[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1398 1398 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 332-323 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتقا باورهای پیشگیری‌کننده از ایدز در دانش آموزان ترکمن با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی در شهر آق قلا
نرگس رفیعی ، سید مهدی آقاپور ، ناصر بهنام پور ، هاشم حشمتی ، شبنم قاسمیانی*
چکیده:   (4972 مشاهده)
زمینه و هدف: ایدز از بیماری‌های عفونی جدی دنیاست که به‌سرعت در بین جوانان رو به افزایش است، ازآنجایی‌که جوانان در معرض رفتارهای پرخطر هستند، این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد باورهای پیشگیری‌کننده از ایدز در دانش آموزان دختر ترکمن انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی، بر روی 78 دانش‌آموز دختر دبیرستان‌های شهر آق‌قلا، استان گلستان انجام شد. با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده چندمرحله‌ای، دو دبیرستان در گروه مداخله و دو دبیرستان در گروه شاهد قرار گرفتند، سپس از هر دبیرستان 2 کلاس انتخاب شد و پرسشنامه اعتقاد بهداشتی ایدز را قبل و بعد از مداخله آموزشی تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS.17 و آزمون‌های کای دو، دقیق فیشر، تی-زوجی، ویلکاکسون، تی-مستقل و آنالیز کوواریانس تحلیل شدند.
یافته‌ها:  قبل از آموزش دو گروه کنترل و مداخله، از نظر ویژگی‌های جمعیت شناختی و تمامی سازه‌های مدل به‌جز آگاهی تفاوت معنی‌داری نداشتند. آزمون تی-زوجی نشان داد بعد از مداخله آموزشی حیطه‌های آگاهی و حساسیت درک‌شده در گروه مداخله به طور معنی‌دار افزایش و موانع درک‌شده کاهش یافته است (0/05P<). آنالیز کوواریانس نشان داد در مقایسه با گروه کنترل، آگاهی و حساسیت درک‌شده پس از مداخله به‌طور معنی‌داری افزایش یافته است (0/05P<).   اما در گروه کنترل، میانگین نمرات آگاهی، حساسیت درک‌شده، شدت درک‌شده، منافع درک‌شده و موانع درک‌شده تغییر معناداری نداشت (0/05P<).       
نتیجه‌گیری: بر اساس مطالعه حاضر، آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در حیطه‌های آگاهی و حساسیت درک‌شده مؤثر بوده است. پیشنهاد می‌شود مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به منظور ارتقا باورهای پیشگیری کننده از ایدز در دانش آموزان دختر دبیرستانی طراحی و اجرا گردد.
 
واژه‌های کلیدی: مدل اعتقاد بهداشتی، ایدز، آموزش بهداشت، دانش آموزان دبیرستانی
متن کامل [PDF 486 kb]   (1409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1397/10/22 | پذیرش: 1398/3/16
فهرست منابع
1. Rabie N, Fasihi Harandi T, Qorbani M. A Survey on The Effect of Group-discussion to HIV Prevention in Self-care Vulnerable Women, in Karaj in 2014-2015. Iran J Health Educ Health Promot. 2017; 5 (2) :113-120 [DOI:10.30699/acadpub.ijhehp.5.2.113]
2. HIV Operational Plan 2012-2013: WHO's Support to Implement the Global Health Sector Strategy on HIV/AIDS. France: World Health Organization, 2012. p.2,6.
3. Avanessian E, Naserirad M, Abrahamian H, Anis S. Size of Social Network and Probability of Occurrence of HIV/AIDS among Sexually Affected Patients in Behavioral Diseases Consulting Centers. Iran J Health Educ Health Promot. 2017; 5 (2) :73-80 [DOI:10.30699/ihepsa.journal.5.2.1]
4. Global Health Observatory data repository: Prevalence of HIV among adults aged 15 to 49 Estimates by country. Available from: http://apps.who.int/gho/data/node.main.622?lang=en. Accessed January 3, 2019.
5. Third National Strategic Plan for AIDS Control, Islamic Republic of Iran,2010-2014. Iran: National AIDS Committee, 2010. p.18.
6. Ebadifard-Azar F, Dehdari T, Laka S, Dehdari L, Khanipour A. Determinants of Intention of Dentists for Providing Dental Care to HIV/AIDS-infected patients based on Protection Motivation Theory. Iran J Health Educ Health Promot. 2015; 2 (4) :281-289
7. Forth National Strategic Plan for AIDS Control, Islamic Republic of Iran,2015-2019. Iran: National AIDS Committee, Ministry of Health and Medical Education, 2015.p.34.
8. Siuki HA, Peyman N, Vahedian-Shahroodi M, Gholian-Aval M, Tehrani H. Health education intervention on HIV/AIDS prevention behaviors among health volunteers in healthcare centers: An applying the theory of planned behavior. Journal of Social Service Research. 2019;45(4):582-588. [DOI:10.1080/01488376.2018.1481177]
9. Sadeghi R, Khanjani N. Impact of Educational Intervention Based on Theory of Planned Behavior (TPB) on the AIDS-Preventive Behavior among Health Volunteers. Iran J Health Educ Health Promot. 2015; 3 (1) :23-31
10. Peyman N, Rezai-Rad M, Tehrani H, Gholian-Aval M, Vahedian-Shahroodi M, Heidarian Miri H. Digital Media-based Health Intervention on the promotion of Women's physical activity: a quasi-experimental study. BMC Public Health. 2018;18(1):134. [DOI:10.1186/s12889-018-5025-5] [PMID] [PMCID]
11. Simbar M, Ramezani Tehrani F. Sexual-reproductive health belief model of college students. Iran South Med J. 2004;7(1):70-8.
12. Saffari M, Shojaeizadeh D, Ghofranipour F, Heydarnia A, Pakpour A. Health education & Promotion,Theories, Models and Methods. publish F, editor. Tehran: Asare Sobhan; 2009. p.48.
13. Jadgal KM, Siouki Alizadeh H, Razavi Shamaian N. The using of health belief model on AIDS preventive behaviors among health volunteers. J Research Health. 2015;5(1):58-64.
14. Boroumandfar K, Shabani F, Ghaffari M. An investigation on the effect of Health Belief Model-based education on refusal skills in high risk situations among female students. Iran J Nurs Midwifery Res. 2012;17(3):229-33.
15. Baghianimoghadam MH, Forghani H, Zolghadr R, Rahaei Z, Khani P. Peer-led versus teacher-led AIDS education for female high-school students in Yazd, Islamic Republic of Iran. East Mediterr Health J. 2012;18(4):353-7. [DOI:10.26719/2012.18.4.353] [PMID]
16. Soltani K, Tavafian S, Vakili M. Influence of Educational Program Based on Health Belief Model in Health Beliefs in AIDS Among Students. Armaghane-danesh. 2014;9(92):797-807.
17. Pirzadeh A, Sharifirad G. Effect of educational program on knowledge and health belief model structures about acquired immune deficiency syndrome (AIDS) among high school female student in Isfahan, Iran. J Gorgan Univ Med Sci 2012;14(3):66-71.
18. Charkazi A, Samimi A, Moodi M, Seyedghasemi NS, Heshmati H, Shahnazi H. Stages of Mammography Adoption based on Stages of Change Model and its Relationship with Perceived Threat and Fatalism Beliefs: a study on Turkmen Women. J Health & Development. 2014;2(4):274 - 84.
19. Franklin MD, Schlundt DG, McClellan LH, Kinebrew T, Sheats J, Belue R, et al. Religious fatalism and its association with health behaviors and outcomes. Am J Health Behav. 2007;31(6):563-72. [DOI:10.5993/AJHB.31.6.1] [PMID] [PMCID]
20. Karimi M, Ghofranipor F, Heidarnia A. The effect of health education based on health belief model on preventive actions of AIDS on addict in Zarandieh. J Guilan Univ Med Sci. 2009;18(70):64-73.
21. Heshmati H, Behnampour N, Rezaei B, Pirzadeh A. A Study on High-School Students' Knowledge about the AIDS in Ashkhane City, Iran, 2012, Applying Health Belief Model. J Health Syst Res. 2016;12(1):1-5.
22. Jones V, Modeste N, Hopp Marshak H, Fox C. The effect of HIV/AIDS education on adolescents in Trinidad and Tobago. ISRN Infectious Diseases. 2013;2013:1-8. [DOI:10.5402/2013/691054]
23. Babaieasl F, Kheradmand M, Hosseini S. Effect of school- based education program about HIV/AIDS. J Mazandaran Univ Med Sci. 2009;19(70):91-2.
24. Karimi S, Kazemi M, Shabani SZ, Vazirinezhad R. Comparing the effects of lecture presentation and pamphlet on knowledge and attitude of female senior students in Sirjan high school about AIDS. Hormozgan Med J. 2006;10(3):285-90.
25. Klepp KI, Ndeki SS, Leshabari MT, Hannan PJ, Lyimo BA. AIDS education in Tanzania: promoting risk reduction among primary school children. Am J Public Health. 1997;87(12):1931-6. [DOI:10.2105/AJPH.87.12.1931] [PMID] [PMCID]
26. Cartagena RG, Veugelers PJ, Kipp W, Magigav K, Laing LM. Effectiveness of an HIV prevention program for secondary school students in Mongolia. J Adolesc Health. 2006;39(6):9-16. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2006.07.017] [PMID]
27. Ross DA, Changalucha J, Obasi AI, Todd J, Plummer ML, Cleophas-Mazige B, et al. Biological and behavioural impact of an adolescent sexual health intervention in Tanzania: a community-randomized trial. Aids. 2007;21(14):1943-55. [DOI:10.1097/QAD.0b013e3282ed3cf5] [PMID]
28. Abdollahi A, Mollaie E, Roohi G. Comparing of Three Methods of Education on Level of Knowledge towards AIDS among High School Students in Gorgan City, Northern of Iran. Payavard Salamat. 2008;2(3):75-80.
29. Cheng Y, Lou CH, Mueller LM, Zhao SL, Yang JH, Tu XW, et al. Effectiveness of a school-based AIDS education program among rural students in HIV high epidemic area of China. J Adolesc Health. 2008;42(2):184-91. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2007.07.016] [PMID]
30. Tsegay R. The Effectiveness of Health Education Materials in Influencing HIV Testing Behavior: The UNLV-SIPHI Study [dissertation]. Las Vegas: Nevada; 2012.p.41.
31. Sharifzadeh GR, Moodi M, Zendehdel A. Study of health education effect on knowledge and attitude of high school female students regarding AIDS in Birjand during 2007. J Birjand Univ Med Sci. 2010;17(1):42-9.
32. Gao X, Wu Y, Zhang Y, Zhang N, Tang J, Qiu J, et al. Effectiveness of school-based education on HIV/AIDS knowledge, attitude, and behavior among secondary school students in Wuhan, China. PLOS ONE. 2012;7(9). [DOI:10.1371/journal.pone.0044881] [PMID] [PMCID]
33. Tapia-Aguirre V, Arillo-Santillán E, Allen B, Angeles-Llerenas A, Cruz-Valdéz A, Lazcano-Ponce E. Associations among condom use, sexual behavior, and knowledge about HIV/AIDS. A study of 13,293 public school students. Arch Med Res. 2004;35(4):334-43. [DOI:10.1016/j.arcmed.2004.05.002] [PMID]
34. Maswanya E, Brown G, Merriman G. Attitudes and beliefs about HIV/AIDS behaviour and education among Tanzanian youth. Sexual Health. 2009;6(4):293-9. [DOI:10.1071/SH08055] [PMID]
35. Volk JE, Koopman C. Factors associated with condom use in Kenya: a test of the health belief model. AIDS Educ Prev. 2001;13(6):495-508. [DOI:10.1521/aeap.13.6.495.21438] [PMID]
36. Najarkolaei FR, Niknami S, Aminshokravi F, Tavafian SS, Joneidi Jafari NA, Golabchi A. Promoting sexual abstinence intention among female university students: A quasi-experimental study. J Res Med Sci. 2013;18(1):37-43.
37. Vakili M, Hidarnia A, Niknami S, Mousavinasab S. Effect of communication skills training on health belief model constructs about AIDS in Zanjan health volunteers (2010-11). Zanjan Uni Med Sci J. 2011;19(77):78-93.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiei N, Aghapoor S, Behnampour N, Heshmati H, Ghasemyani S. Promoting AIDS Preventive Beliefs in Turkmen Students by Using the Health Belief Model in Aq-Qala. Iran J Health Educ Health Promot 2020; 7 (4) :323-332
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1143-fa.html

رفیعی نرگس، آقاپور سید مهدی، بهنام پور ناصر، حشمتی هاشم، قاسمیانی شبنم. ارتقا باورهای پیشگیری‌کننده از ایدز در دانش آموزان ترکمن با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی در شهر آق قلا. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (4) :323-332

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1143-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1398 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657