[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: زمستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش سلامت بر ارتقاء سواد سلامت دانش‌آموزان ابتدائی و ارائه‌ی راهکارهای کیفیت‌بخشی: رویکرد آمیخته
زهرا باقری ، مریم حافظیان* ، شهربانو دهرویه ، محمد علی نیا
چکیده:   (321 مشاهده)
زمینه و هدف: از آن‌جا که کودکان و نوجوانان قشر مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند لذا ارتقاء سواد سلامت در این قشر باید مورد توجه قرار گیرد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش سلامت بر ارتقاء سواد سلامت دانش‌آموزان ابتدائی و ارائه‌ی راهکارهای کیفیت‌بخشی انجام‌ شد.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع کمی- کیفی و به شیوه‌ی اکتشافی می‌باشد. بدین‌منظور ابتدا با روش تحلیل کوواریانس میزان اثربخشی دوره‌ی آموزشی مورد بررسی قرار گرفت و سپس با استفاده از مصاحبه‌ی نیمه ‌ساختاریافته، رویکردهای کیفیت‌بخشی شناسایی گردید. نمونه‌ی آماری در بخش کمی‌۶۰  نفر از دانش‌آموزان پایه‌ی پنجم ابتدایی شهر بجنورد بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‎ای انتخاب‌ شدند. مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر سواد سلامت بر اساس پنج مهارت، خواندن، فهم، ارزیابی، تصمیم‎گیری و کاربرد اطلاعات بر اساس سواد سلامت منتظری و همکاران (۱۳۹۳) طراحی و طی ۵ جلسه‌ی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه‎ای اجرا گردید. در بخش کیفی ۱۲ نفر از خبرگان آموزشی که با روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب‌ گردیدند. ابزار جمع‌آوری در بخش کمی ‌پرسش‌نامه است که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت و در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ ساختاریافته بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کمّی با استفاده از تحلیل کوواریانس و در بخش کیفی بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی، طرح نظام‌مند سه مرحله‎ای توسط نرم‌افزار SPSS با در نظر گرفتن سطح معنی‌داری ۵ درصد تجزیه‌وتحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج بخش کمی ‌نشان داد بین میانگین‌های تعدیل‌شده نمرات مؤلفه‌ی کاربرد اطلاعات و مهارت خواندن برحسب عضویت گروهی آزمایش و کنترل در مرحله پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری مشاهده می‌شود (۰/۰۵ > P). هم‌چنین بسته‌ی‌ آموزش سلامت تنها در دو مؤلفه کاربرد و مهارت خواندن در دو گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی‌داری ایجاد کرده است و در نمره‌ی کل سواد سلامت تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. در بخش کیفی نیز راهکارهای توجه به نقش مدرسه، خانواده، دوره‌های آموزشی و سلامت فردی در جهت کیفیت‌‌بخشی پیشنهاد شد.

نتیجه‌گیری: توجه به توسعه و بهبود آموزش سواد سلامت در دوران ابتدایی باید به‌عنوان ضرورت مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و محتوای دوره‌های آموزشی باید هم‌راستا با اهداف سواد سلامت باشد.
 
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموز ابتدایی، سواد سلامت، آموزش سلامت
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1403/3/3 | پذیرش: 1403/7/25
فهرست منابع
1. Lee YJ, Shin SJ, Wang RH, Lin KD, Wang YH. Pathways of empowerment perceptions, health literacy, self-efficacy, and self-care behaviors to glycemic control in patients with type 2 diabetes mellitus. Patient education and counseling.2016; 99(2):287-94. [DOI:10.1016/j.pec.2015.08.021]
2. Byrne M, Przeslawski R. Multistressor Impacts of Warming and Acidification of the Ocean on Marine Invertebrates' Life Histories. Integrative and comparative biology. 2013; 53. 10.1093/icb/ict049. [DOI:10.1093/icb/ict049]
3. Shafii H, Nasiri Sh. The role of health literacy, psychological well-being and self-efficacy in predicting the quality of life of patients with type 2 diabetes. Scientific-Research Quarterly of Health Psychology. 2019; 9(33): 22-7.
4. Náfrádi L, Nakamoto K, Csabai M, Papp-Zipernovszky O, Schulz PJ. An empirical test of the Health Empowerment Model: Does patient empowerment moderate the effect of health literacy on health status? Patient education and counseling.2018; 101(3): 511-517. [DOI:10.1016/j.pec.2017.09.004]
5. Kehtari M, Farman Bar RA, Kasmayi P, Omid S. Studying the effect of educational intervention on the level of health literacy of female students of the second year of high school. Health Literacy Quarterly.2016; 2(3): 187-197. [DOI:10.29252/jhl.2.3.187]
6. Moynihan S, Mannix MC, Namara P. The Inclusion of Health Education Curriculum in Initial Teacher Education: Exploring the Possibilities. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education. 2014; 5. 1609-1617. 10.20533/ijcdse.2042.6364.2014.0226. [DOI:10.20533/ijcdse.2042.6364.2014.0226]
7. Khodabandeh M, Maleki Avarsin S, Nik Niaz L. The relationship between health literacy, perceived self-efficacy and self-care performance of female second year high school students of health promotion schools in Mianeh city, 2015-2016. Health Literacy Quarterly.2016; 2(3): 164-176. [DOI:10.29252/jhl.2.3.164]
8. Paasche-Orlow MK, Wolf MS. The causal pathways linking health literacy to health outcomes. American journal of health behavior.2007; 31(1):19-26. [DOI:10.5993/AJHB.31.s1.4]
9. Haun JN, Patel NR, French DD, Campbell RR, Bradham DD, Lapcevic WA. Association between health literacy and medical care costs in an integrated healthcare system: a regional population based study. BMC health services research.2015; 15(1):249. [DOI:10.1186/s12913-015-0887-z]
10. Chew L, Bradley K, Boyko E. Brief Questions to Identify Patients With Inadequate Health Literacy. Family medicine. 2004; 36: 588-94.
11. Tseng HM, Liao SF, Wen YP, Chuang YJ. Stages of change concept of the transtheoretical model for healthy eating links health literacy and diabetes knowledge to glycemic control in people with type 2 diabetes. Prim Care Diabetes. 2017; 11(1):29-36. [DOI:10.1016/j.pcd.2016.08.005]
12. Khaleghi M, Amin Shokravi F, Peyman N. Investigating the relationship between health literacy and health-related quality of life in students, Iran J Health Educ Health Promot.2018; 7 (1): 66-73. [DOI:10.30699/ijhehp.7.1.66]
13. Aghamolayi T, Hosseini Z, Hosseini FS, Qanbarnejad A. The relationship between health literacy and health promoting behaviors of students. Journal of preventive medicine. 2015; 3 (2): 36-43.
14. Jafari A, Peyman N. Application of theories/models of health education and health promotion in health literacy research: a systematic review. Health Literacy Quarterly.2017; 3(2): 124-136.
15. Reynolds A, Temple J, Robertson D, Mann E. Long-term Effects of an Early Childhood Intervention on Educational Achievement and Juvenile Arrest: A 15-Year Follow-up of Low-Income Children in Public Schools. JAMA. 2014; 285: 2339-46. 10.1001/jama.285.18.2339. [DOI:10.1001/jama.285.18.2339]
16. Khadivi A. Evaluation of health literacy of female students in Tabriz based on demographic characteristics. Health Information Management. 2018; 15 (4):187 - 182.
17. Paakkari L, Paakkari O. Health literacy as a learning outcome in schools. Health Education.2012; 112 (2): 133-152. doi: 10.1108/09654281211203411. [DOI:10.1108/09654281211203411]
18. Dehghankar L, Haji Karim Baba M, Panahi R. Measuring health literacy and its related factors in female students of Imam Khomeini International University in Qazvin. Journal of Health Faculty and Health Research Institute.2018; 17(3): 295-306.
19. Montazeri A, Tavousi M, Rakhshani F, Azin SA, Jahangiri K, Ebadi M. The design and psychometrics of the health literacy assessment tool of the Iranian urban population (18 to 65 years old), Paish.2013; 13 (5): 589-599.
20. Hariri N. Principles and methods of qualitative research, Islamic Azad University Publications, Science and Research Unit; 2001.
21. Saidi F, Panahi R. Studying the relationship between health literacy and body mass index in adolescents. Health Literacy Quarterly. 2016; 2(1): 22-30. [DOI:10.18869/acadpub.jhl.2.1.22]
22. Geetha PPR, Asokan S, Janani RG, Kandaswamy D. Effectiveness of school dental health education on the oral health status and knowledge of children: A systematic review. Indian J Dent Res. 2019; 30:437-4. [DOI:10.4103/ijdr.IJDR_805_18]
23. Linnebur LA, Linnebur SA. Self-administered assessment of health literacy in adolescents using the Newest Vital Sign. Health Promotion Practice. 2018; 19(1): 119-124. [DOI:10.1177/1524839916677729]
24. Dede C. The scaling-up process for technology-based education innovations. In C; 2012.
25. Davis M, Harmacek M. School health needs assessment: A starter kit. Denver ،CO: University of Colorado Health Sciences Center, Office of School Health; 2010.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.Sari.REC.1402.181



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660