زمینه و هدف :الگوی بین نظریه ای یکی از الگوهای مطالعه رفتار است که آمادگی افراد را برای تغییر رفتار مدنظر قرار می دهد . این مطالعه باهدف بررسی انجام فعالیت فیزیکی منظم بر اساس الگوی بین نظریه ای در بین دانشجویان دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت.
مواد و روش ها: در مطالعه توصیفی تحلیلی در بهار 1392 تعداد 403 دانشجو به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مراحل تغییر مارکوس و همکاران ، و پرسشنامه های تعادل تصمیم گیری ، خودکارآمدی و فرایندهای تغییر نیگ و همکاران بود. داده های از طریق آمار توصیفی و آزمون های آماری کای اسکوئر،کروسکال والیس، من ویتنی و آزمون رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: 3/44 درصد در مرحله پیش تفکر، 2/5 درصد در مرحله تفکر، 40 درصد در مرحله آمادگی، 5/3 درصد در مرحله عمل و 7 درصد در مرحله نگهداری بودند. بین مراحل تغییر با سازه های منافع و موانع درک شده ، خودکارآمدی و فرایندهای رفتاری و شناختی ارتباط معنی داری وجود داشت (p<0.05). متغیرهای جنسیت( OR=8.234, 95% CI:3.721-18.223) و متغیر فرایندهای رفتاری(OR=2.259, 95% CI:1.388-3.676) پیشگویی کننده های انجام فعالیت فیزیکی منظم بودند.
نتیجهگیری: اکثر دانشجویان مورد مطالعه بخصوص دانشجویان دختر در مراحل اولیه تغییر جهت انجام فعالیت فیزیکی منظم قرار داشته و زندگی بدون تحرکی دارند. انجام مداخلات مناسب مبتنی بر مراحل تغییر ضروری به نظر می رسد.
Charkazi A, Fazli L, Alizadeh F, Fazelnia A, Koochaki G M, Bakhsha F. Regular Physical activity Based on transtheoretical Model among Health and Paramedic Schools of Golestan University of Medical Sciences . Iran J Health Educ Health Promot 2014; 1 (4) :57-68 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-103-fa.html
چرکزی عبدالرحمان، فضلی لادن، علیزاده فاطمه، فاضل نیا عاطفه، کوچکی قربان محمد، بخشا فوزیه. بررسی مراحل انجام فعالیت فیزیکی منظم و ارتباط آن با سازه های روانشناختی بر اساس الگوی بین نظریه ای در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان . آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1392; 1 (4) :57-68