[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 263-273 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران دارای کودک یک‌سالۀ استان قم
اعظم السادات طباطبایی سرشت ، رضا توکلی ، محمود محمودی
چکیده:   (315 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات تکاملی و رفتاری یکی از مشکلات شایع در طب کودکان است. تشخیص زودرس این اختلالات به‌منظور مداخله و درمان زودرس اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران دارای کودک یک‌سالۀ شهرستان قم است.
روش بررسی: در این مطالعه که به‌صورت مداخله‌ای ـ نیمه‌تجربی در سال 1397 در شهرستان قم انجام شد، 106 مادر دارای کودک یک‌ساله به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامۀ مبتنی بر تئوری بود که مادران در دو نوبت قبل و یک ماه بعد از آموزش، آن را تکمیل کردند. پس از انجام پیش‌آزمون آموزش طی 4 جلسه برای گروه مداخله انجام گرفت و اطلاعات از طریق نرم‌افزار SPSS نسخۀ 22 و با آزمون‌های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای دو تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: پیش از مداخله، دو گروه در متغیرهای دموگرافیک و سازه‌های الگو، تفاوت آماری معناداری نداشتند. پس از مداخله، تفاوت معناداری در میانگین و انحراف‌معیار اثر آموزش نمرۀ آگاهی (2/37±2/85)، نگرش (3/28±7/13)، هنجار انتزاعی (3/66±6/64)، کنترل رفتاری درک‌شده (4/33±11/05)، قصد رفتاری (3/92±9/8) و رفتار (8/10±16/94) بین دو گروه دیده شد (0/001>P).
نتیجه‌گیری: یافته‌های این بررسی، مؤثربودن آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده را در ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران، نشان می‌دهد.
 
واژه‌های کلیدی: مداخله آموزشی، تئوری رفتار برنامه ریزی شده، اختلال تکاملی کودکان، مادران
متن کامل [PDF 1179 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
فهرست منابع
1. Shams B, Najimi A, Golshiri P. The evaluation of mothers' participation project in children's growth and development process based on the CIPP model. Community Health J. 2010;6(2):165-171
2. Malekshahi F. Review the Training Needs of Mothers of Children under One Year Referred to Hhealth Centers on Complementary Feeding and Providing Appropriate Solutions in khorram Abad 2006. Ninth Congress of Nutrition; Tabriz: Tabriz University of Medical Sciences; 2007.
3. Alatartseva E, Barysheva G, editors. What Is Well-Being in the Modern Society: Objective View. SHS Web of Conferences; 2016: EDP Sciences. [DOI:10.15405/epsbs.2016.02.48]
4. Demirci A, Kartal M. The Prevalence of Developmental Delay among Children Aged 3-60 Months in Izmir, Turkey. Child Care, Health and Development. 2016;42(2):213-9. [DOI:10.1111/cch.12289] [PMID]
5. Zareipour M, SadaghianifarA, Ghelichi Ghojogh M, Ebrahimi H, Asgharzadeh P, Valizadeh R. The Relationship between Developmental Growth of Children and Anthropometric Indices in Urmia City, North West of Iran. Int J Pediatr.2017;5(41): 4975-4984.
6. Kvestad I, Taneja S, Kumar T, Bhandari N, Strand TA, Hysing M. The Assessment of Ddevelopmental Sstatus Using the Ages and Stages Questionnaire-3 in Nnutritional Rresearch in North Indian Young Children. Nutrition Journal. 2013;12(1):50. [DOI:10.1186/1475-2891-12-50] [PMID] [PMCID]
7. Sajedi F, Vameghi R, Kraskian Mojemba A, Habibollahi L, Lornejad H, Delavar B. Standardization and validation of the ASQ developmental disorders screening tool in children of Tehran city. Tehran University Medical Journal. 2012;70(7):436-446 (Persian)
8. Kavousipor S, Golipour F, Hekmatnia M. Relationship between a Child's Cognitive Skills Andthe Inclusion of Age Appropriate Toys in the Home Environment. Journal of Rehabilitation Sciences and Research. 2016;3(4): 103-108.
9. Hsiao C, Richter L, Makusha T, Matafwali B, Heerden A, Mabaso M. Use of the Ages and Stages Questionnaire Aadapted for South Africa and Zambia. Child: Care, Health and Development. 2017;43(1):59-66. [DOI:10.1111/cch.12413] [PMID]
10. Steenisa L, Verhoevena M, Hessenb D, van Baara A. Parental and professional assessment of early child development: The ASQ-3 and the Bayley-III-NL. Early Human Development 2015;91(3): 217-225 [DOI:10.1016/j.earlhumdev.2015.01.008] [PMID]
11. Rothstein A, Miskovic A, Nitsch K. Brief Review of Psychometric Properties and Clinical Utility of the Ages and Stages Questionnaires, for Evaluating Pediatric Development. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 2017;98(4):809-10. [DOI:10.1016/j.apmr.2016.11.001]
12. Demirci A, Kartal M. The Prevalence of Developmental Delay among Children Aged 3-60 Months in Izmir, Turkey. Child Care, Health and Development. 2016;42(2):213-9. [DOI:10.1111/cch.12289] [PMID]
13. Siuki HA, Peyman N, Vahedian-Shahroodi M, Gholian-Aval M, Tehrani H. Health Education Intervention on HIV/AIDS Prevention Behaviors among Health Volunteers in Healthcare Centers: An Applying the Theory of Planned Behavior. Journal of Social Service Research. 2019;45(4):582-8. [DOI:10.1080/01488376.2018.1481177]
14. Khorrami Z, Namdar A. Development Status among One-Year-Old Children Referring to Urban Health Centers of Jahrom: An Assessment based on Ages and Stages Questionnaires. Community Health. 2018;5(2):141-150
15. Khorrami Z, Namdar A. Development Status among One-Year-Old Children Referring to Urban Health Centers of Jahrom: An Assessment based on Ages and Stages Questionnaires. Community Health. 2018; 5(2):141-50
16. Ahmadi M, Jahanara S, Moeini B, Nasiri M. Impact of Educational Program Based on the Theory of Planned Behavior on Primiparous Pregnant Women's Knowledge and Behaviors Regarding Breast Feeding. J of health & care. 2014;16(1):19-31
17. Mozafari S, Shamsi M, Roozbehani N, Ranjbaran M. Designing an Assessment Tool for Preventative Self-Medication Behaviors in Children under 6 years of age based on the Theory of Planned Behavior. Community Health journal. 2015; 9(2): 1-9.
18. Keramat A, Masoumi S, Shobeiri F, Raei M, Andarzgoo M, Babazadeh R. Effectiveness of educational program related to persuade women for breast feeding based on theory of planned behavior (TPB). Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2013; 21(2): 21-31
19. Pakpour A, Alijanzadeh M, Pouresmaeil M, Taherkhani F, Mohammadgholiha R, Jozi N. Predictive Factors Associated with Breastfeeding lintiation and Duration Behaviors of 6-months Postpartum Mothers Referred to Health Centers in the City of Qazvin Based on Theory of Planned Behavior.j Health Educ Health Promot. 2016;4(1):20-30. [DOI:10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.20]
20. Rahimi T, Dehdari T, Faryabi R, Ghazvinian L. The Applicability of the Theory of Planned- Behavior in Predicting the Intention to Exclusive Breastfeeding among Pregnant Women in Qom in 2014. JRUMS. 2015; 14 (4):299-310 http://journal.rums.ac.ir/article-1-2433-en.html
21. Mahbobi Gazaani F. The effect of health education based on theory of planed behaviour on behavioral promotion of exclusive breast feeding of mothers. Arak University of Medical Sciences J.2014.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabai Seresht A S, Tavakoli R, Mahmodi M. The Effect of Education Based on Theory of Planned Behavior in Mothers About Behavior Prevention from Development Retardation in Children Aged One Year in Qom. Iran J Health Educ Health Promot. 2019; 7 (3) :263-273
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1089-fa.html

طباطبایی سرشت اعظم السادات، توکلی رضا، محمودی محمود. آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران دارای کودک یک‌سالۀ استان قم. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (3) :263-273

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1089-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991