[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 68-57 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مراحل انجام فعالیت فیزیکی منظم و ارتباط آن با سازه های روانشناختی بر اساس الگوی بین نظریه ای در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
عبدالرحمان چرکزی* ، لادن فضلی ، فاطمه علیزاده ، عاطفه فاضل نیا ، قربان محمد کوچکی ، فوزیه بخشا
چکیده:   (17403 مشاهده)
زمینه و هدف :الگوی بین نظریه ای یکی از الگوهای مطالعه رفتار است که آمادگی افراد را برای تغییر رفتار مدنظر قرار می دهد . این مطالعه باهدف بررسی انجام فعالیت فیزیکی منظم بر اساس الگوی بین نظریه ای در بین دانشجویان دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت. مواد و روش ها: در مطالعه توصیفی تحلیلی در بهار 1392 تعداد 403 دانشجو به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مراحل تغییر مارکوس و همکاران ، و پرسشنامه های تعادل تصمیم گیری ، خودکارآمدی و فرایندهای تغییر نیگ و همکاران بود. داده های از طریق آمار توصیفی و آزمون های آماری کای اسکوئر،کروسکال والیس، من ویتنی و آزمون رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: 3/44 درصد در مرحله پیش تفکر، 2/5 درصد در مرحله تفکر، 40 درصد در مرحله آمادگی، 5/3 درصد در مرحله عمل و 7 درصد در مرحله نگهداری بودند. بین مراحل تغییر با سازه های منافع و موانع درک شده ، خودکارآمدی و فرایندهای رفتاری و شناختی ارتباط معنی داری وجود داشت (p<0.05). متغیرهای جنسیت( OR=8.234, 95% CI:3.721-18.223) و متغیر فرایندهای رفتاری(OR=2.259, 95% CI:1.388-3.676) پیشگویی کننده های انجام فعالیت فیزیکی منظم بودند. نتیجه‌گیری: اکثر دانشجویان مورد مطالعه بخصوص دانشجویان دختر در مراحل اولیه تغییر جهت انجام فعالیت فیزیکی منظم قرار داشته و زندگی بدون تحرکی دارند. انجام مداخلات مناسب مبتنی بر مراحل تغییر ضروری به نظر می رسد.
واژه‌های کلیدی: : فعالیت فیزیکی منظم، الگوی بین نظریه ای، مراحل تغییر، فرایندهای تغییر، تعادل تصمیم گیری، خودکارآمدی، دانشجو
متن کامل [PDF 513 kb]   (5728 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/11/16 | پذیرش: 1393/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Charkazi A, Fazli L, Alizadeh F, Fazelnia A, Koochaki G M, Bakhsha F. Regular Physical activity Based on transtheoretical Model among Health and Paramedic Schools of Golestan University of Medical Sciences . Iran J Health Educ Health Promot 2014; 1 (4) :57-68
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-103-fa.html

چرکزی عبدالرحمان، فضلی لادن، علیزاده فاطمه، فاضل نیا عاطفه، کوچکی قربان محمد، بخشا فوزیه. بررسی مراحل انجام فعالیت فیزیکی منظم و ارتباط آن با سازه های روانشناختی بر اساس الگوی بین نظریه ای در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان . آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1392; 1 (4) :57-68

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-103-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4687