[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور سلامت و ساختار حمایت اجتماعی بر رفتارهای خودمراقبتی دوران بارداری
حسین ایزدی راد، وحید نهتانی* ، مهدی علی احمدی، فاطمه پورحاجی، شمس الدین نیکنامی
چکیده:   (129 مشاهده)
زمینه و هدف: رفتارهای خودمراقبتی در دوران بارداری، می‌تواند در کاهش پیامدهای نامطلوب بارداری مؤثر باشد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل تلفیقی الگوی باور سلامت با سازه حمایت اجتماعی بر رفتارهای خودمراقبتی دوران بارداری می‌باشد.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه¬تجربی بود که در میان 90 نفر از زنان باردار شکم اول شهر ایرانشهر درسال 1396 انجام شد. نمونه‌ها به روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمون(45نفر) و کنترل(45نفر) تقسیم شدند. برای گروه آزمون 5 جلسه آموزشی برگزار گردید و در گروه کنترل مداخله انجام نشد. 6 ماه بعد از مداخله آموزشی، پرسشنامه توسط هر دو گروه تکمیل شد.داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم¬افزار SPSS نسخه 20 و آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی و کای اسکوئر مورد تحلیل قرار گرفتند.  
 
یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات مادران باردار در ساختارهای  حساسیت درک شده 1/74(±0/17) ، شدت درک-شده 4/55(±0/05)، منافع درک شده 0/63(±0/05)، خودکارآمدی 3/67(±0/41)، سازه حمایت اجتماعی 5/13(±0/63) و رفتارهای خودمراقبتی 3/15(±0/38) در گروه آزمون افزایش معنی داری نشان داد(0/001>p). در مقایسه وزن هنگام تولد، بین گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله آموزشی، اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (0/36=P).

نتیجه گیری: تلفیق الگوی باور سلامت و ساختار حمایت اجتماعی می‌تواند به عنوان چارچوبی مناسب برای طراحی و اجرای مداخلات آموزشی با هدف ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی زنان باردار و وزن هنگام تولد استفاده گردد.

 
واژه‌های کلیدی: خودمراقبتی، الگوی باور سلامت، حمایت اجتماعی، وزن هنگام تولد، زنان باردار
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1399/1/28 | پذیرش: 1399/6/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.TMU.REC.1394.224


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4241