[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 280-271 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام ماموگرافی بین معلمان شهر بوشهر
عصمت حیدری ، آزیتا نوروزی* ، رحیم طهماسبی
چکیده:   (8422 مشاهده)

زمینه و هدف: ﺳﺮﻃﺎن ﭘﺴﺘﺎن شایع‌ترین ﺳﺮﻃﺎن در بین زﻧـﺎن است. یکی از راه­های ﻛﺎﻫﺶ مرگ‌ومیر ﻧﺎﺷـﻲ از سرطان پستان، تشخیص زودﻫﻨﮕﺎم توده‌های پستانی از طریق انجام ماموگرافی است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در انجام ماموگرافی بین معلمان شهر بوشهر انجام‌شد.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی است که روی 120 معلم بالای 40 سال انجام شد. افراد از طریق تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. معلمان گروه مداخله دو جلسه آموزش گروهی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی دریافت نمودند. هر دو گروه پرسشنامه استاندارد چمپیون را قبل، بلافاصله و سه ماه پس از آموزش تکمیل کردند. انجام ماموگرافی در دو گروه قبل و سه ماه بعد از مطالعه انجام شد.

یافته‌ها: مقایسه تغییرات سازه­ها بین دو گروه آموزش و کنترل در طول زمان تفاوت معنا‌داری در میانگین نمره آگاهی، منافع درک‌شده، موانع درک‌شده و انگیزش بهداشتی (05/.>P) را نشان داد؛ اما تفاوت معنا‌داری در حساسیت و شدت درک‌شده مشاهده نشد (05/.>P). انجام ماموگرافی در افراد گروه مداخله به‌طور معناداری نسبت به گروه شاهد بیشتر بود (05/.>P).

نتیجه‌گیری: آموزش گروهی با تعداد جلسات محدود‌ تأثیر مطلوبی در آگاه نمودن معلمین در زمینه سرطان پستان و انجام ماموگرافی داشت. لذا توصیه می‌­­شود برنامه‌های آموزش گروهی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی جهت گروه­های مختلف زنان، به‌ویژه معلمان، در جامعه طراحی و اجرا گردد.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: ماموگرافی، سرطان پستان، الگوی اعتقاد بهداشتی، آموزش گروهی، معلمان
متن کامل [PDF 304 kb]   (3598 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/5/25 | پذیرش: 1395/11/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari E, Noroozi A, Tahmasebi R. The Impact of Education Based on Health Belief Model on Mammography among Bushehrian Teachers. Iran J Health Educ Health Promot 2017; 4 (4) :271-280
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-384-fa.html

حیدری عصمت، نوروزی آزیتا، طهماسبی رحیم. تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام ماموگرافی بین معلمان شهر بوشهر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (4) :271-280

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-384-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645