[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 178-168 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به کووید-19 در کارکنان بانک
نوشین یوشنی ، سارا جام بر سنگ* ، محمد شریف یزدی ، سید سعید مظلومی محمودآباد ، سعیده صادقی
چکیده:   (957 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از اقشار در معرض خطر کووید-19 بعد از کادر درمان، کارکنان بانک ها هستند. یکی از مدل های مؤثر در زمینه رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید-19، مدل اعتقاد بهداشتی است. این مطالعه با هدف تعیین میزان اثربخشی مداخله آموزشی در پیشگیری از کووید-19 بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در کارمندان بانک شهر یزد انجام گرفت.

مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع مداخله ای (گروه مداخله و کنترل) در سال 1400 بر روی 106 نفر از کارکنان بانک ملی شهر یزد انجام گرفت. دو گروه واتساپ تشکیل شد. در هر دو گروه لینک پرسشنامه ارسال شد. پرسشنامه مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه استاندارد شده در مطالعه دلشاد و همکاران بود. برای گروه مداخله، محتوای آموزشی براساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در قالب پمفلت، کلیپ آموزشی، اینفوگرافیک (داده نمایی)، پادکست (پادپخش) و پیام های آموزشی  تهیه و در گروه مجازی (واتساپ و بله)  ارسال شد. سه هفته بعد از اتمام مداخله آموزشی، مجددا لینک پرسشنامه در هردو گروه ارسال شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: تمام سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در گروه مداخله بعد از اجرای مداخله آموزشی تفاوت معنی داری داشت (p<0.005). بعد از اجرای مداخله آموزشی، رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید-19 بهبود معنی داری پیدا کرد (p<0.005). بیشترین افزایش معنی دار مربوط به سازه رفتار است که میانگین (انحراف معیار) نمره رفتار در گروه مداخله قبل از اجرای مداخله آموزشی، 6/21±23/94 بود که 3 هفته بعد از اجرای مداخله آموزشی، به 3/91±44/20 افزایش یافت.

نتیجه گیری: با توجه به تاثیرگذاری مثبت مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید-19، پیشنهاد می شود از مدل مذکور در برنامه ریزی های آموزشی کووید-19 استفاده گردد.

 
واژه‌های کلیدی: کووید-19، بانک، آموزش، مدل اعتقاد بهداشتی، مداخله آموزشی، پیشگیری
متن کامل [PDF 497 kb]   (470 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1401/7/24 | پذیرش: 1402/2/27
فهرست منابع
1. Chen N, Zhou M, Dong X, Qu J, Gong F, Han Y, et al. Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China: a descriptive study. The lancet. 2020;395(10223):507-13. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30211-7] [PMID]
2. Farnoosh G, Alishiri G, Hosseini Zijoud S, Dorostkar R, Jalali Farahani A. Understanding the 2019-novel coronavirus (2019-nCoV) and coronavirus disease (COVID-19) based on available evidence-a narrative review. J Mil Med. 2020;22(1):1-11.
3. Fernández-de-Las-Peñas C, Palacios-Ceña D, Gómez-Mayordomo V, Florencio LL, Cuadrado ML, Plaza-Manzano G, et al. Prevalence of post-COVID-19 symptoms in hospitalized and non-hospitalized COVID-19 survivors: A systematic review and meta-analysis. European journal of internal medicine. 2021;92:55-70. [DOI:10.1016/j.ejim.2021.06.009] [PMID] [PMCID]
4. Lai C-C, Shih T-P, Ko W-C, Tang H-J, Hsueh P-R. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and corona virus disease-2019 (COVID-19): the epidemic and the challenges. International journal of antimicrobial agents. 2020:105924. [DOI:10.1016/j.ijantimicag.2020.105924] [PMID] [PMCID]
5. Heymann DL, Shindo N. COVID-19: what is next for public health? The Lancet. 2020;395(10224):542-5. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30374-3] [PMID]
6. Huang C, Wang Y, Li X, Ren L, Zhao J, Hu Y, et al. Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The Lancet. 2020;395(10223):497-506. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30183-5] [PMID]
7. Lam TT-Y, Shum MH-H, Zhu H-C, Tong Y-G, Ni X-B, Liao Y-S, et al. Identification of 2019-nCoV related coronaviruses in Malayan pangolins in southern China. BioRxiv. 2020. [DOI:10.1101/2020.02.13.945485]
8. Xinhua. China's COVID-19 fight role models arrive for commendation meeting in Beijing 2020 [Available from: http://www.xinhuanet.com/english/special/2020coronavirus/index.htm.
9. Li Q, Guan X, Wu P, Wang X, Zhou L, Tong Y, et al. Early transmission dynamics in Wuhan, China, of novel coronavirus-infected pneumonia. New England Journal of Medicine. 2020.
10. Velavan TP, Meyer CG. The COVID‐19 epidemic. Tropical medicine & international health. 2020;25(3):278. [DOI:10.1111/tmi.13383] [PMID] [PMCID]
11. Covid C, Team R, Bialek S, Boundy E, Bowen V, Chow N, et al. Severe outcomes among patients with coronavirus disease 2019 (COVID-19)-United States, February 12-March 16, 2020. Morbidity and mortality weekly report. 2020;69(12):343.. [DOI:10.15585/mmwr.mm6912e2] [PMID] [PMCID]
12. Zu ZY, Jiang MD, Xu PP, Chen W, Ni QQ, Lu GM, et al. Coronavirus disease 2019 (COVID-19): a perspective from China. Radiology. 2020:200490. [DOI:10.1148/radiol.2020200490] [PMID] [PMCID]
13. Sun P, Qie S, Liu Z, Ren J, Xi JJ. Clinical characteristics of 50466 patients with 2019-nCoV infection. medRxiv. 2020. [DOI:10.1101/2020.02.18.20024539]
14. Wu Y-C, Chen C-S, Chan Y-J. Overview of the 2019 novel coronavirus (2019-nCoV): the pathogen of severe specific contagious pneumonia (SSCP). J Chin Med Assoc. 2020;83(3):217-20.
15. Doshmangir L, Mahbub Ahari A, Qolipour K, Azami-Aghdash S, Kalankesh L, Doshmangir P, et al. East Asia's Strategies for Effective Response to COVID-19: Lessons Learned for Iran. Management Strategies in Health System. 2020;4(4):370-3. [DOI:10.18502/mshsj.v4i4.2542]
16. Zhou P, Yang X-L, Wang X-G, Hu B, Zhang L, Zhang W, et al. A pneumonia outbreak associated with a new coronavirus of probable bat origin. nature. 2020;579(7798):270-3. [DOI:10.1038/s41586-020-2012-7] [PMID] [PMCID]
17. Alanezi F, Aljahdali A, Alyousef S, Alrashed H, Alshaikh W, Mushcab H, et al. Implications of public understanding of COVID-19 in Saudi Arabia for fostering effective communication through awareness framework. Frontiers in public health. 2020;8:494. [DOI:10.3389/fpubh.2020.00494] [PMID] [PMCID]
18. Rajkumar RP. COVID-19 and mental health: A review of the existing literature. Asian journal of psychiatry. 2020;52:102066. [DOI:10.1016/j.ajp.2020.102066] [PMID] [PMCID]
19. Alrubaiee GG, Al-Qalah TAH, Al-Aawar MSA. Knowledge, attitudes, anxiety, and preventive behaviours towards COVID-19 among health care providers in Yemen: an online cross-sectional survey. BMC Public Health. 2020;20(1):1-11. [DOI:10.1186/s12889-020-09644-y] [PMID] [PMCID]
20. Dubey N, Podder P, Pandey D. Knowledge of COVID-19 and its influence on mindfulness, cognitive emotion regulation and psychological flexibility in the Indian community. Frontiers in Psychology. 2020;11:589365. [DOI:10.3389/fpsyg.2020.589365] [PMID] [PMCID]
21. Rosenstock IM. The health belief model and preventive health behavior. Health education monographs. 1974;2(4):354-86. [DOI:10.1177/109019817400200405]
22. Adamopoulos IP, Syrou NF. Workplace safety and occupational health job risks hazards in public health sector in Greece. European Journal of Environment and Public Health. 2022;6(2):em0118. [DOI:10.21601/ejeph/12229]
23. Raraz Vidal J, Allpas Gomez H, Torres Salome F, Cabrera Patiño W, Ramos Gómez R, Alcántara Leyva L, et al. Work conditions and personal protective equipment against COVID-19 in health personnel, Lima-Peru. Revista de la Facultad de Medicina Humana. 2021;21(2):14. [DOI:10.25176/RFMH.v21i2.3608]
24. Bijani M, Jaberi A. Knowledge and Anxiety among Bank Clerks during the COVID-19 Pandemic Before and After Educational Intervention via Mobile Health Technology. Journal of Health Science and Medical Research. 2022. [DOI:10.31584/jhsmr.2022871]
25. Delshad Noghabi A, Yoshany N, Mohammadzadeh F, Javanbakht S. Predictors of Covid-19 preventive behaviors in Iranian population over 15 years old: an application of health belief model. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2020;30(191):13-21.
26. Bish A, Michie S. Demographic and attitudinal determinants of protective behaviours during a pandemic: A review. British journal of health psychology. 2010;15(4):797-824. [DOI:10.1348/135910710X485826] [PMID] [PMCID]
27. Shahnazi H, Ahmadi-Livani M, Pahlavanzadeh B, Rajabi A, Hamrah MS, Charkazi A. Assessing preventive health behaviors from COVID-19: a cross sectional study with health belief model in Golestan Province, Northern of Iran. Infectious diseases of poverty. 2020;9(06):91-9. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-24871/v1 [DOI:10.1186/s40249-020-00776-2]
28. Noghabi AD, Mohammadzadeh F, Yoshany N, Javanbakht S. The prevalence of preventive behaviors and associated factors during the early phase of the COVID-19 pandemic among Iranian People: Application of a Health Belief Model. Journal of preventive medicine and hygiene. 2021;62(1):E60-E6.
29. Khazaee-Pool M, Shahrousvand S, Naghibi SA. Predicting Covid-19 preventive behaviors based on health belief model: An Internet-based study in Mazandaran province, Iran. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2020;30(190):56-66.
30. Omid M. Design, Implementation and Evaluation of an Educational Intervention Based on Health Belief Model in COVID-19 Preventive Behaviors among teachers. IRCT registration number: IRCT20210416050988N1 2021.
31. Jose R, Narendran M, Bindu A, Beevi N, Manju L, Benny P. Public perception and preparedness for the pandemic COVID 19: a health belief model approach. Clinical epidemiology and global health. 2021;9:41-6. [DOI:10.1016/j.cegh.2020.06.009] [PMID] [PMCID]
32. Hazavehei MM, Dashti S, Moeini B, Faradmal J, Shahrabadi R. Factors related to self-care behaviors in hypertensive individuals based on Health Belief Model. Koomesh. 2015;17(1):37-44.
33. Sadeghi R, Mazloomy S, Hashemi M, Rezaeian M. The effects of an educational intervention based on the health belief model to enhance HIV-preventive behaviors among male barbers in Sirjan. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2016;15(3):235-46.
34. Khani-Jeihooni A, Manouchehri M, Bahmandoost M, Khiyali Z. Effect of educational intervention based on the health belief model on preventive behaviors against influenza A (H1N1) among students. Journal of Education and Community Health. 2020;7(2):97-103. [DOI:10.29252/jech.7.2.97]
35. Karimi M, Zareban I, Montazeri A, Amin Shokravi F. The effect of training based on health belief model on preventive behaviors of unwanted pregnancy. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility. 2012;15(23):18-27.
36. Bakhtariagdam F, Nourizadeh R, Sahebi L. The role of health belief model in promotion of beliefs and behaviors of breast cancer screening in women referring to health care centers of Tabriz in 2010. Medical Journal of Tabriz University of Medical Sciences. 2012;33(6):25-31.
37. Niksadat N, Solhi M, Shojaezadeh D, Gohari MR. Investigating the effect of education based on health belief model on improving the preventive behaviors of self-medication in the women under the supervision of health institutions of zone 3 of Tehran. Razi Journal of Medical Sciences. 2013;20(113):48-59.
38. Bayat F, Shojaeezadeh D, Baikpour M, Heshmat R, Baikpour M, Hosseini M. The effects of education based on extended health belief model in type 2 diabetic patients: a randomized controlled trial. Journal of diabetes & Metabolic disorders. 2013;12(1):1-6. [DOI:10.1186/2251-6581-12-45] [PMID] [PMCID]
39. Ahmadi Jouybari T, Hatamzadeh N, Fattahi M, Gharibnavaz H, Khashij S, Mahboubi M. Cognitive determinants of influenza preventive behaviors among students: an application of the health belief model (HBM). International Journal of Pediatrics. 2018;6(6):7833-41.
40. AMIRI SM, Shojaeizadeh D, Azam K. A study on the effect of educational intervention based on health belief model on infection control among dental students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. 2018.
41. Shabani MM. The Effectiveness of Distance Learning Package Prevention of Covid-19 Disease (Virus SARS-CoV-2) on Reducing phobia and Anxiety of Covid 19 Disease)(Corona-Novin Virus 2019) in Virtual English Language Learners-Pilot Study. 2020.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1400.014



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yoshany N, jambarsang S, Sharifyazdi M, Mazloomy-mahmoodabad S, Sadeghi S. Investigating the effectiveness of the educational intervention based on the health belief model on the preventive behaviors of covid-19 in bank employees. Iran J Health Educ Health Promot 2023; 11 (2) :168-178
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2250-fa.html

یوشنی نوشین، جام بر سنگ سارا، شریف یزدی محمد، مظلومی محمودآباد سید سعید، صادقی سعیده. بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به کووید-19 در کارکنان بانک. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1402; 11 (2) :168-178

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2250-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645