[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 13، شماره 2 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 159-149 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بر سلامت روان خانواده افراد معلول
مریم السادات هاشمی مقدم ، فریبا شهرکی ثانوی* ، ایرج ضاربان ، مهدی محمدی
چکیده:   (388 مشاهده)
زمینه و هدف: خانواده‌های افراد معلول که از حمایت اجتماعی کافی برخوردار نمی‌باشند از سلامت روانی مناسب برخوردار نیستند و این امر سلامت جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بر سلامت روان خانواده افراد معلول انجام شد.

مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی نیمه‌تجربی بر روی ۱۰۰ خانواده‌ی دارای فرزند معلول با نمونه‌گیری تصادفی در سال ۱۴۰۱ در شهر زابل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، محقق‌ساخته با روایی و پایایی مناسب شامل اطلاعات دموگرافیک، آگاهی، نگرش، خودکارآمدی، سلامت روانی، حمایت اجتماعی و پرسشنامه تجارب خدمات دریافتی بود. مداخله‌ی آموزشی به‌مدت چهار هفته و هشت جلسه‌ی آموزشی به صورت پرسش و پاسخ، ارائه‌ی پمفلت، نمایش کلیپ آموزشی، و بحث گروهی برگزار و گروه‌های واتساپی جهت ارسال پیام‌های آموزشی ایجاد گردید. پس از یک ماه انتظار، پس آزمون انجام شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS۲۳ و آزمون‌های مجذور کای ، تی و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفت.

یافته‌ها: بین میانگین تغییر نمرات آگاهی، نگرش، خودکارآمدی، سلامت روانی و نمره‌ی حمایت اجتماعی در گروه مداخله و کنترل، بعد از مداخله‌ی آموزشی اختلاف آماری معناداری وجود داشت (۰/۰۰۱>P). نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که تنها سازه‌ی حمایت اجتماعی به‌طور معناداری بر سلامت روان خانواده افراد معلول تاثیر داشت (۰/۰۵>P).

نتیجه‌گیری: برنامه‌ی آموزشی بر اساس خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بر سلامت روانی خانواده‌های دارای عضو معلول موثر بود. بنابراین توصیه می‌شود مداخلات آموزشی با تاکید بر حمایت اجتماعی جهت ارتقای سلامت روانی خانواده‌های داری عضو معلول اجرا شود.
واژه‌های کلیدی: معلولیت، خودکارآمدی، سلامت روان، حمایت اجتماعی
متن کامل [PDF 316 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
دریافت: 1403/5/2 | پذیرش: 1403/10/8
فهرست منابع
1. Gholami Jam F, Takaffoli M, Kamali M, Eslamian A, Alavi Z, Ali Nia V. Research Paper: Systematic Review on Social Support of Parent/Parents of Disabled Children. Archives of Rehabilitation 2018; 19(2):126-141. [DOI:10.32598/rj.19.2.126]
2. Russell M. Capitalism and disability: Selected writings by Marta Russell. Haymarket Books; 2019.
3. WHO. Disability. Available at: https://www.who.int/health-topics/disability#tab=tab_1. Accessed in: 13/12/2024.
4. Sabzmanesh Jafari S , Amraei K, Hassanzadeh N. The Effectiveness of Family Resilience Training on Psychological Hardiness of Mothers of Children with Disability. Rehabilitation Research in Nursing Summer 2021; 7 (4): 29-37
5. Rees J, Boyle C, Mac Donagh R. (2001), Quality of life: Impact ofchronic illness on partner, Journal of the royal society of medicine, 94-11.566-563 [DOI:10.1177/014107680109401103] [PMID] []
6. Tamplin A, Gooder M, Herbert J. (1998), Family Functioning andparentgeneral health in families of adolescents with major depressive disorder,journal of Affective Disorder; 48(1): 1-13. [DOI:10.1016/S0165-0327(97)00105-5] [PMID]
7. Taylor SE, Seeman TE. Psychosocial resources and the SES‐health relationship. Annals of The New York Academy of Sciences. 1999;896(1):210-25. [DOI:10.1111/j.1749-6632.1999.tb08117.x] [PMID]
8. Clara IP, Cox BJ, Enns MW, Murray LT, Torgrudc L J. Confirmatory factor analysis of the Multidimensional scale of perceived social support in clinically distressed and student Samples. Journal of personality assessment. 2003;81(3):265-70 [DOI:10.1207/S15327752JPA8103_09] [PMID]
9. Zaki MA. Reliability and Validity of the Social Provision Scale (SPS) in the Students of Isfahan University. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2009;14(4):439- 44. (In Persian)
10. Glanz K, Rimer BK, Viswanath K. Health behavior and health education: Theory, research, and practice. 2nd ed. San Francisco: John Wiley & Sons 2008
11. Bandura A. Social cognitive theory: An agentic perspective on human nature. John Wiley & Sons; 2023. [DOI:10.1002/9781394259069]
12. McCarley P. Patient empowerment and motivational inte rviewing: engaging patients to self-manage their own care. Nephrology nursing journal. 2009;36(4):409.
13. Bandura A. Social foundations of though and action: A cognitive social theory. Pretince Hall, Englewood Chiffs, New York. 1986
14. Inal-Ince D, Savci S, Coplu L, Arikan H. Factors determining self -fficacy in chronic obstructive pulmonary disease. Saudi medical journal. 2005;26(4):542-7
15. Peiman N, Ezzati Rastegar KH, Taghipur A, et al. Effect ofEducation on the Weight Self-Efficacy Lifestyle among adolescent Girls with Overweight and Obesity. Iranian J of Armaghane-danesh, Yasuj Uni of Med Sci 1391; 2: 117- 128.
16. Yousefy A, Gharazi F, Gordanshekan M. Effects of teaching problem solving on self-efficacy and perceived self-efficacy in adolescents, Iranian J of Beh Sci 2012;6: 421-430.
17. Rouzbahani R, Golshiri P, Eskandari Z. The Effect of a Self-Efficacy-Based Education Program on Blood Pressure Control in Patients with Hypertension. J Isfahan Med Sch 2019; 37(525): 454-61
18. Ahmadi Kh., Khodadadi Gh., Anisi J., Abdolmohammadi E. Problems of Families with Disabled Children. Journal of Military Medicine.2011;13(1 (47)):49-52.
19. Mobaraki A., Zadehbagheri Ghader. Comparision of Knowledge and Attitude of Mothers with Mentally Retarded Children with Those Without Mentally Retarded Children in Gachsaran (1382). Armaghan Danesh. 2003;8(31):89-97.
20. Scholz U, Nagy G, Göhner W, Luszczynska A, Kliegel M. Changes in self-regulatory cognitions as predictors of changes in smoking and nutrition behaviour. Psychology and Health. 2009;24(5):545 - 61. [DOI:10.1080/08870440801902519] [PMID]
21. Lippke S, Ziegelmann JP, Schwarzer R. Behavioral intentions and action plans promote physical exercise: A longitudinal study with orthopedic rehabilitation patients. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2004;26(3):470 - 83. [DOI:10.1123/jsep.26.3.470]
22. Amirizadeh S, Shakerinejad G., Shahri P., Saki-Malehi A. Application of Self-Efficacy Theory in Nutrition Education for Weight Control in Obese and overweight Female High School Students. ran J Health Educ Health Promot. summer 2016;4(2): 139-148. [DOI:10.18869/acadpub.ihepsaj.4.2.139]
23. Solhi M,Kazemi S,Yazdani J.The effect of educational intervention based on self-efficacy theory on women's general health status Chalous County. Journal of Health and Development Research Article. 2014; 3(2):
24. Ebrahimi poor H, Jalali akordi B,Solhi M, Esmaili H. Investigating the effect of educational intervention based on theory Self-efficacy in adopting preventive behavior HIV / AIDS in high-risk women. IJOGI.2015;18(143): 19-27.
25. Arian poor S,Hosseini nia R,Bahrololum H. Relationship between family social support and social support of friends and self-efficacy with The level of participation of veteran and disabled athletes in physical activities. Sports Management. 2020;12(4):
26. Rezai F,Ghazanfari F ,Rezaiyan M. The Effectiveness of Positive Parenting Group Training on Mothers' Parenting Stress and Self-Efficacy and Problems Behavioral of mentally retarded students. Journal of Health Resonance.2017;5(1):
27. Treat AE, Sheffield-Morris A, Williamson AC, Hays-Grudo J. Adverse childhood experiences and young children's social and emotional development: the role of maternal depression, self-efficacy, and social support. Early Child Development and Care. 2020 Nov 17;190(15):2422-36. [DOI:10.1080/03004430.2019.1578220]
28. Gholami Jam F, Takaffoli M, Kamali M, Eslamian A, Alavi Z, Ali Nia V. Systematic Review on Social Support of Parent/Parents of Disabled Children. Archives of Rehabilitation. 2018; 19(2):126-141. [DOI:10.32598/rj.19.2.126]
29. Noyan Erbaş A, Özcebe E, Cak Esen T. Investigation of the effect of Hanen's "More Than Words" on parental self-efficacy, emotional states, perceived social support, and on communication skills of children with ASD. Logopedics Phoniatrics Vocology. 2021;46(1):17-27. [DOI:10.1080/14015439.2020.1717601] [PMID]
30. Weiss J, Robinson S, Fung S, Tint A,Ph Chalmers a, Lunsky Y. Family hardiness, social support, and self-efficacy in mothers of individuals with Autism Spectrum Disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 2013; 7(11): 1310-1317. [DOI:10.1016/j.rasd.2013.07.016]
31. H Yun-Ju. Hammill Institute on Disabilities. Intervention in School and Clinic. 2018; 53(4): 201-205. [DOI:10.1177/1053451217712956]
32. Benito Lara E , C Carmen. Families with a disabled member: impact and family education. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2017; 237: 418 - 425 [DOI:10.1016/j.sbspro.2017.02.084]
33. Zarinkafshiyan Gh. The Study of Social Exclusion Status of the Disabled: Case Study of the Physical-Motor Disabled Covered by The Social Welfare Department, Rey City. Cultural Studies & Communication. 2016;12(43):177-201
34. World Health Organization. World report on disability 2011. Geneva, Switz: World Health Organization; 2011. Available from: https://www.who.int/disabilities/world_ report/2011/report.pdf. Accessed 2021 Jun 1.
35. de Vries McClintock HF, Barg FK, Katz SP, Stineman MG, Krueger A, Colletti PM, Boellstorff T, Bogner HR. Health care experiences and perceptions among people with and without disabilities. Disability and health journal. 2016;9(1):74-82. [DOI:10.1016/j.dhjo.2015.08.007] [PMID] []
36. Khosravi Nasrin, Raheb Ghoncheh, Arshi Maliheh, Eghlima Mostafa. The Relationship Evaluation Between Physical Disabled's Social Support and Life Quality in Raad's Education Centers. Archives of Rehabilitation (Journal of Rehabilitation). 2015;16(2):176-185.
37. Ghasemi Poor M, Jahanbakhsh Ganjeh S. The relationship between social support and mental health of students in the city of Khorramabad. Yafteh. 2010; 1(12):77-89.
38. Hartley SL, Schultz HM. Support needs of fathers and mothers of children and adolescents with autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders. 2015; 45:1636-48. [DOI:10.1007/s10803-014-2318-0] [PMID] []
39. Robinson S, Weiss JA. Examining the relationship between social support and stress for parents of individuals with autism. Research in Autism Spectrum Disorders. 2020 ;74:101557. [DOI:10.1016/j.rasd.2020.101557]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.ZAUMS.REC.1401.304



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi Moghadam M S, Shahraki-Sanavi F, Zareban I, Mohamadi M. The Effectiveness of an Educational Intervention Based on Self-Efficacy and Social Support on the Mental Health of Families of Persons with Disabilities. Iran J Health Educ Health Promot 2025; 13 (2) :149-159
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2813-fa.html

هاشمی مقدم مریم السادات، شهرکی ثانوی فریبا، ضاربان ایرج، محمدی مهدی. اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بر سلامت روان خانواده افراد معلول. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1404; 13 (2) :149-159

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2813-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4687