زمینه و هدف: با توجه به لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان پیشدبستانی و وجود باورهای غلط مادران و موانع فراوان برای انجام آن، مطالعه مذکور با هدف تأثیر یک مداخله آموزشی بر تغییر نگرش، خودکارآمدی و موانع درکشده مادران برای بهداشت دهان و دندان کودکان پیشدبستانی انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 120 نفر از دختران پیشدبستانی منطقه 7 تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای انتخاب و سپس مادران این کودکان وارد مطالعه شدند. یک پرسشنامه محققساخته جهت سنجش خودکارآمدی، موانع درکشده و نگرش والدین طراحی و سپس اعتباریابی شد. دو گروه (آزمون و کنترل) پرسشنامهها را قبل از مداخله تکمیل کردند. بر اساس یافتههای پیشآزمون، برنامه مداخله آموزشی طراحی و برای مادران گروه آزمون انجام پذیرفت. مداخله آموزشی در 4 جلسه 45 دقیقهای اجرا شد. پرسشنامه یک ماه پس از مداخله توسط دو گروه تکمیل گردید. دادهها توسط آزمونهای تی مستقل و تی زوجی از طریق SPSS16 تحلیل شدند.
یافتهها: بین میانگین نمره نگرش (001/.>p)، موانع درکشده (001/.>p) و خودکارآمدی درکشده (001/.>p) مادران گروه آزمون، بعد از مداخله تفاوت معناداری نسبت به گروه کنترل وجود داشت.
نتیجه گیری: مداخله آموزشی میتواند سبب کاهش موانع درکشده مادران برای رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان پیشدبستانی شده و خودکارآمدی و نگرشهای مثبت آنها را افزایش دهد.
Shirzad M, Taghdisi M H, Dehdari T, Abolghasemi J. The Effect of Educational Intervention in Changing Mothers’ Attitudes, Perceived Self-Efficacy and Perceived Barriers Regarding Oral Health of Preschool Children. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (3) :181-187 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-357-fa.html
شیرزاد محبوبه، تقدیسی محمدحسین، دهداری طاهره، ابوالقاسمی جمیله. تأثیر مداخله آموزشی بر نگرش، خودکارآمدی و موانع درکشده مادران در زمینه بهداشت دهان و دندان کودکان پیشدبستانی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (3) :181-187