[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 100-89 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سبک یاد گیری د ر د انشجویان علوم بهد اشتی با یاد گیری ماد ام العمر
محسن صفاری ، حجت رشیدی جهان ، نورورز محمودی ، امیر پاکپور ، هرمز سنایی نسب*
چکیده:   (9731 مشاهده)

زمینه و هدف: سبک یادگیری یکی از مؤلفه‌های اصلی برای انجام یک برنامه‌ریزی آموزشی مناسب است. مفهوم یادگیری مادام‌العمر نیز یکی از مفاهیم ارزشمند در زمینه کسب دانش و مهارت حرفه‌ای برای صاحبان مشاغل مرتبط با سلامت محسوب می‌گردد. مطالعه حاضر با هدف شناخت سبک‌های غالب یادگیری در میان دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه­الله (عج) و بررسی ارتباط میان این سبک‌ها با مفهوم یادگیری مادام‌العمر صورت گرفت.

مواد و روش‌ها: تعداد 209 نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف علوم بهداشتی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه­الله (عج) در این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت‌شناختی، فهرست سبک یادگیری کولب و مقیاس یادگیری مادام‌العمر جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون­های کای‌اسکوئر، فیشر، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک‌طرفه و با کمک SPSS 20 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان 8/38± 26/69و اکثریت آن‌ها (94 %) مرد بودند. توزیع فراوانی سبک‌های یادگیری عبارت بود از: واگرا (36 %)، سازگار (34 %)، جاذب (21 %)، همگرا (10 %). از میان متغیرهای جمعیت‌شناختی و تحصیلی تنها معدل تحصیلی دارای رابطه معنادار با سبک‌های چهارگانه یادگیری شناخته شد (/P). میانگین نمره یادگیری مادام‌العمر 5/25±45/70به­دست­آمد. سازه‌های مربوط به یادگیری مادام‌العمر دارای روابط معنادار با دو رویکرد آزمایشگری فعال و مشاهده تأملی بودند و سبک‌های یادگیری جاذب و واگرا نمرات به‌مراتب بیشتری ازنظر یادگیری مادام‌العمر به دست آوردند.

نتیجه‌گیری: ازآنجایی‌که سبک‌های واگرا و سازگار بیشترین فراوانی را در میان سبک‌های یادگیری به دست آوردند، توصیه می‌گردد برای برنامه‌ریزی آموزشی و تطبیق روش‌های تدریس متناسب بیشتر موردتوجه قرار گیرند. مطالعات بیشتری برای شناخت روابط میان سبک یادگیری و یادگیری مادام‌العمر موردنیاز است.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: یادگیری، آموزش، دانشجویان علوم بهداشتی، فهرست سبک یادگیری کولب، مقیاس یادگیری مادام‌العمر، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج).
متن کامل [PDF 949 kb]   (3662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/6/11 | پذیرش: 1395/1/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saffari M, Rshidi Jahan H, Mahmoudi N, Pakpour A, Sanaeinasab H. Relationship of Learning Styles in Students of Health Sciences with Lifelong Learning. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (2) :89-100
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-396-fa.html

صفاری محسن، رشیدی جهان حجت، محمودی نورورز، پاکپور امیر، سنایی نسب هرمز. رابطه سبک یاد گیری د ر د انشجویان علوم بهد اشتی با یاد گیری ماد ام العمر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (2) :89-100

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-396-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645