکوا تحلیل شدند. یافته¬ها: نتایج تحلیل نشان داد آموزش مادران موجب افزایش مهارت¬های جستجوی حمایت اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، حل مدبرانه مساله، ارزیابی مجدد مثبت و کاهش مهارت¬های مقابله‌ای رویارویی¬گر، دوری گزینی، خوشتن‌داری، گریز- اجتناب مادران و علائم اختلال بی¬اعتنایی مقابله¬ای دانش آموزان شده است (001/0=p) که حاکی از اثربخشی این روش آموزشی است. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می¬دهد آموزش  مهارتهای زندگی منجر به بهبود مهارت¬های مقابله¬ای مادران در ارتباط با فرزندانشان شده و این روش بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان تاثیر مطلوبی دارد. از این رو، پژوهشگر این روش درمانی را بر روی مشکلات کودک-والد پیشنهاد می¬کند.  }, keywords_fa = {هارتهای زندگی, مهارت‌های مقابله‌ای و اختلال بی اعتنایی مقابله‌ای}, doi = {10.29252/ijhehp.8.2.118}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1142-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1142-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2020} } @article{ author = {Tajabadi, Zohre and Dehghani, Fahimeh and Saehzadeh, Maryam}, title = {The Role of Time Perspective and Peer Rejection in Predicting High-Risk Behaviors of Adolescents of Yazd City}, abstract ={Background and Objective: Today, high risk behaviors in adolescents have become one of the most important concerns of society which are influenced by various factors. Time perspective is how one perceives or evaluates past, present, and future that greatly influences on its decisions. Peer rejection is also one of the variables that has received special attention in the area of adolescent behaviors. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the role of time perspective and peer rejection in predicting high-risk behaviors of adolescents of Yazd city. Materials and Methods: This study was descriptive cross-sectional. Statistical population consisted of adolescents aged 15-17 that from them 378 persons were selected using quota sampling method. The tool used in this study was Time Perspective Questionnaire, Iranian Adolescents Risk-Taking Scale, and Peer Rejection Questionnaire. Descriptive and inferential statistics including Pearson correlation test and multiple regression analysis were used for data analysis. Results: The results of regression analysis showed that in girls, among the dimensions of the time perspective, only the past negative dimension (p=0.03) could predict high-risk behaviors and in boys the past negative (p=0.001), past positive (p=0.04) and present fatalistic (p=0.006) are predictors of high-risk behaviors. Peer rejection was not able to predict high-risk behaviors in any of the groups (p>0.05). Conclusion: According to the findings, time perspective is one of the factors affecting the high-risk behaviors of adolescents. Therefore, psychological education based on time perspective can be effective on high-risk behaviors.  }, Keywords = {Time Perspective, Peer Rejection, High Risk Behaviors, Adolescents}, volume = {8}, Number = {2}, pages = {129-141}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {نقش چشم‌انداز زمانی و طرد همسالان در پیش‌بینی رفتار‌های پرخطر نوجوانان شهر یزد}, abstract_fa ={زمینه و هدف: امروزه بروز رفتار‌های پرخطر در نوجوانان به یکی از مهمترین نگرانی‌‌های جامعه تبدیل شده است که عوامل مختلفی بر آن تاثیر دارد. چشم انداز زمان، چگونگی ادراک یا ارزیابی فرد از گذشته، حال و آینده است که بر تصمیم‌گیریهای او تاثیر زیادی دارد. همچنین طرد همسالان یکی از متغیرهایی است که در زمینه رفتارهای نوجوانان توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش چشم‌انداز زمانی و طرد همسالان در پیش‌بینی رفتار‌های پرخطر در نوجوانان انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی بود و جامعه آماری آن شامل کلیه نوجوانان 15 تا 17 ساله بود که از بین آنها 378 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه‌های چشم‌انداز زمان، خطرپذیری نوجوانان ایرانی و طردشدگی از سوی همسالان بود. برای بررسی داده¬‌ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که در دختران از بین ابعاد چشم‌انداز زمانی، فقط بعد گذشته منفی (0/03=p) قادر به پیش‌بینی رفتار‌های پرخطر است و در پسران چشم‌انداز گذشته منفی (0/001=p) و گذشته مثبت (0/04=p) و حال جبرگرا (0/006=p) پیش‌بینی کننده رفتار پرخطر می‌‌باشد. طرد همسالان در هیچ یک از گروه‌ها قادر به پیش‌بینی رفتار‌های پرخطر نبود (0/05>p). نتیجه گیری: با توجه به یافته‌‌ها، چشم‌انداز زمان یکی از عوامل تاثیرگذار بر رفتار‌های پرخطر نوجوانان است، لذا بنظر می‌‌رسد آموزش‌‌های روانشناختی مبتنی بر چشم‌انداز زمانی بتواند بر رفتار‌های پرخطر اثرگذار باشد.  }, keywords_fa = {چشم‌انداز زمانی, طرد همسالان, رفتار‌های پرخطر, نوجوانان}, doi = {10.29252/ijhehp.8.2.129}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1275-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1275-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2020} } @article{ author = {Kazemi, Zahra and Shojaeezadeh, Davood and Jalili, Zahr}, title = {The effect of educational interventions based on Health Belief Model (HBM) on puberty health behaviors in Tehran’s female elementary students, 2019.}, abstract ={Background and Objective: Several studies indicate low knowledge and poor performance of girls in puberty and menstruation. Puberty complications are easily preventable. Consequently, present study mainly aims to determine the effect of educational interventions based on Health Belief Model (HBM) on puberty health behaviors in Tehran’s female elementary students, 2019. Material and Method: This study was quasi-experimental using random sampling methods for selecting among female elementary students in Tehran, District 14, 2019. Data collection was performed through a designed questionnaire based on HBM. The questionnaire’s reliability and validity were verified. Students filled out the questionnaire prior to the intervention. Educational interventions were performed for intervention group in three 45-minute sessions. Two groups filled out questionnaires a month after intervention. The data was analyzed through SPSS v.24 using k-square, Independent t, paired t, Anova variance and Ancova covariance. Results: Findings showed demographic variables were not significantly different in two groups (p > 0.05) except in their father’s occupation, menstruation beginning’s awareness and age. In the case group after intervention, mean knowledge, average of perceived susceptibility, average of perceived severity, average of self-efficacy, average of perceived benefits and average behavior increased and average of perceived barriers decreased. They were significantly different in the intervention group (p<0.05), except in perceived benefits and self-efficacy, but not in the control group (p>0.05). The results of Ancova covariance test showed that educational intervention based on HBM had a significant effect on students' health during puberty (P <0.05). Conclusion: The educational intervention based on HBM could change the puberty health awareness and behavior.}, Keywords = {Physical puberty, health belief model, female elementary students.}, volume = {8}, Number = {2}, pages = {142-159}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در رفتارهای بهداشتی دوران بلوغ در دانش آموزان دختر دوره ابتدایی}, abstract_fa ={زمینه و هدف: آگاهی کم و رفتار غیر بهداشتی دختران در دوران بلوغ می تواند عوارض جبران‌ناپذیر و مشکلات عدیده جسمی، روحی و روانی برای آن‌ها ایجاد کند. این عوارض به راحتی قابل پیشگیری هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی دررفتار بهداشتی دوران بلوغ دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر تهران انجام گردید. مواد و روش‌ها: مطالعه ازنوع مداخله‌ای نیمه تجربی که به صورت تصادفی از بین دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 در دو گروه 50 نفره (کنترل و مداخله) انجام شد. ابزارگردآوری داده‌ها، پرسشنامه طراحی شده براساس اطلاعات دموگرافیک و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی است که بعد ازتأیید روایی و پایایی آن، قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. گروه آزمون دربرنامه آموزشی طراحی شده برمبنای مدل اعتقاد بهداشتی در3 جلسه 45 دقیقه‌ای شرکت کرده و داده‌ها توسط spss24 با آزمون‌های کای اسکوار، t مستقل، t زوجی، واریانس Anova و کوواریانس Ancova تحلیل شد. یافته‌ها: در بین ویژگی‌های دموگرافیک  (اطلاع از قاعدگی، سن، تحصیلات و شغل پدر) در گروه آزمون و کنترل، اختلاف معناداری وجود دارد.( P<0.05). درگروه آزمون ، قبل ازمداخله آموزشی و یک ماه بعد، اختلاف میانگین متغیرهای آگاهی، عملکرد، حساسیت، شدت و منافع درک شده، خودکارآمدی و راهنما برای عمل، افزایش و اختلاف میانگین موانع درک شده کاهش یافت و درگروه آزمون، بین میانگین متغیرهای آگاهی، عملکرد و سازه‌های مدل (غیرازمنافع درک شده و خودکارآمدی) قبل ازمداخله آموزشی و یک ماه بعد اختلاف معناداری وجود دارد (P<0.05). درگروه کنترل این متغیر ها اختلاف معناداری را نشان ندادند (P>0.05). نتایج آزمون کوواریانس Ancova نشان می‌دهد که مداخله آموزشی مبتنی برمدل اعتقاد بهداشتی دررفتار بهداشتی دانش‌آموزان دردوران بلوغ تأثیرگذار می‌باشد (P<0.05). نتیجه گیری: برنامه آموزشی مبتنی برمدل اعتقاد بهداشتی در رفتاربهداشتی دوران بلوغ تأثیر دارد.  }, keywords_fa = {بلوغ جسمی, مدل اعتقاد بهداشتی, دانش آموزان دختر}, doi = {10.29252/ijhehp.8.2.142}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1299-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1299-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2020} } @article{ author = {Hashemi, Zohreh and Afshari, Ali and Einy, Sanaz}, title = {The effectiveness of acceptance and commitment education on improving the mental health and quality of life of elderly people with cancer}, abstract ={Background and Objective: Aging is a critical period of life and attention to the issues and needs of this stage is a social necessity. In recent years, aging has become one of the most important public health issues. Therefore, the main purpose of the present study was to determine the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on improving quality of life in elderly with cancer. Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental study with pretest-posttest design. In this study, 30 people were selected by convenience sampling. Quality of life questionnaire and mental health questionnaire were used for data collection. After pre-test, the study sample received 8 training sessions. Analysis of the results of covariance analysis was performed in spss23 software. Results: The results showed that treatment of admission and commitment in elderly people significantly increased in comparison with the control group, quality of life and its dimensions (physical, psychological, environmental and social dimensions) (p <0.05). The treatment also significantly increased mental health in the elderly (p <0/05). Conclusion: The results showed that acceptance and commitment training led to an increase in quality of life. Therefore, given the increasing population of elderly in developing societies including Iran and the need to pay attention to the physical and psychological health of this population, this training can be used to improve the quality of life of the elderly.  }, Keywords = {Acceptance and Commitment, quality of life, mental health, elderly, Cancer.}, volume = {8}, Number = {2}, pages = {160-171}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ارتقاء سلامت روان و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به سرطان}, abstract_fa ={زمینه و هدف: سالمندی دوره ای حساس از زندگی است و توجه به مسائل و نیازهای این مرحله، ضرورتی اجتماعی به شمار میرود. در سال های کنونی پیر شدن جمعیت به یکی از مهم ترین مسائل بهداشت عمومی تبدیل شده است. از این رو  هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثربخشی  درمان پذیرش و تعهد  بر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به سرطان  بود. مواد و روش ها : مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بود. در این پژوهش 30 نفر از طریق نمونه گیری به صورت در دسترس انتخاب شدند.  به منظور  گردآوری داده ها  از پرسشنامه  کیفیت زندگی و پرسشنامه سلامت روان استفاده شد. پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمون به مدت 8جلسه  آموزش را دریافت کردند. تجزیه تحلیل نتایج از تحلیل کواریانس در نرم افزار spss23 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش پذیرش و تعهد در مقایسه با گروه کنترل، کیفیت زندگی و ابعاد آن(بعد جسمانی، روان شناختی، محیطی و اجتماعی) را در سالمندان به طور معناداری افزایش داده  است( 0/05>p).  همچنین این آموزش سلامت روان را در سالمندان را به طور معناداری افزایش داد( 05/0 p<).  بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش پذیرش و تعهد، افزایش کیفیت زندگی را در پی دارد. از این رو  با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در جوامع در حال توسعه از جمله ایران و لزوم توجه به سلامت جسمانی و روانشناختی این  قشر میتوان از این آموزش برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان بهره برد.  }, keywords_fa = {آموزش پذیرش و تعهد, کیفیت زندگی, سلامت روان, سالمندان, سرطان.}, doi = {10.29252/ijhehp.8.2.160}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1315-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1315-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2020} } @article{ author = {Anari, Gholam Reza and Ghasmi, Hamid and Farahani, Abollfazl}, title = {The Role of Media Consumption on Physical Activity Based on Health Pattern in Iranian Students by Pender\'s Model}, abstract ={Background and Objective: This study investigated the role of media consumption on physical activity based on ‌health pattern in Iranian.The method of this research was descriptive correlation with Structural Equation Method. Materials and Methods: The statistical population of this study consisted of all students aged 11-19 years in the whole country that 384 students were selected as statistical sample by cluster random sampling method. Two media consumption and physical activity based on health pattern Pender ‌ Were used to collect the research data. The formal and content validity of the questionnaires were confirmed and their reliability was obtained using Cronbach's alpha method 0.934 and 0.834, respectively. For data analyzing by SPSS software and Amos software of Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used. Results: The results showed that media consumption had a positive and significant effect (P = 0.001) on Physical Activity behaviour‌ (Beta = 0.82), Exercise‌ ‌Benefits (Beta = 0.80) and Exercise self-efficacy (Beta= 0.74) and Exercise Barriers (Beta=- 0.61). Conclusion: Therefore, it can be said that media consumption improves the level of physical activity based on students' health patterns. So, it is recommended that the media, especially sports media, pay special attention to children in their programs.}, Keywords = {Media consumption, physical activity based on health pattern, Students, Iran}, volume = {8}, Number = {2}, pages = {172-186}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {نقش مصرف رسانه‌ای بر انجام فعالیت بدنی براساس الگوی پندر در دانش آموزان ایران با ارائه الگوی کاربردی}, abstract_fa ={زمینه و هدف: هدف این مطالعه بررسی نقش مصرف رسانه‌ای بر انجام فعالیت بدنی براساس الگوی پندر در دانش آموزان ایران بود.  مواد و روش‌ها: روش این تحقیق توصیفی همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان 11 تا 19 ساله کل کشور بود که با استفاده روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 384 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهای تحقیق از دو پرسشنامه مصرف رسانه‌ای و فعالیت بدنی براساس الگوی پندر استفاده شد. روایی صوری و محتوی پرسشنامه‌ها مورد تأیید و پایایی آن‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/934 و 0/834  به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای آماری Spss نسخه 19 و نرم‌افزار Amos نسخه 18 انجام  و از آمار توصیفی و از آزمون کلمو گروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری  استفاده شد یافته‌ها: نتایج نشان داد که مصرف رسانه‌ای بر تغییر رفتار (0/82=Beta)، فواید درک شده (0/80=Beta)، خودکارآمدی دانش آموزان (0/74=Beta)، موانع درک شده دانش آموزان (0/61-=Beta)، تأثیر معناداری دارد (0/001=P) نتیجه گیری: مصرف رسانه‌ها سبب ارتقاء سطح فعالیت بدنی براساس الگوی سلامت پندر در میان دانش آموزان می‌شود. لذا پیشنهاد می‌شود رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های ورزشی در برنامه‌های خود به برنامه های ورزشی مبتنی بر فعالیت های بدنی کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشند.  }, keywords_fa = {مصرف رسانه, الگوی‎ ‎فعالیت بدنی, دانش آموزان, ایران}, doi = {10.29252/ijhehp.8.2.172}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1411-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1411-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2020} } @article{ author = {Nasiri, Saeid and Nikseresht, Mahmoud and TaheriKalani, Abdolhossei}, title = {Effects of Chronic Hookah Consumption on Aerobic Capacity, Resting and Sub-maximal Heart Rate in Men Who Are Trained and Untrained}, abstract ={Background and Objective: Hookah consumption is an underlying decline in lung function. However, data are limited on the physiological effects in young trained and untrained men. The purpose of this study was to investigate the effects of chronic hookah consumption on aerobic capacity (VO2max), resting and submaximal heart rate in men who are trained and untrained. Materials and Methods: Forty-nine young men (18-34 years) were assigned into the following groups: a. trained-hookah (n = 11), b. untrained-hookah (n = 14), c. trained (n = 12) and d. untrained (n = 12). The trained men had done at least three sessions (1-hour for each) of aerobic training a week during the past three years, while the untrained men had continued a sedentary lifestyle. Hookah smokers had smoked at least three times a week during the period. The VO2max, resting and submaximal heart rate indices were measured in all subjects. Results: One-way analysis of variance showed that VO2max was significantly higher in trained group than the other groups, although no significant difference was observed in the other groups. Resting and submaximal heart rate were remarkably lower in the trained groups than in the untrained groups, but no significant difference was noted in the other groups. Conclusion: The results of the present study indicated that hookah smoking has a negative effect on aerobic capacity in men who are trained; however, it seems that the effect of aerobic training is higher than the effect of hookah on resting and submaximal heart rate indices.}, Keywords = {Aerobic training, Heartbeat, Hookah, Maximum oxygen consumption}, volume = {8}, Number = {2}, pages = {187-194}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {اثر طولانی مدت مصرف قلیان بر ظرفیت هوازی، ضربان قلب زیربیشینه و استراحتی در مردان تمرین کرده و تمرین نکرده}, abstract_fa ={زمینه و اهداف: مصرف قلیان زمینه ساز کاهش عملکرد ریوی است. اما، داده¬ها در خصوص اثرات فیزیولوژیکی آن در ورزشکاران جوان تمرین کرده و تمرین نکرده محدود است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر بررسی اثر طولانی مدت مصرف قلیان بر ظرفیت هوازی (VO2max)، ضربان قلب استراحتی و زیربیشینه در مردان جوان تمرین کرده و تمرین نکرده بود. مواد و روش ها: چهل و نه مرد جوان (34-18 سال) به صورت هدفمند در گروه¬های زیر قرار گرفتند: 1- تمرین¬کرده- قلیان (11 نفر)، 2- تمرین نکرده-قلیان (14 نفر)، 3- تمرین کرده (12 نفر)  و 4- تمرین نکرده (12 نفر). در طی سه سال گذشته، مردان تمرین کرده حداقل سه جلسه یک ساعته در هفته فعالیت هوازی داشتند، در حالیکه مردان تمرین نکرده یک سبک زندگی غیرفعال داشتند. در طی این سال ها، مردان قلیانی حداقل سه وعده در هفته مصرف داشتند. شاخص های VO2max، ضربان قلب استراحتی و زیربیشینه در همه گروه ها اندازه گیری شد. یافته ها: نتایج آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد، VO2max در گروه تمرین کرده به طور معناداری از سایر گروه¬ها بالاتر بود، هرچند در سایر گروه ها تفاوت معناداری مشاهده نگردید. ضربان قلب در پاسخ به فعالیت هوازی زیربیشینه و در حین استراحت در گروه¬های تمرین¬کرده (با و بدون مصرف قلیان) نسبت به گروه های تمرین¬نکرده (با و بدون مصرف قلیان) به طور معناداری پایین¬تر بود، اما در سایر گروه¬ها تفاوت معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش، بیانگر آثار نامطلوب مصرف قلیان بر ظرفیت هوازی در بین مردان جوان تمرین¬کرده دارد، اما به نظر می¬رسد که اثر تمرین هوازی در مقایسه با اثر مصرف قلیان بر پاسخ ضربان قلب به فعالیت هوازی زیربیشینه و استراحتی مؤثرتر است  }, keywords_fa = {تمرین هوازی, ضربان قلب, قلیان, اکسیژن مصرفی بیشینه}, doi = {10.29252/ijhehp.8.2.187}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1459-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1459-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2020} }