[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله‌ی آموزشی تلفیقی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی و سواد سلامت بر فعالیت فیزیکی زنان مبتلا به دیابت نوع دو
نوشین بالش زر ، آرزو فلاحی* ، سیران نیلی ، افشین بهمنی
چکیده:   (15 مشاهده)
زمینه و هدف: فعالیت فیزیکی یکی از اصول مدیریت دیابت و جزء مؤثرترین درمان‌های غیر دارویی است. مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی تلفیقی با سواد سلامت بر ارتقای فعالیت فیزیکی در بین زنان مبتلاء به دیابت نوع دو  در شهر تهران در سال ۱۴۰۳ انجام شد.

مواد و روش‌ها: در مطالعه ی تجربی حاضر، ۲۰۰ نفر از زنان مبتلاء به دیابت نوع دو مراجعه‌کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهری از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی با استفاده از بلوک‌بندی در دو گروه مداخله و کنترل وارد مطالعه شدند.  ابزار مطالعه، چک‌لیست اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه‌های استاندارد مدل اعتقاد بهداشتی، سواد سلامت و فعالیت فیزیکی بود که در دو زمان قبل از مداخله آموزشی و دو ماه پس از مداخله تکمیل گردید. برای گروه مداخله متناسب با مدل آموزشی پنج جلسه ۴۵ دقیقه‌ای به‌صورت هفتگی برگزار گردید. تمامی داده‌ها در نرم‌افزار spss۲۶ و با استفاده از آزمون‌های آماری (میانگین و انحراف‌معیار، تی‌مستقل و زوجی) تجزیه‌وتحلیل شد. 

یافته‌ها:  میانگین و انحراف‌معیار سن شرکت‌کنندگان ۱۰/۸۰±۵۳/۸۷ سال بود.  در گروه مداخله میانگین نمره‌ی سازه‌های حساسیت درک‌شده (۰/۰۰۸=P)، مزایای درک‌شده (۰/۰۳۱= P)، موانع درک‌شده (۰/۰۰۱=P)، خودکارآمدی (۰/۰۰۱=P)، راهنمای عمل (۰/۰۵۰= P)، سواد سلامت (۰/۰۰۱= P) پس از مداخله، اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد. در گروه مداخله، میانگین نمره‌ی فعالیت فیزیکی (۰/۲۹۲=P) اختلاف آماری معنی‌دار با قبل از مداخله نشان نداد.

نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی، منجر به بهبود سازه‌های مدل در راستای افزایش فعالیت فیزیکی در مبتلایان به دیابت نوع دو گردید. 
 
واژه‌های کلیدی: دیابت نوع 2، سواد سلامت، زنان، فعالیت فیزیکی، مدل اعتقاد بهداشتی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1404/2/30 | پذیرش: 1404/7/6
فهرست منابع
1. Hurst L, Kirwan M, Christie V, Cross C, Baylis S, White L, et al. The Effect of Community-Based Exercise on Health Outcomes for Indigenous Peoples with Type 2 Diabetes: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2024;21(3):290. [DOI:10.3390/ijerph21030290] [PMID] []
2. Singh A, Shadangi S, Gupta PK, Rana S. Type 2 diabetes mellitus: a comprehensive review of pathophysiology, comorbidities, and emerging therapies. Comprehensive Physiology. 2025;15(1):e70003. [DOI:10.1002/cph4.70003] [PMID]
3. Sun H, Saeedi P, Karuranga S, Pinkepank M, Ogurtsova K, Duncan BB, et al. IDF Diabetes Atlas: Global, regional and country-level diabetes prevalence estimates for 2021 and projections for 2045. Diabetes research and clinical practice. 2022;183:109119. [DOI:10.1016/j.diabres.2021.109119] [PMID] []
4. Al-Mhanna SB, Rocha-Rodriguesc S, Mohamed M, Batrakoulis A, Aldhahi MI, Afolabi HA, et al. Effects of combined aerobic exercise and diet on cardiometabolic health in patients with obesity and type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation. 2023;15(1):165. [DOI:10.1186/s13102-023-00766-5] [PMID] []
5. Ismail L, Materwala H, Al Kaabi J. Association of risk factors with type 2 diabetes: A systematic review. Computational and structural biotechnology journal. 2021;19:1759-85. [DOI:10.1016/j.csbj.2021.03.003] [PMID] []
6. Aslan H, Mete BJIJoHM, Tourism. Health literacy level: Akyazı Example. 2024;9(1):28-44. [DOI:10.31201/ijhmt.1387373]
7. AbbasZadeh Bazzi M, Karimiaval M. Relationship between health literacy and self-care behaviors in diabetic patients type II referred to the center of diabetes control and prevention in Zabol. Journal of Health Literacy. 2018;3(1):10-9.
8. Saberi‐Karimian M, Mansoori A, Bajgiran MM, Hosseini ZS, Kiyoumarsioskouei A, Rad ES, et al. Data mining approaches for type 2 diabetes mellitus prediction using anthropometric measurements. Journal of Clinical Laboratory Analysis. 2023;37(1):e24798. [DOI:10.1002/jcla.24798] [PMID] []
9. Kanaley JA, Colberg SR, Corcoran MH, Malin SK, Rodriguez NR, Crespo CJ, et al. Exercise/physical activity in individuals with type 2 diabetes: a consensus statement from the American College of Sports Medicine. Medicine and science in sports and exercise. 2022;54(2):353. [DOI:10.1249/MSS.0000000000002800] [PMID] []
10. Bassin SR, Srinath R. The Impact of Physical Activity in Patients With Type 2 Diabetes. American Journal of Lifestyle Medicine. 2025;19(1):147-61. [DOI:10.1177/15598276231180541] [PMID] []
11. Costanzo C, Walker SN, Yates BC, McCabe B, Berg K. Physical activity counseling for older women. Western journal of nursing research. 2006;28(7):786-801. [DOI:10.1177/0193945906289495] [PMID]
12. Shah MK, Moore MA, Narayan KV, Ali MK. Trends in lifestyle counseling for adults with and without diabetes in the US, 2005-2015. American journal of preventive medicine. 2019;57(5):e153-e61. [DOI:10.1016/j.amepre.2019.07.005] [PMID] []
13. Jiang X, Topps AK, Suzuki R. A systematic review of self-care measures for professionals and trainees. Training and Education in Professional Psychology. 2021;15(2):126. [DOI:10.1037/tep0000318]
14. Kiechle ES, Bailey SC, Hedlund LA, Viera AJ, Sheridan SL. Different measures, different outcomes? A systematic review of performance-based versus self-reported measures of health literacy and numeracy. Journal of general internal medicine. 2015;30:1538-46. [DOI:10.1007/s11606-015-3288-4] [PMID] []
15. Sultan A-A, Ozturk FO. Health literacy levels of women and related factors in Turkey. Journal of Nursing Research. 2021;29(6):e180. [DOI:10.1097/JNR.0000000000000452] [PMID]
16. Panagiotidis P, Kalokairinou A, Tzavara C, Michailidou A, Velonaki V-S, Panagiotidis P, et al. Health Literacy, Self-Efficacy and Glycemic Control in Patients With Diabetes Type 2 in a Greek Population. Cureus. 2024;16(3). [DOI:10.7759/cureus.55691] [PMID] []
17. RobatSarpooshi D, Mahdizadeh M, Alizadeh Siuki H, Haddadi M, Robatsarpooshi H, Peyman N. The relationship between health literacy level and self-care behaviors in patients with diabetes. Patient related outcome measures. 2020:129-35. [DOI:10.2147/PROM.S243678] [PMID] []
18. Ridwan M, Sholikhah AMa, Prakoso BB. Health literacy and health-related behavior in sport among University students in East Java, Indonesia: A cross sectional study. Journal Sport Area. 2022;7(1):104-16. [DOI:10.25299/sportarea.2022.vol7(1).8098]
19. Wang R-H, Hsu H-C, Lee Y-J, Shin S-J, Lin K-D, An L-W. Patient empowerment interacts with health literacy to associate with subsequent self-management behaviors in patients with type 2 diabetes: a prospective study in Taiwan. Patient education and counseling. 2016;99(10):1626-31. [DOI:10.1016/j.pec.2016.04.001] [PMID]
20. Bagnasco A, Di Giacomo P, Da Rin Della Mora R, Catania G, Turci C, Rocco G, et al. Factors influencing self‐management in patients with type 2 diabetes: a quantitative systematic review protocol. Journal of advanced nursing. 2014;70(1):187-200. [DOI:10.1111/jan.12178] [PMID]
21. Yee L, McGuire J, Taylor S, Niznik C, Simon M. Factors promoting diabetes self-care among low-income, minority pregnant women. Journal of Perinatology. 2016;36(1):13-8. [DOI:10.1038/jp.2015.134] [PMID]
22. Rouhani S, Rezaei K, Ali-MohammadPour R, Parvar R, Rajabi S. Management of patients with Diabetes Mellitus in the rural areas. Journal of Health and Care. 2011;13(2):0-.
23. Caussidier C, Hage FE, Munoz F, Remki L, Larribi R, Khzami S-E, et al. In search of a health education model: teachers' conceptions in four Mediterranean countries. Global Health Promotion. 2011;18(4):5-15. [DOI:10.1177/1757975911422962] [PMID]
24. Panahi R, Sharifi AM, Amjadian M. The factors of predicting the adoption of preventive nutritional behaviors from osteoporosis: applying the integrated health belief model with health literacy. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences. 2022;27(5):126-38. [DOI:10.52547/sjku.27.5.126]
25. Panahi R, Ramezankhani A, Tavousi M, HaeriMehrizi A, Niknami S. Reinforcing the performance of health belief model using health literacy in anticipating adoption of smoking preventive behaviors in university students. Journal of Health Literacy. 2018;3(1):39-49.
26. Bahramian Z, Moghimian M, Azarbarzin M. The effect of education based on health belief model on health-promoting the lifestyle of patients with type 2 diabetes. Daneshvar Medicine. 2022;30(3):42-51.
27. Faghih M, Kaveh MH, Nazari M, Khademi K, Hasanzadeh J. Effect of health belief model-based training and social support on the physical activity of overweight middle-aged women: a randomized controlled trial. Frontiers in Public Health. 2024;12:1250152. [DOI:10.3389/fpubh.2024.1250152] [PMID] []
28. Mazaheri Dehosta A, Aghamolaei T, Mohseni S, Mooseli A, Dadipoor S. Effect of an educational program based on the health belief model on physical activity of obese women. Journal of Preventive Medicine. 2022;9(2):194-205.
29. Montazeri A, Tavousi M, Rakhshani F, Azin SA, Jahangiri K, Ebadi M, et al. Health Literacy for Iranian Adults (HELIA): development and psychometric properties. 2014.
30. Alavinia S, Ghotbi M, Mahdavi Hazaveh A, Kermanci J, Nasli Esfahani E, Sh Y. National program for the prevention and control of type 2 diabetes, implemented in urban areas. Tehran Sepidberg Publications. 2012.
31. Shao C, Wang J, Liu J, Tian F, Li H. Effect of a Health Belief Model-based education program on patients' belief, physical activity, and serum uric acid: a randomized controlled trial. Patient preference and adherence. 2018:1239-45. [DOI:10.2147/PPA.S166523] [PMID] []
32. Mohebbi B, Tol A, Sadeghi R, Mohtarami SF, Shamshiri A. Self-management intervention program based on the Health Belief Model (HBM) among women with gestational diabetes mellitus: a quazi-experimental study. Archives of Iranian medicine. 2019;22(4):168-73.
33. Ağralı H, Akyar İ. The effect of health literacy-based, health belief-constructed education on glycated hemoglobin (HbA1c) in people with type 2 diabetes: a randomized controlled study. Primary care diabetes. 2022;16(1):173-8. [DOI:10.1016/j.pcd.2021.12.010] [PMID]
34. Sadeghi Goorabi M, Akhoundan M, Shadman Z, Hajifaraji M, Khoshniat Nikoo M. The Effect of Nutritional Education Program Based on Health Belief Model (HBM) on the Knowledge of Fasting Type 2 Diabetic Patients. Nutrition And Food In Health And Disease. 2017;4(2):15-23. [DOI:10.18869/acadpub.nfsr.4.2.3]
35. McCleary-Jones V. Health literacy and its association with diabetes knowledge, self-efficacy and disease self-management among African Americans with diabetes mellitus. ABNF Journal. 2011;22(2).
36. Lee S-H, Choi E-H-R, Je M-J, Han H-S, Park B-K, Kim S-S. Comparison of two versions of KHLAT for improvement strategies. Korean Journal of Health Education and Promotion. 2011;28(3):57-65.
37. Lari H, Noroozi A, Tahmasebi R. Impact of short message service (SMS) education based on a health promotion model on the physical activity of patients with type II diabetes. The Malaysian journal of medical sciences: MJMS. 2018;25(3):67. [DOI:10.21315/mjms2018.25.3.7] [PMID] []
38. Latimer AE, Brawley LR, Bassett RL. A systematic review of three approaches for constructing physical activity messages: What messages work and what improvements are needed? International journal of behavioral nutrition and physical activity. 2010;7:1-17. [DOI:10.1186/1479-5868-7-36] [PMID] []
39. Baghiani MM, Taheri G, Fallahzadeh H, Parsa M. The effect of instructional designed SMS based on Health Belief Model (HBM) on adoption of self-care behavior of patients with type II diabetes. 2014.
40. Cismaru M. Using protection motivation theory to increase the persuasiveness of public service communications: < bound method Organization. get_name_with_acronym of< Organization: Johnson …; 2006.
41. Sadeghi R, Rezaeian M, Khanjani N, Iranpour A. The Applied of Health Belief Model in Knowledge, Attitude and Practice in People Referred for Diabetes Screening Program: An Educational Trial. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2015;13(11):1061-72.
42. MohammadniaMotlagh K, Shamsi M, Roozbahani N, Karimi M, Moradzadeh R. Effect of theory-based education on promoting a healthy lifestyle in pre-diabetic women: RCT. BMC Women's Health. 2022;22(1):29. [DOI:10.1186/s12905-022-01608-1] [PMID] []
43. Abdolmaleki N, Bahmani A, Nili S, Fallahi A. The Effect of the Theory of Planned Behavior on Health Literacy and Diabetes Testing Among Individuals at Risk of Diabetes. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2025 Jul 10;13(3):31-45. [DOI:‎ 10.22034/13.3.5]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUK.REC.1403.208


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722