[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 57-68 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مراحل انجام فعالیت فیزیکی منظم و ارتباط آن با سازه های روانشناختی بر اساس الگوی بین نظریه ای در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
عبدالرحمان چرکزی، لادن فضلی، فاطمه علیزاده، عاطفه فاضل نیا، قربان محمد کوچکی، فوزیه بخشا
چکیده:   (10376 مشاهده)
زمینه و هدف :الگوی بین نظریه ای یکی از الگوهای مطالعه رفتار است که آمادگی افراد را برای تغییر رفتار مدنظر قرار می دهد . این مطالعه باهدف بررسی انجام فعالیت فیزیکی منظم بر اساس الگوی بین نظریه ای در بین دانشجویان دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت. مواد و روش ها: در مطالعه توصیفی تحلیلی در بهار 1392 تعداد 403 دانشجو به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مراحل تغییر مارکوس و همکاران ، و پرسشنامه های تعادل تصمیم گیری ، خودکارآمدی و فرایندهای تغییر نیگ و همکاران بود. داده های از طریق آمار توصیفی و آزمون های آماری کای اسکوئر،کروسکال والیس، من ویتنی و آزمون رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: 3/44 درصد در مرحله پیش تفکر، 2/5 درصد در مرحله تفکر، 40 درصد در مرحله آمادگی، 5/3 درصد در مرحله عمل و 7 درصد در مرحله نگهداری بودند. بین مراحل تغییر با سازه های منافع و موانع درک شده ، خودکارآمدی و فرایندهای رفتاری و شناختی ارتباط معنی داری وجود داشت (p<0.05). متغیرهای جنسیت( OR=8.234, 95% CI:3.721-18.223) و متغیر فرایندهای رفتاری(OR=2.259, 95% CI:1.388-3.676) پیشگویی کننده های انجام فعالیت فیزیکی منظم بودند. نتیجه‌گیری: اکثر دانشجویان مورد مطالعه بخصوص دانشجویان دختر در مراحل اولیه تغییر جهت انجام فعالیت فیزیکی منظم قرار داشته و زندگی بدون تحرکی دارند. انجام مداخلات مناسب مبتنی بر مراحل تغییر ضروری به نظر می رسد.
واژه‌های کلیدی: : فعالیت فیزیکی منظم، الگوی بین نظریه ای، مراحل تغییر، فرایندهای تغییر، تعادل تصمیم گیری، خودکارآمدی، دانشجو
متن کامل [PDF 513 kb]   (2756 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Charkazi A, Fazli L, Alizadeh F, Fazelnia A, Koochaki G M, Bakhsha F. Regular Physical activity Based on transtheoretical Model among Health and Paramedic Schools of Golestan University of Medical Sciences . Iran J Health Educ Health Promot. 2014; 1 (4) :57-68
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-103-fa.html

چرکزی عبدالرحمان، فضلی لادن، علیزاده فاطمه، فاضل نیا عاطفه، کوچکی قربان محمد، بخشا فوزیه. بررسی مراحل انجام فعالیت فیزیکی منظم و ارتباط آن با سازه های روانشناختی بر اساس الگوی بین نظریه ای در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان . آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1392; 1 (4) :57-68

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-103-fa.html



دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3903