زمینه و هدف: مصرف صبحانه در ارتقا سلامت، حافظه، یادگیری و عملکردهای شناختی و تحصیلی دانشآموزان نقش مؤثری دارد. این مطالعه بهمنظور بررسی وضعیت صبحانه در دانشآموزان بر اساس الگوی بزنف انجام گرفت.
مواد و روشها: مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود. حجم نمونه 504 دانشآموزان مقطع ابتدایی بودند که به روش طبقهای خوشهای دومرحلهای انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه بود که بر اساس سازههای الگوی بزنف طراحی شد. از نرمافزار SPSS21 و آزمونهای آماری توصیفی و کایاسکوئر برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: 63% دانشآموزان نسبت به اثرات مصرف صبحانه فاقد آگاهی، 30% در سطح متوسط و 7% آگاهی کمی داشتند. 9/49% دانشآموزان گاهگاهی و بعضیاوقات، 5/17% آنان همیشه و 6/32% دانشآموزان هیچوقت میانوعده مصرف نمیکردند. بین آگاهی و عملکرد ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید (50/0p<). مهمترین عوامل مرتبط در مصرف میانوعده در سازه نرمهای انتزاعی مادر 4/66% و در سازه عوامل قادرساز شلوغ بودن بوفه 2/40% و سنگینشدن کیف 38% بود.
نتیجهگیری: با توجه به نقش مهم مادر در مصرف صبحانه دانشآموزان، بنابراین توانمندسازی و عملکرد صحیح مادران به همراه آموزش دانشآموزان در مورد صبحانه کامل میتواند سبب بهبود رفتار تغذیهای گردد.
Naghibi S A, Ahmadi M, Ramezani A. Evaluation of Breakfast Consumption among Elementary School Students in Ahwaz Based on BASNEF Model. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (3) :236-243 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-463-fa.html
نقیبی سیدابوالحسن، احمدی مریم، رمضانی آتنا. ارزیابی وضعیت مصرف صبحانه در دانشآموزان ابتدایی شهر اهواز بر اساس الگوی بزنف. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (3) :236-243