[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 23-34 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر بهداشت خواب دانش آموزان دختر ابتدایی
معصومه مسن آبادی ، دکتر نسرین روزبهانی* ، دکتر محبوبه خورسندی
چکیده:   (756 مشاهده)
زمینه و هدف: خواب از جمله نیازهای اولیه و اساسی انسان بوده و برای یادگیری فرآیندهای مربوط به حافظه و یادگیری و عملکرد تحصیلی کودکان و نوجوانان نقش کلیدی ایفا می کند.. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش ترکیبی بر بهداشت خواب دانش آموزان دختر اجرا گردید.

مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 100 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی به طور تصادفی به دو گروه مداخله (50 نفر) و کنترل (50 نفر) تخصیص یافتند. ابزار جمع¬آوری داده ها پرسشنامه عادات خواب کودکان بود که توسط مادران تکمیل شد و نمره بالاتر آن نشانه اختلال در عادات خواب بود. مداخله آموزشی بر اساس اهداف از پیش تعیین شده و نیازسنجی انجام شده بوسیله شبکه اجتماعی برای مادران و آموزش از طریق بازی و سرگرمی برای دانش آموزان انجام شد. سه ماه بعد از مداخله پرسشنامه ها مجدد تکمیل و تجزیه و تحلیل داده ها انجام شد.

یافته ها: در گروه مداخله نمره عادات خواب به طور معنی¬داری نسبت به قبل از آن بهبود (قبل 5/44 ± 53/21، بعد 4/14 ± 45/24) یافته بود، اما در گروه کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد. این تفاوت معنی دار در زیر مقیاس های مقاومت در رفتن به رختخواب، طول مدت خواب، بیداری شبانه، پاراسومنیا و خواب آلودگی روزانه دیده شد اما اضطراب، اختلال تنفسی و تاخیر زمان خواب نسبت به قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشت.

نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد آموزش بوسیله شبکه اجتماعی برای مادران و از طریق بازی و سرگرمی برای دانش آموزان در بهبود بهداشت خواب دانش آموزان موثر است.     

 
واژه‌های کلیدی: بهداشت خواب، دانش آموز، شبکه اجتماعی، بازی
متن کامل [PDF 379 kb]   (170 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
دریافت: 1398/6/10 | پذیرش: 1398/10/22
فهرست منابع
1. Roozbahani T, Noorian M, Saatchi K, Moslemi A. effects of Progressive Muscle Relaxation on sleep Quality in Pre-university students: A Randomized clinical Trial. scientific Journal of Hamadan nursing & Midwifery facult 2016;24(1). [DOI:10.20286/nmj-24013]
2. Bahrami M, Dehdashti A, Karami M. A survey on sleep quality in elderly people living in a nursing home in Damghan city in 2017: A short report. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2017;16(6):581-90.
3. Akbari Z, Mirzaei M. The Quantity and Quality of Sleep and their Relationship to metabolic syndrome. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2017;27(153):74-83.
4. Bahrami M, Dehdashti A, Karami M. Sleep quality and its causes and consequences from the perspectives of students residing in the dormitories of school of health: A cross-sectional study in Semnan university of medical sciences in 2016. Koomesh. 2018:96-104.
5. Yuosefgomrokchi M, Shafi poor Z, Paryad E, Atarkarruoshan Z. A Study of Sleep Habits of the Students of Primary Schools of Rasht City From ‎Parents, Point of View. Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 2009;19(2):40-5.
6. Modarresi MR, Faghihinia J, Akbari M, Rashti A. The Relation between Sleep Disorders and Academic Performance in Secondary School Students. Journal of Isfahan Medical School. 2012;30(206):1-12.
7. Jamshidian Z, Hasanpour M, Najafi M. The Effect of Sleep Hygiene Education on the Knowledge level of Parents of Elementary School Students. Health Prom Manage. 2017;1(4):61-8.
8. Mohammad Shahi M, Hosseini SA, Helli B, Haghighyzade MH, Abolfathi M. The effect of vitamin d supplement on quality of sleep in adult people with sleep disorders. Tehran University Medical Journal. 2017;75(6):443-8.
9. Rigney G, Blunden S, Maher C, Dollman J, Parvazian S, Matricciani L, et al. Can a school-based sleep education programme improve sleep knowledge, hygiene and behaviours using a randomised controlled trial. Sleep medicine. 2015;16(6):736-45. [DOI:10.1016/j.sleep.2015.02.534] [PMID]
10. Wang XT, Yi Z, Kang V, Xue B, Kang N, Brewer G, et al. Messaging affects sleep and school performance in Chinese adolescents. Health Behavior and Policy Review. 2017;4(1):60-6.. [DOI:10.14485/HBPR.4.1.7]
11. Javadi M, Javadi A, Kalantari N, Jaliloghadr S, Mohamad H. Sleep problems among pre-school children in Qazvin, Iran. The Malaysian journal of medical sciences. 2014;21(6):52.
12. Mishra A, Pandey RK, Minz A, Arora V. Sleeping habits among school children and their effects on sleep pattern. Journal of caring sciences. 2017;6(4):315. [DOI:10.15171/jcs.2017.030] [PMID] [PMCID]
13. Firoozabady EE, Zarch MK, Afshani SA, Halvani A. The prevalence of sleep disorders and their relationship with anxiety and behavioral problems among primary school students in Yazd, Iran. Int J Pediatr. 2015;3(3-1):625-31.
14. John B, Bellipady SS, Bhat SU. Sleep promotion program for improving sleep behaviors in adolescents: A randomized controlled pilot study. Scientifica. 2016. [DOI:10.1155/2016/8013431] [PMID] [PMCID]
15. Amin Shokravi F, Hakim Shooshtari M, Shahhatami H. The impact of a sleep hygiene intervention on sleep habits in children with attention deficit/hyperactivity disorder. International Journal of Pediatrics. 2016;4(12):4117-26.
16. Zupanec S, Jones H, McRae L, Papaconstantinou E, Weston J, Stremler R. A sleep hygiene and relaxation intervention for children with acute lymphoblastic leukemia: a pilot randomized controlled trial. Cancer nursing. 2017;40(6):488. [DOI:10.1097/NCC.0000000000000457] [PMID] [PMCID]
17. Tan E, Healey D, Gray AR, Galland BC. Sleep hygiene intervention for youth aged 10 to 18 years with problematic sleep: a before-after pilot study. BMC pediatrics. 2012;12(1):189. [DOI:10.1186/1471-2431-12-189] [PMID] [PMCID]
18. Kira G, Maddison R, Hull M, Blunden S, Olds T. Sleep education improves the sleep duration of adolescents: a randomized controlled pilot study. Journal of Clinical Sleep Medicine. 2014;10(07):787-92. [DOI:10.5664/jcsm.3874] [PMID] [PMCID]
19. Jalilolghadr S, Hashemi S, Javadi M, Esmailzadehha N, Jahanihashemi H, Afaghi A. Sleep habits of Iranian pre-school children in an urban area: Late sleeping and sleep debt in children. Sleep and Biological Rhythms. 2012;10(2):154-6. [DOI:10.1111/j.1479-8425.2011.00516.x]
20. gharamalekI A, hoseini M, zamani A, vaez zadeh F, Ggafarian K. Sleep Pattern in 6-9 Years Old Students Living in Tehran City. Journal of Isfahan Medical School. 2011;29(154):1-9.
21. Chung S, Wilson K, Miller A, Johnson D, Lumeng J, Chervin R. Home Sleeping Conditions and Sleep Quality in Low-Income Preschool Children. Sleep Medicine Research. 2014;5(1):29-32. [DOI:10.17241/smr.2014.5.1.29]
22. Bonuck K, Schwartz B, Schechter C. Sleep health literacy in head start families and staff: exploratory study of knowledge, motivation, and competencies to promote healthy sleep. Sleep Health. 2016;2(1):19-24. [DOI:10.1016/j.sleh.2015.12.002] [PMID] [PMCID]
23. Wahyuningrum E, Rahmat I, Hartini S. Effect of Health Education of Sleep Hygiene on Sleep Problems in Preschoolers. Belitung Nursing Journal. 2018;4(1):68-75. [DOI:10.33546/bnj.208]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: 1396.200. IR.ARAKMU.REC.
Clinical trials code: IRCT20180526039849N1



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masnabadi M, Roozbahani N, Khorsandi M. The effect of combined Training Program on Sleep Hygiene among of girls primary school students. Iran J Health Educ Health Promot. 2020; 8 (1) :23-34
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1333-fa.html

مسن آبادی معصومه، روزبهانی نسرین، خورسندی محبوبه. تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر بهداشت خواب دانش آموزان دختر ابتدایی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1399; 8 (1) :23-34

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1333-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162