[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 17-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون
فاطمه السادات حسینی، حسین فرشیدی، تیمور آقاملایی ، عبدالحسین مدنی، امین قنبررنژاد
چکیده:   (8764 مشاهده)
زمینه و هدف: فشارخون بالا در جوامع رو به افزایش است و با سبک زندگی افراد رابطه تنگاتنگی دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون در مراکز بهداشتی درمانی روستایی شهرستان جهرم بود. مواد و روشها: در این مطالعه مداخله ای 40 بیمار در گروه مداخله و 40 بیمار در گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید طراحی و در گروه مداخله اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محققساخته شامل سؤالاتی درزمینۀ مشخصات جمعی تشناختی بیماران و سازه های الگوی پرسید– پروسید بود. داد هها در دو نوبت قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی جمع آوری شد. داده ها به وسیله آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و کایاسکوئر با استفاده از نر مافزار SPSS19 مورد تجزی ه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمرات عوامل مستعدکننده )آگاهی و نگرش(، عوامل تقوی تکننده و عوامل قادرکننده در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت ) 05 / p<0 (. همچنین افزایش معناداری در میزان فعالیت جسمی بیماران گروه مداخله و بهبودی قاب لتوجهی در رژیم غذایی آن ها نسبت به گروه کنترل مشاهده شد ) 05 / .)p<0 نتیجه گیری: آموزش بر اساس الگوی پرسید- پروسید در افزایش عوامل مستعدکننده )آگاهی و نگرش(، عوامل تقوی تکننده و قادرکننده در بیماران مبتلا به پرفشاری خون و همچنین تغییر سبک زندگی آ نها به ویژه درزمینۀ افزایش فعالیت جسمی و بهبود رژیم غذایی مؤثر است.
واژه‌های کلیدی: الگوی پرسید–پروسید، آموزش، پرفشاری خون، سبک زندگی
متن کامل [PDF 551 kb]   (3729 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini F, Farshidi H, Aghamolaei T, Madani A, Ghanbarnejad A. The Impact of an Educational Intervention Based On PRECEDE - PROCEED Model on Lifestyle Changes among Hypertension Patients. Iran J Health Educ Health Promot. 2014; 2 (1) :17-27
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-124-fa.html

حسینی فاطمه السادات، فرشیدی حسین، آقاملایی تیمور، مدنی عبدالحسین، قنبررنژاد امین. تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1393; 2 (1) :17-27

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-124-fa.html



دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790