[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 306-315 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه آموزشی جایگزین پرخاشگری بر رفتارهای ضد اجتماعی و نشخوار خشم در دختران نوجوان شهر اهواز
خانم فریده انصافداران ، دکتر سودابه بساک نژاد ، دکتر نسرین ارشدی
چکیده:   (302 مشاهده)
زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از محورهای اصلی فعالیت­های پژوهشی روان‌شناسان و روان‌پزشکان را تشکیل می­دهد و بخش قابل توجهی از مراجعه‌کنندگان به مراکز روان‌شناسی و روان‌پزشکی، مشکلات پرخاشگری دارند. هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی برنامه آموزشی جایگزین پرخاشگری بر رفتارهای ضد اجتماعی  (پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری اجتماعی و قانون‌شکنی) و نشخوار خشم دختران نوجوان شهر اهواز در سال 1397 بود.
مواد و روش‌ها: روش تحقیق حاضر، از نوع طرح آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و پلاسیبو بود. تعداد 45  دانش‌آموز که ملاک‌های ورود به پژوهش را داشتند به روش نمونه‌گیری مرحله‌ای از بین مناطق چهارگانه آموزش و پرورش شهر اهواز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی به 3 گروه آزمایش، پلاسیبو و کنترل تقسیم شدند. ابزارها شامل پرسشنامه رفتار ضد اجتماعی Burt & Donnellan و پرسشنامه نشخوار خشم Sukhodolsky بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و آزمون‌های آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری و همچنین آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. سطح معنی‌داری در این پژوهش 0/05 بود.
یافته‌ها: بین میانگین گروه­های آزمایش، پلاسیبو و کنترل در ابعاد رفتار ضد اجتماعی و نشخوار خشم تفاوت معنادار به­ دست آمد  (23/54 F= و 0/01˂P). مقایسه میانگین‌ها با استفاده از آزمون تعقیبی بنفرونی بین دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد در همه متغیرهای وابسته  (پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری اجتماعی، قانون‌شکنی و نشخوار خشم) تفاوت به نفع گروه آزمایش است. همچنین مقایسه میانگین‌ها بین دو گروه آزمایش و پلاسیبو نیز حاکی از تفاوت معنادار میانگین متغیرهای وابسته به نفع گروه آزمایش بود. بین میانگین دو گروه کنترل و پلاسیبو تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: برنامه آموزش جایگزین پرخاشگری منجر به کاهش رفتارهای ضد اجتماعی و نشخوار خشم در دختران نوجوان متوسطه دوره دوم با دامنه سنی 15 تا 17 سال می‌شود. بنابراین برای پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و ضد اجتماعی می‌توان از این برنامه در مدارس و مراکز بهره برد.


 
واژه‌های کلیدی: آموزش جایگزین پرخاشگری، رفتارهای ضد اجتماعی، نشخوار خشم
متن کامل [PDF 966 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
فهرست منابع
1. Anderson CA, Bushman BJ. Media Violence and the General Aggression Model. Journal of Social Issues. 2018; 74 (2):386-413. [DOI:10.1111/josi.12275]
2. Krahé B. The Social Psychology of Aggression (2nd edition). Hove, United Kingdom: Psychology Press; 2013.
3. Karriker-Jaffe KJ, Foshee VA, Ennett ST, Suchindran C. The Development of Aggression During Adolescence: Sex Differences in the Trajectories of Physical and Social Aggression Among Youth in Rural Areas. Journal of Abnormal Child Psychology. 2008; 16:1227-1236. [DOI:10.1007/s10802-008-9245-5] [PMID] [PMCID]
4. Sukhodolsky DG, Ruchkin VV. Association of Normative Beliefs and Anger With Aggression and Antisocial Behavior in Russian Male Juvenile Offenders and High School Students. Jounal of Abnormal Child Psychology. 2004; 32:225-233. [DOI:10.1023/B:JACP.0000019773.86910.fe]
5. Modecki KL, Minchin J, Harbaugh AG, Guerra NG, R:union:s KC. Bullying Prevalence Across Contexts: A Meta-Analysis Measuring Cyber and Traditional Bullying. Journal of Adolescent Health. 2014; 55:602-611. doi:10.1016/j.jadohealth.2014.06.007 [DOI:10.1016/j.jadohealth.2014.06.007] [PMID]
6. Patterson GR, Reid JB, & Dishion TJ. Antisocial Boys: A Social Interactional Approach. Eugene, Oregon: Castalia Publishing Company; 2014.
7. Haskett ME, Kistner JA. Social Interactions and Peer Perceptions of Young Physically Abused Children. Child Development. 1991;62(5):979-990. [DOI:10.2307/1131147]
8. Fite PJ, Colder CR, Lochman JE, Wells KC. Pathways From Proactive and Reactive Aggression to Substance Use. Psychology of Addictive Behaviors. 2007; 21(3):355-364. [DOI:10.1037/0893-164X.21.3.355] [PMID]
9. Doran N, Luczak SE, Bekman N, Koutsenok I, Brown S A. Adolescent Substance Use and Aggression: A Review. Criminal Justice and Behavior. 2012; 39(6):748-769. doi:10.1177/0093854812437022 [DOI:10.1177/0093854812437022]
10. Fite PJ, Stoppelbein L, Greening L. Proactive and Reactive Aggression in a Child Psychiatric Inpatient Population: Relations to Psychopathic Characteristics. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. 2009; 38(2):199-205. [DOI:10.1080/15374410802698461] [PMID] [PMCID]
11. Jean RS, Tremblay RE. Aggression and Antisocial Behavior: A Developmental Perspective. In: Zelazo PD, editors. The Oxford Handbook of Developmental Psychology: Vol. 2: Self and Other. Oxford Handbook online. 2013. doi: 10.1093/oxfordhb/9780199958474.013.0020 [DOI:10.1093/oxfordhb/9780199958474.013.0020]
12. Boyle M, Offord D, Racine Y, Szatmari P, Fleming J, Links P. Predicting Substance Abuse in Late Adolescence: Results From the Ontario Child Health Study Follow-Up. American Journal of Psychiatry. 1992; 149:761-767. [DOI:10.1176/ajp.149.6.761] [PMID]
13. Rubin J, Rabinovich L, Hallsworth M, Nason E. Interventions to Reduce Anti-Social Behaviour and Crime. Santa Monica, California: RAND Corporation; 2006.
14. Morie KP, Garavan H, Bell RP, et al. Intact Inhibitory Control Processes in Abstinent Drug Abusers (II): A High-Density Electrical Mapping Study in Former Cocaine and Heroin Addicts. Neuropharmacology. 2014; 82:151-160. [DOI:10.1016/j.neuropharm.2013.02.023] [PMID]
15. Moeller FG, Dougherty DM, Barratt ES, Oderinde V, Mathias CW, Harper RA, et al. Increased Impulsivity in Cocaine Dependent Subjects Independent of Antisocial Personality Disorder and Aggression. Drug and Alcohol Dependence. 2002; 68(1):105-111. [DOI:10.1016/S0376-8716(02)00106-0]
16. Sukhodolsky DG, Golub A, Cromwell EN. Development and Validation of the Anger Rumination Scale. Personality and Individual Differences. 2001; 31(5):689-700. [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00171-9]
17. Kaunitz C, Andershed AK, Brannstrom L, & Smedslund G. Aggression Replacement Training (ART) for Reducing Antisocial Behavior in Adolescents and Adults. Stockholm: National Board of Health and Welfare; 2010.
18. Goldstein AP, Glick B, & Gibbs JC. Aggression Replacement Training: A Comprehensive Intervention for Aggressive Youth. Champaign, IL: Research Press; 1998.
19. Hornsveld RH, Kraaimaat FW, Muris P, Zwets AJ, Kanters T. Aggression Replacement Training for Violent Young Men in a Forensic Psychiatric Outpatient Clinic. Journal of Interpersonal Violence. 2015; 30:3174-3191. doi: 10.1177/0886260514555007 [DOI:10.1177/0886260514555007] [PMID]
20. Wongtongkam N, Day A, Ward PR, Winefield AH. Assessing Effectiveness of Aggression Replacement Training at a Technical College in Thailand. Social Behavior and Personality. 2014; 42:1047-1056. doi: 10.2224/sbp.2014.42.6.1047 [DOI:10.2224/sbp.2014.42.6.1047]
21. Brännström L, Kauntiz C, Andershed AK, South. S, Smedslund G. Aggression Replacement Training (ART) for Reducing Antisocial Behavior in Adolescents and Adults: A Systematic Review. Aggression and Violent Behavior. 2016; 27:30-41. [DOI:10.1016/j.avb.2016.02.006]
22. Glick B, Gibbs JC. Aggression Replacement Training: A Comprehensive Intervention for Aggressive Youth (3rd edition). Champaign, IL: Research Press; 2011.
23. Ondrus CA. Outcomes of Aggression Replacement Training for U.S. Adolescents in Residential Facilities. PhD. Dissertations. Minneapolis, Minnesota: Walden University; 2016. https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/2372/
24. Kaya F, Buzlu S. Effects of Aggression Replacement Training on Problem Solving, Anger and Aggressive Behavior Among Adolescents With Criminal Attempts in Turkey: A Quasi-Experimental Study. Archives of Psychiatric Nursing. 2016; 30(6):729-735. doi: 10.1016/j.apnu.2016.07.001 [DOI:10.1016/j.apnu.2016.07.001] [PMID]
25. Kabusi MB, Ghorbani A. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Anger Management Training on Adolescents with Conduct Disorder [in Persian]. Exceptional Education. 2016; 1(138):22-30.
26. Sedaghat S, Ahmadian H, Moradi O. The Effect of Cognitive-Behavioral Group Training on Anger Control on Aggressive Girl's Students' Aggression [in Persian]. Journal of Medical Sciences Islamic Azad University. 2014; 24(4):215-220.
27. Rajabi Z, Najafi M, Rezaee AM. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Reducing Aggression in Children [in Persian]. Quarterly Clinical Psychology. 2013; 10(3):71-91.
28. Ahangaranzabi A, Farajzade R. The Effectiveness of Group Aggression Management Training on Reduction and Inhibition of Aggression among Teens Students in the Institute of Tabriz [in Persian]. Women's Journal and Family Studies. 2013; 5(19):23-35.
29. Malki S, Falahi Khoshknab M, Rahguy A, Rahgozar M. The Effect of Group Anger Control Skill Training on Aggression Among Male Students Aged 12-15 Years [in Persian]. Iranian Journal of Nursing. 2011; 24(69):26-35.
30. Karimi H, Hemati Sabet A, Haghighi M, Ahmadpanah M, Mohamadbeigi H. Comparison of the Effectiveness of Group Anger Management and Communication Skills Training on the Rate of Aggression in Hashish Addicts in the Prison of Hamedan [in Persian]. Behavioral Sciences Research. 2013; 11, 2(30):129-138.
31. Khalili SH, Gholamali Lavasani M, Farsan Azad Y. The Study of the Effectiveness of Group Training Problem-Solving Skills, on Anger Control High School Students [in Persian]. Applied Psychological Research Quarterly. 2015; 6(1):1-10.
32. Navidi A. The Effect of Anger Management Group Training on Adolescent Compatibility Skills in High School Boys in Tehran [in Persian]. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2008; 4(1):394-403.
33. Burt A, Donnellan MB. Development and Validation of the Subtypes of Antisocial Behavior Questionnaire. Aggressive Behavior. 2009; 35:376-398. [DOI:10.1002/ab.20314] [PMID]
34. Mahmudi T, Bassak Nejad S, Mehrabi ZadeHonarmand M. The Effectiveness of Anger Management Training with the Positive Psychology Approach on Cognitive Strategies for Excitement Setting and Anger Rumination in Girl Students [in Persian]. Journal of Psychological Achievements (Educational Sciences and Psychology) Shahid Chamran University of Ahwaz. 2014; 23(2):137-156.
35. Hayman EL. Reducing Verbal and Physical Aggression in Elementary Students With Autism Spectrum Disorder Using the Aggression Replacement Training Program. PhD. Dissertation. Toledo, Ohio: University of Toledo; 2014.
36. Currie MR, Wood CE, Williams B, Bates GW. Aggression Replacement Training (ART) in Australia: A longitudinal Youth Justice Evaluation. Psychiatry, Psychology and Law. 2012; 19(4):577-604. doi: 10.1080/13218719.2011.615807 [DOI:10.1080/13218719.2011.615807]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ensafdaran F, Bassak Njad S, Arshadi N. The Effectiveness of Aggression Replacement Training Program on Antisocial Behaviors, Anger Rumination of Adolescence Girls in Ahwaz. Iran J Health Educ Health Promot. 2019; 7 (3) :306-315
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1104-fa.html

انصافداران فریده، بساک نژاد سودابه، ارشدی نسرین. اثربخشی برنامه آموزشی جایگزین پرخاشگری بر رفتارهای ضد اجتماعی و نشخوار خشم در دختران نوجوان شهر اهواز. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (3) :306-315

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1104-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991