[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 204-194 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نمادها بر روی آگاهی، نگرش، رفتار خودمراقبتی، میزان قند خون ناشتا و HbA1c در بیماران دیابتی نوع 2 در شهر کرمان
فاطمه نظری رباطی ، نرگس خانجانی ، محمد رضا محمودی ، محمد مهدی فداکار*
چکیده:   (9105 مشاهده)

زمینه و مقدمه: آموزش می‌تواند نقش مهمی در کنترل بیماری‌های مزمن ازجمله دیابت داشته باشد. این مطالعه، با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نمادها بر میزان آگاهی، نگرش، رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلابه دیابت نوع 2 و نیز شاخص‌های گلیسمیک آن‌ها صورت گرفت.

مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بود که بر روی 100 نفر از افراد مبتلابه دیابت نوع 2 مراجعه‌کننده به کلینیک دیابت شهر کرمان صورت گرفت. افراد به‌طور تصادفی به دو گروه 50 نفره مداخله و شاهد تقسیم شدند. در گروه مداخله آموزش مبتنی بر نمادها به شکل اسلاید و پوستر همراه با سخنرانی ارائه شد؛ ولی در گروه شاهد سخنرانی و اسلاید فاقد نماد ارائه شد. داده­های جمع‌آوری‌شده با آزمون‌های کای‌اسکوئر، تی زوجی، ویلکاکسون، من‌ویتنی یو و تی مستقل از طریق SPSS16 تجزیه‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین نمره خودمراقبتی کلی در گروه مداخله افزایش معنا‌داری پیدا کرد (0001/0p<) و اجزاء خودمراقبتی پایش قند خون و مراقبت از پا هم به‌طور معنا‌داری در گروه مداخله بهبود یافت. قند ناشتا و HbA1c در هر دو گروه کاهش یافت و نمره آگاهی نیز در هر دو گروه پس از مداخله بهبود یافت؛ ولی نمره نگرش فقط در گروه مداخله افزایش پیدا کرد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نقش مؤثر نمادها در یادگیری دستورالعمل‌های بهداشتی، به نظر می‌رسد آموزش با استفاده از نمادها در ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی در افراد مبتلا به دیابت که اغلب مسن و دارای سطح سواد پایین هستند، تأثیرگذار است.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی

واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، خودمراقبتی، نمادها، مداخله آموزشی، دیابت نوع 2، کرمان.
متن کامل [PDF 294 kb]   (3537 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/8/30 | پذیرش: 1394/12/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari Robati F, Khanjani N, Mahmoodi M R, Fadakar M M. The Impact of Pictograph-Based Education on Knowledge, Attitude, Self-Care, Fasting Blood Glucose and HbA1c Levels in Type 2 Diabetic Patients in Kerman. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (3) :194-204
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-448-fa.html

نظری رباطی فاطمه، خانجانی نرگس، محمودی محمد رضا، فداکار محمد مهدی. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نمادها بر روی آگاهی، نگرش، رفتار خودمراقبتی، میزان قند خون ناشتا و HbA1c در بیماران دیابتی نوع 2 در شهر کرمان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (3) :194-204

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-448-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645