زمینه و هدف: بیش از یکسوم موارد مرگومیر در دنیا ناشی از سبک زندگی فردی و اجتماعی غلط است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر سبک زندگی سالم رانندگان تاکسی درونشهری کنارک انجام شد.
مواد و روشها: چارچوب این مطالعه نیمهتجربی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بر اساس ساختارهای الگوی بزنف بود. تعداد 160 نفر از رانندگان تاکسی درونشهری کنارک با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. جلسات آموزشی جهت گروه آزمون بهصورت بحث گروهی و پرسش و پاسخ طی 2 جلسه آموزشی انجام گرفت و مداخلهای روی گروه کنترل صورت نگرفت. مواد کمکآموزشی پمفلت بود. از دو گروه، دو ماه بعد از مداخله پسآزمون گرفته شد. دادهها در SPSS 16 و با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی (آزمونهای تی، پیرسون و کایآسکوئر) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش سطح معناداری 5 0/0 در نظر گرفته شد (05/0p<).
یافتهها: قبل از مداخله دو گروه تفاوت معناداری نداشتند (05/0p<). در گروه مداخله بعد از مداخله، میانگین نمره شناختی، نگرش، رفتار و عوامل تقویتکننده بهطور معناداری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت (001/0p<). پزشکان و کادر بهداشتی درمانی بیشترین فراوانی را از عوامل هنجارهای ذهنی تشکیل میدادند.
نتیجهگیری: مداخله آموزشی میتواند سطح دانش، نگرش و رفتار رانندگان را در مورد شیوه زندگی سالم افزایش دهد.
Jadgal K, Alizade Seiouki H, Lotfi Mayen Boulagh B, Zareban I. The Effectiveness of Educational Program Based On BASNEF Model on the Urban Taxi Drivers’ Healthy Lifestyle . Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (2) :110-119 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-378-fa.html
جدگال خیرمحمد، علیزاده سیوکی هادی، لطفی ماین بلاغ بهروز، ضاربان ایرج. تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر سبک زندگی سالم رانندگان تاکسی درونشهری. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (2) :110-119