[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 259-270 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید- پروسید روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تهران
مهناز صلحی، مرضیه شعبانی همدان ، مسعود صالحی
چکیده:   (4151 مشاهده)

 زمینه و هدف: زنان سرپرست خانوار بیش از سایر زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. این وضعیت تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت زنان دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبنی بر الگوی پرسید- پروسید روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانواده تحت پوشش بهزیستی تهران بود.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی شاهددار 180 زن سرپرست خانواده سازمان بهزیستی استان تهران شرکت داشتند. روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای بود. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) و پرسشنامه محقق‌ساخته سازه‌های مرحله تشخیص آموزشی و اکولوژیک الگوی پرسید-پروسید بود؛ که روایی و پایایی آن در مطالعه مقدماتی سنجیده شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تکمیل اولیه پرسشنامه‌ها، مداخله آموزشی مناسب طراحی و در گروه آزمون اجرا شد. یک و سه ماه بعد از مداخله داده‌ها در SPSS 15 با استفاده از آزمون‌های توصیفی (میانگین، انحراف‌معیار، تعداد و درصد) و آزمون‌های تحلیلی (آزمون تی، من‌ویتنی، کای­اسکوئر، تحلیل اندازه‌های مکرر و فریدمن) تجزیه­وتحلیل شد.

یافته‌ها: قبل از مداخله میان میانگین نمرات کیفیت زندگی، عوامل مستعدکننده، قادرکننده، تقویت‌کننده و عوامل رفتاری در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده نشد. یک و سه ماه بعد از مداخله میان میانگین نمره کل کیفیت زندگی (0/001=p)، عوامل مستعدکننده (0/001=p)، قادرکننده (0/001=p)، تقویت‌کننده (0/001=p) و عوامل رفتاری در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد (0/001=p).

نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی از طریق الگوی پرسید بر ارتقاء کیفیت زندگی این زنان مؤثر است.

واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، زنان سرپرست خانوار، الگوی پرسید- پروسید، تشخیص آموزشی و اکولوژیک
متن کامل [PDF 289 kb]   (1973 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solhi M, Shabani Hamedan M, Salehi M. The Effect of Educational Intervention Based on PRECEDE-PROCEED Model on the Life Quality of Women-Headed Households Covered By Tehran Welfare Organization. Iran J Health Educ Health Promot. 2017; 4 (4) :259-270
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-498-fa.html

صلحی مهناز، شعبانی همدان مرضیه، صالحی مسعود. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید- پروسید روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تهران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (4) :259-270

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-498-fa.html



دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862