[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1398 1398 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 371-387 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش نیاز طراحی مداخله ارتقای سلامت با رویکرد بازاریابی اجتماعی برای کاهش مصرف غذاهای آماده در بین دانش آموزان: یک پژوهش تکوینی با رویکرد ترکیبی
اصغر شهادتی ، سید مهدی الحسینی المدرسی
چکیده:   (131 مشاهده)
زمینه و اهداف: افزایش روند مصرف غذاهای آماده در بین نوجوانان یکی از چالش­های برنامه­ ریزان و سیاست­گذاران حوزه سلامت عمومی است. شناخت الگوهای رفتاری و استفاده از مداخلات مناسب یکی از راه­های اثرگذاری و تغییر در این الگوها است. این مطالعه با هدف شناخت وضعیت مصرف غذاهای آماده در بین دانش آموزان متوسطه اول شهر یاسوج صورت گرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه تکوینی بوده و از رویکرد تحقیق ترکیبی استفاده کرده است. گردآوری داده ­ها در مرحله کمی، با استفاده از پرسشنامه استاندارد دانش، نگرش، رفتار در بازاریابی اجتماعی، و در مرحله کیفی به کمک بحث گروهی متمرکز انجام شده است. در گام بعد، برای تجزیه و تحلیل ترکیبی داده­ ها، در فاز کمی از تحلیل همبستگی و در فاز کیفی مطالعه از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. در این دو مرحله نرم­افزارهای SPSS 22 و MAXQDA 2018 مورد استفاده قرار گرفته­اند.
یافته ها: در مرحله کمی علاوه بر تعیین مشخصات جمعیت شناختی، نگرشی و رفتاری، رابطه این متغیرها با مصرف غذاهای آماده شناسایی شده است. یافته­ ها نشان از رابطه معنادار بین متغیرهای دانش، نگرش؛ (01. p <)، جنسیت، تحصیلات و اشتغال مادر؛
​(05. p <)، با میزان مصرف غذاهای آماده است. در بخش کیفی یافته­ ها در 20 درون مایه فرعی و پنج درون مایه اصلی شامل موانع، انگیزاننده ­ها، نقش والدین، نقش مدرسه و کانال­های توزیع ارائه شده­اند.
بحث: با انجام پژوهش تکوینی می­توان مداخلات موثری را برای ارتقای سلامت طراحی و پیاده سازی کرد. یافته­ های حاصل از این مطالعه بینش­های ارزشمندی را جهت تغییر الگوی تغذیه ای دانش آموزان در حوزه پایین دستی برای سیاست­گذاران و بازاریابان اجتماعی فراهم می­سازد
واژه‌های کلیدی: پژوهش تکوینی، رویکرد ترکیبی، غذای آماده، دانش آموزان، بازاریابی اجتماعی، ارتقای سلامت
متن کامل [PDF 576 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
فهرست منابع
1. Baudrillard J. La societe de consommation : ses mythes, ses structures. 2 ed. Tehran: Sales; 2010.
2. Grumett D, Bretherton L, Holmes SR. Fast food: A critical theological perspective. Food, Culture & Society. 2011;14(3):375-92. [DOI:10.2752/175174411X12961586033609]
3. Kessler DA. The end of overeating: Taking control of the insatiable American appetite: Rodale; 2010.
4. Bahadoran Z, Mirmiran P, Azizi F. Fast food pattern and cardiometabolic disorders: a review of current studies. Health promotion perspectives. 2015;5(4):231. [DOI:10.15171/hpp.2015.028] [PMID] [PMCID]
5. Labensky S. Webster's new world dictionary of culinary arts: EC LINK LTD.; 2005.
6. Dingman DA, Schulz MR, Wyrick DL, Bibeau DL, Gupta SN. Factors related to the number of fast food meals obtained by college meal plan students. Journal of American College Health. 2014;62(8):562-9. [DOI:10.1080/07448481.2014.945456] [PMID]
7. Mendonça RdD, Pimenta AM, Gea A, de la Fuente-Arrillaga C, Martinez-Gonzalez MA, Lopes ACS, et al. Ultraprocessed food consumption and risk of overweight and obesity: the University of Navarra Follow-Up (SUN) cohort study. The American journal of clinical nutrition. 2016;104(5):1433-40. [DOI:10.3945/ajcn.116.135004] [PMID]
8. Polsky JY, Moineddin R, Glazier RH, Dunn JR, Booth GL. Relative and absolute availability of fast-food restaurants in relation to the development of diabetes: A population-based cohort study. Canadian Journal of Public Health. 2016;107(1):eS27-eS33. [DOI:10.17269/CJPH.107.5312] [PMID]
9. Unger JB, Reynolds K, Shakib S, Spruijt-Metz D, Sun P, Johnson CA. Acculturation, physical activity, and fast-food consumption among Asian-American and Hispanic adolescents. Journal of community health. 2004;29(6):467-81. [DOI:10.1007/s10900-004-3395-3] [PMID]
10. Reiner RC, Olsen HE, Ikeda CT, Echko MM, Ballestreros KE, Manguerra H, et al. Diseases, injuries, and risk factors in child and adolescent health, 1990 to 2017: findings from the Global Burden of Diseases, Injuries, and Risk Factors 2017 Study. JAMA pediatrics. 2019:e190337-e.
11. Hodhodinezhad N, Ashrafi-rizi H, Shahrzadi L, Soleymani M. Effect of Using Social Marketing Techniques on the Knowledge and Attitudes of Students and Faculty Members of Isfahan University of Medical Sciences to the Medical Librarianship Services. Journal of Health Administration. 2016;19(65):31-42.
12. Kotler PT, Lee NR. Up and out of poverty: The social marketing solution: Pearson Prentice Hall; 2009.
13. Kubacki K, Rundle-Thiele S, Pang B, Buyucek N. Minimizing alcohol harm: A systematic social marketing review (2000-2014). Journal of Business Research. 2015;68(10):2214-22. [DOI:10.1016/j.jbusres.2015.03.023]
14. Collins K, Tapp A, Pressley A. Social marketing and social influences: Using social ecology as a theoretical framework. Journal of Marketing Management. 2010;26(13-14):1181-200. [DOI:10.1080/0267257X.2010.522529]
15. Kubacki K, Rundle-Thiele S. Expanding the formative research toolkit. Formative Research in Social Marketing: Springer; 2017. p. 1-9. [DOI:10.1007/978-981-10-1829-9_1]
16. Mohammadpour A. Meta Method: The Philosophical and Practical Foundations. Tehran: Jameshenasan; 2010. 51-5 p.
17. Roberto EL, Kotler P. Social Marketing: Strategies for Changing Public Behavior. New York: The Free Press and Gerald Zaltman (1971)," Social Marketing: An Ap-proach to Planned Social Change," Journal of Marketing. 1989;35:3-12. [DOI:10.1177/002224297103500302] [PMID]
18. Basil M. Survey for formative research. Formative research in social marketing: Springer; 2017. p. 251-63. [DOI:10.1007/978-981-10-1829-9_12]
19. Dolnicar S, Grün B, Leisch F, Schmidt K. Required sample sizes for data-driven market segmentation analyses in tourism. Journal of Travel Research. 2014;53(3):296-306. [DOI:10.1177/0047287513496475]
20. Dolnicar S, Grün B, Leisch F. Increasing sample size compensates for data problems in segmentation studies. Journal of Business Research. 2016;69(2):992-9. [DOI:10.1016/j.jbusres.2015.09.004]
21. Weinreich NK. Hands-on social marketing: a step-by-step guide to designing change for good: Sage Publications; 2010.
22. Johnstone M-L. Depth interviews and focus groups. Formative Research in Social Marketing: Springer; 2017. p. 67-87. [DOI:10.1007/978-981-10-1829-9_5]
23. Mayring P. Qualitative content analysis. A companion to qualitative research: Sage; 2004. p. 159-76.
24. Neumark-Sztainer D, Story M, Perry C, Casey MA. Factors influencing food choices of adolescents: findings from focus-group discussions with adolescents. Journal of the American dietetic association. 1999;99(8):929-37. [DOI:10.1016/S0002-8223(99)00222-9]
25. Seo H-s, Lee S-K, Nam S. Factors influencing fast food consumption behaviors of middle-school students in Seoul: an application of theory of planned behaviors. Nutrition research and practice. 2011;5(2):169-78. [DOI:10.4162/nrp.2011.5.2.169] [PMID] [PMCID]
26. Stockmyer C. Remember when mom wanted you home for dinner? Nutrition Reviews. 2001;59(2):57-60. [DOI:10.1111/j.1753-4887.2001.tb06978.x] [PMID]
27. Bauer KW, Larson NI, Nelson MC, Story M, Neumark-Sztainer D. Fast food intake among adolescents: secular and longitudinal trends from 1999 to 2004. Preventive medicine. 2009;48(3):284-7. [DOI:10.1016/j.ypmed.2008.12.021] [PMID]
28. French SA, Story M, Neumark-Sztainer D, Fulkerson JA, Hannan P. Fast food restaurant use among adolescents: associations with nutrient intake, food choices and behavioral and psychosocial variables. International journal of obesity. 2001;25(12):1823. [DOI:10.1038/sj.ijo.0801820] [PMID]
29. Moreno LA, Rodriguez G, Fleta J, Bueno-Lozano M, Lazaro A, Bueno G. Trends of dietary habits in adolescents. Critical reviews in food science and nutrition. 2010;50(2):106-12. [DOI:10.1080/10408390903467480] [PMID]
30. Boutelle KN, Fulkerson JA, Neumark-Sztainer D, Story M, French SA. Fast food for family meals: relationships with parent and adolescent food intake, home food availability and weight status. Public health nutrition. 2007;10(1):16-23. [DOI:10.1017/S136898000721794X] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahdati A, Al-Husseini Al-Modrrasi S M. Prerequisite to Design a Health Promotion Intervention with a Social Marketing Approach to Reduce Fast Food Consumption among Students: A Formative Research with Mixed-Methods Approach. Iran J Health Educ Health Promot. 2019; 7 (4) :371-387
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1268-fa.html

شهادتی اصغر، الحسینی المدرسی سید مهدی. پیش نیاز طراحی مداخله ارتقای سلامت با رویکرد بازاریابی اجتماعی برای کاهش مصرف غذاهای آماده در بین دانش آموزان: یک پژوهش تکوینی با رویکرد ترکیبی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (4) :371-387

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1268-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1398 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030