[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 13، شماره 2 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 212-200 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه درسی اقتباس شده سواد سلامت روان بر موانع و رفتار کمک‌جویی دانش‌آموزان دبیرستانی
زهرا صبوحی ، مهسا نظرنیا ، آوا سادات حسینی ، مهناز صلحی*
چکیده:   (296 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات روانی از چالش‌های مهم بهداشت عمومی هستند که نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. در ایران، شیوع بالای مشکلات سلامت روان و عدم کمک‌جویی نوجوانان، لزوم ارتقای سواد سلامت روان را برجسته می‌کند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر برنامه درسی سواد سلامت روان کانادا (نسخه‌ی ایرانی‌شده) بر کاهش موانع و بهبود رفتار کمک‌جویی دانش‌آموزان دبیرستانی انجام شد.

مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه‌ی نیمه‌تجربی خوشه‌ای است که در سال ۱۴۰۲ در میان ۲۰۰ دانش‌آموز دختر متوسطه شهرستان ساوه انجام شد. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام گردید و شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی به دو گروه مداخله (۱۰۰ نفر) و کنترل (۱۰۰ نفر) تخصیص داده شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه استاندارد «موانع کمک‌جویی» و «رفتار کمک‌جویی» بود. برنامه آموزشی در گروه مداخله طی ۶ جلسه هفتگی برگزار شد. داده‌ها در سه مرحله (قبل، یک ماه و سه ماه پس از آموزش) و با نرم‌افزار SPSS نسخه۲۱ و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شدند.  سطح معناداری ۵ % در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: نتایج بیانگر همگن‌بودن متغیرها در دو گروه قبل از مداخله آموزشی بوده است و به‌دنبال آموزش در گروه مداخله، کاهش معناداری  در موانع کمک‌جویی (۰/۰۵>P) مشاهده گردید. اما در رفتار کمک‌جویی با وجود افزایش در گروه مداخله، اختلاف معنادار نبود(۰/۰۵
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، برنامه‌ی درسی انطباق‌شده سواد سلامت روان توانست به کاهش موانع درک‌شده کمک کند و نگرش مثبت‌تری نسبت به موضوع ایجاد نماید، اما این تغییرات نتوانست به‌طور معناداری در رفتار کمک‌جویانه افراد تأثیر بگذارد. نتایج این پژوهش بر اهمیت طراحی مداخلاتی که علاوه بر ارتقای سواد سلامت روان، با ایجاد دسترسی بهتر به خدمات و حمایت‌های موجود، به تقویت خودکارآمدی و کاهش موانع درک‌شده در نوجوانان بپردازند، تأکید دارد.
واژه‌های کلیدی: سواد سلامت روان، موانع، رفتار کمک‌جویانه، مداخله‌ی زودهنگام، آموزشی، نوجوان
متن کامل [PDF 323 kb]   (147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1403/6/8 | پذیرش: 1403/11/8
فهرست منابع
1. Kasturi S, Oguoma VM, Grant JB, Niyonsenga T, Mohanty I. Prevalence rates of depression and anxiety among young rural and urban Australians: a systematic review and meta-analysis. International journal of environmental research and public health. 2023;20(1):800. [DOI:10.3390/ijerph20010800] [PMID] []
2. Mirmohammadkhani M, Paknazar M, Asl NS, Paknazar F. Gender Differences in Emotional and Behavioral Problems of Adolescents: A Cross-sectional Study on Talented School Students in Iran (2019). Iranian Journal of Pediatrics. 2023;33(1). [DOI:10.5812/ijp-126543]
3. Bazargan M, Dehghani A, Ramezani MA, Ramezani A. Prevalence of depression among Iranian children and adolescents: An updated systematic review and meta‐analysis. Health Science Reports. 2023;6(10):e1584. [DOI:10.1002/hsr2.1584] []
4. Riahi F, Mohammadi MR, Mazidi MI, Khaleghi A, Hooshyari Z. Prevalence of Psychiatric Disorders among Children and Adolescents: A Study from Khuzestan. Iranian Journal of Child Neurology. 2022;16(3):95.
5. Radez J, Reardon T, Creswell C, Lawrence PJ, Evdoka-Burton G, Waite P. Why do children and adolescents (not) seek and access professional help for their mental health problems? A systematic review of quantitative and qualitative studies. European child & adolescent psychiatry. 2021;30:183-211. [DOI:10.1007/s00787-019-01469-4] [PMID] []
6. Seo Y-W, Choi B-R, Kim M-S, Lim M-H. Exploring psychopathological and cognitive factors associated with help-seeking intentions among Korean high school students: A cross-sectional study. Medicine. 2022;101(30). [DOI:10.1097/MD.0000000000029502] []
7. Merikangas KR, He J-p, Burstein M, Swendsen J, Avenevoli S, Case B, et al. Service utilization for lifetime mental disorders in US adolescents: results of the National Comorbidity Survey-Adolescent Supplement (NCS-A). Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2011;50(1):32-45. [DOI:10.1016/j.jaac.2010.10.006] [PMID] []
8. Neufeld SA, Dunn VJ, Jones PB, Croudace TJ, Goodyer IM. Reduction in adolescent depression after contact with mental health services: a longitudinal cohort study in the UK. The Lancet Psychiatry. 2017;4(2):120-7. [DOI:10.1016/S2215-0366(17)30002-0] [PMID]
9. Renwick L, Pedley R, Johnson I, Bell V, Lovell K, Bee P, Brooks H. Mental health literacy in children and adolescents in low-and middle-income countries: a mixed studies systematic review and narrative synthesis. European Child & Adolescent Psychiatry. 2022:1-25. [DOI:10.1111/hex.13407] [PMID] []
10. Guo Z, Chen Y, Zhang Y, Ding C, Li M, Xu L, Jin J. Associations among risk perception, health efficacy, and health behaviors for cardiovascular disease: an application of risk perception attitude framework. Frontiers in Cardiovascular Medicine. 2023;10:1201789. [DOI:10.3389/fcvm.2023.1201789] [PMID]
11. Minds Y. Fighting for young people's mental health. 2018. [DOI:10.12968/cypn.2018.2.27]
12. Coburn C. Mental health in Finnish schools: so close to perfection. The Lancet Child & Adolescent Health. 2019;3(12):848-9. [DOI:10.1016/S2352-4642(19)30274-3]
13. Goodfellow C, Macintyre A, Knifton L, Sosu E. Associations between dimensions of mental health literacy and adolescent help‐seeking intentions. Child and Adolescent Mental Health. 2023;28(3):385-92. [DOI:10.1111/camh.12608] [PMID] []
14. Ma KKY, Anderson JK, Burn AM. School‐based interventions to improve mental health literacy and reduce mental health stigma-a systematic review. Child and Adolescent Mental Health. 2023;28(2):230-40. [DOI:10.1111/camh.12543] [PMID]
15. Wei Y, Hayden JA, Kutcher S, Zygmunt A, McGrath P. The effectiveness of school mental health literacy programs to address knowledge, attitudes and help seeking among youth. Early intervention in psychiatry. 2013;7(2):109-21. [DOI:10.1111/eip.12010] [PMID]
16. Jorm AF. Mental health literacy. American psychologist. 2012;67(3):231-43. [DOI:10.1037/a0025957] [PMID]
17. Kutcher S, Wei Y, Coniglio C. Mental health literacy: Past, present, and future. The Canadian Journal of Psychiatry. 2016;61(3):154-8. [DOI:10.1177/0706743715616609] [PMID] []
18. Del Mauro JM, Jackson Williams D. Children and adolescents' attitudes toward seeking help from professional mental health providers. International Journal for the Advancement of Counselling. 2013;35:120-38. [DOI:10.1007/s10447-012-9172-6]
19. Willis C. Regional development performance in council areas of Scotland with the highest percentage of Gaelic speakers. ECMI Research Paper. 2020;121.
20. Nazari A, Garmaroudi G, Foroushani AR, Hosseinnia M. The effect of web-based educational interventions on mental health literacy, stigma and help-seeking intentions/attitudes in young people: systematic review and meta-analysis. BMC psychiatry. 2023;23(1):647. [DOI:10.1186/s12888-023-05143-7] [PMID] []
21. Waqas A, Malik S, Fida A, Abbas N, Mian N, Miryala S, et al. Interventions to reduce stigma related to mental illnesses in educational institutes: A systematic review. Psychiatric Quarterly. 2020;91:887-903. [DOI:10.1007/s11126-020-09751-4] [PMID] []
22. Tehrani H, Olyani S, Salimi M. The effect of an education intervention on mental health literacy among middle school female students. Journal of Health Literacy. 2021;5(4):41-7.
23. Zare S, Kaveh MH, Ghanizadeh A, Asadollahi A, Nazari M. Promoting mental health literacy in female students: a school-based educational intervention. Health Education Journal. 2021;80(6):734-45. [DOI:10.1177/00178969211013571]
24. Kutcher S, Wei Y, McLuckie A, Bullock L. Educator mental health literacy: a programme evaluation of the teacher training education on the mental health & high school curriculum guide. Advances in school mental health promotion. 2013;6(2):83-93. [DOI:10.1080/1754730X.2013.784615]
25. Mcluckie A, Kutcher S, Wei Y, Weaver C. Sustained improvements in students' mental health literacy with use of a mental health curriculum in Canadian schools. BMC psychiatry. 2014;14:1-6. [DOI:10.1186/s12888-014-0379-4] [PMID]
26. Simkiss NJ, Gray NS, Kemp AH, Dunne C, Snowden RJ. A randomised controlled trial evaluating the Guide Cymru mental health literacy intervention programme in year 9 (age 13-14) school pupils in Wales. BMC Public Health. 2023;23(1):1062. [DOI:10.1186/s12889-023-15922-2] [PMID] []
27. Kirchhoff S, Fretian AM, Okan O, Bauer U. Evaluating the effect of an adapted mental health literacy intervention on mental health related stigma among secondary students in Germany: results of a pre-post evaluation study. BMC public health. 2023;23(1):1959. [DOI:10.1186/s12889-023-16825-y] [PMID]
28. Freţian AM, Kirchhoff S, Bauer U, Okan O. The effects of an adapted mental health literacy curriculum for secondary school students in Germany on mental health knowledge and help-seeking efficacy: results of a quasi-experimental pre-post evaluation study. Frontiers in Public Health. 2023;11. [DOI:10.3389/fpubh.2023.1219925] [PMID] []
29. Mo PK, Mak WW. Help-seeking for mental health problems among Chinese: The application and extension of the theory of planned behavior. Social psychiatry and psychiatric epidemiology. 2009;44:675-84. [DOI:10.1007/s00127-008-0484-0] [PMID]
30. Lindow JC, Hughes JL, South C, Minhajuddin A, Gutierrez L, Bannister E, et al. The youth aware of mental health intervention: impact on help seeking, mental health knowledge, and stigma in US adolescents. Journal of Adolescent Health. 2020;67(1):101-7. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2020.01.006] [PMID] []
31. Wilson CJ, Deane FP, Marshall KL, Dalley A. Reducing adolescents' perceived barriers to treatment and increasing help-seeking intentions: effects of classroom presentations by general practitioners. Journal of Youth and Adolescence. 2008;37:1257-69. [DOI:10.1007/s10964-007-9225-z]
32. Jones CJ, Smith H, Llewellyn C. Evaluating the effectiveness of health belief model interventions in improving adherence: a systematic review. Health psychology review. 2014;8(3):253-69. [DOI:10.1080/17437199.2013.802623] [PMID]
33. Calear AL, McCallum SM, Christensen H, Mackinnon AJ, Nicolopoulos A, Brewer JL, et al. The Sources of Strength Australia project: A cluster randomised controlled trial of a peer-connectedness school-based program to promote help-seeking in adolescents. Journal of affective disorders. 2022;299:435-43. [DOI:10.1016/j.jad.2021.12.043] [PMID]
34. Liddle SK, Deane FP, Batterham M, Vella SA. A brief sports-based mental health literacy program for male adolescents: A cluster-randomized controlled trial. Journal of Applied Sport Psychology. 2021;33(1):20-44. [DOI:10.1080/10413200.2019.1653404]
35. Mori R, Uchino T, Mizuno M, Yamaguchi T, Katagiri N, Nemoto T. Effectiveness of a comprehensive mental health literacy educational programme for junior high school students: a randomised controlled trial examining changes in their knowledge, attitudes, and behaviour. Journal of Personalized Medicine. 2022;12(8):1281. [DOI:10.3390/jpm12081281] [PMID] []
36. Casañas R, Castellvi P, Gil J-J, Torres-Torres M, Barón J, Teixidó M, et al. The effectiveness of a "EspaiJove. net"-a school-based intervention programme in increasing mental health knowledge, help seeking and reducing stigma attitudes in the adolescent population: a cluster randomised controlled trial. BMC public health. 2022;22(1):2425. [DOI:10.1186/s12889-022-14558-y] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IUMS.REC.1401.713



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saboohi Z, Nazarnia M, Hoseini A, Solhi M. Evaluating the Impact of an Educational Intervention Based on the Adapted Mental Health Literacy Curriculum on Barriers and Help-Seeking Behaviors Among High School Students. Iran J Health Educ Health Promot 2025; 13 (2) :200-212
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2837-fa.html

صبوحی زهرا، نظرنیا مهسا، حسینی آوا سادات، صلحی مهناز. تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه درسی اقتباس شده سواد سلامت روان بر موانع و رفتار کمک‌جویی دانش‌آموزان دبیرستانی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1404; 13 (2) :200-212

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2837-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4687