زمینه و هدف: فراشناخت درمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی بهعنوان دو روش مهم در درمان اختلال اضطراب است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر فراشناختدرمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی بر کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دارای اختلال اضطراب فراگیر مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال 1393 بود. درمجموع، 45 دانشجو با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروههای آزمایش 10 جلسه 70 دقیقهای با روشهای فراشناخت درمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه اضطراب فراگیر کتل را بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون توسط گروهها تکمیل شد. دادهها با استفاده از19 SPSS و با روش کوواریانس تک متغیری (آنووا) تحلیل شدند.
یافتهها: هر دو روش فراشناخت درمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی بهطور معناداری باعث کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان شدند. همچنین میان روشهای فراشناخت درمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی تفاوت معناداری در کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان وجود نداشت .
نتیجهگیری: روشهای فراشناخت درمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی به یک اندازه در کاهش اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان مؤثر بودند. بنابراین، مشاوران و درمانگران میتوانند از روشهای مذکور در درمان اضطراب فراگیر دانشجویان استفاده کنند.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی. |