زمینه و هدف: زنان سرپرست خانوار بیش از سایر زنان در معرض آسیبهای اجتماعی قرار میگیرند. این وضعیت تأثیر قابلملاحظهای بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت زنان دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبنی بر الگوی پرسید- پروسید روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانواده تحت پوشش بهزیستی تهران بود.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی شاهددار 180 زن سرپرست خانواده سازمان بهزیستی استان تهران شرکت داشتند. روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) و پرسشنامه محققساخته سازههای مرحله تشخیص آموزشی و اکولوژیک الگوی پرسید-پروسید بود؛ که روایی و پایایی آن در مطالعه مقدماتی سنجیده شد. بر اساس نتایج بهدستآمده از تکمیل اولیه پرسشنامهها، مداخله آموزشی مناسب طراحی و در گروه آزمون اجرا شد. یک و سه ماه بعد از مداخله دادهها در SPSS 15 با استفاده از آزمونهای توصیفی (میانگین، انحرافمعیار، تعداد و درصد) و آزمونهای تحلیلی (آزمون تی، منویتنی، کایاسکوئر، تحلیل اندازههای مکرر و فریدمن) تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: قبل از مداخله میان میانگین نمرات کیفیت زندگی، عوامل مستعدکننده، قادرکننده، تقویتکننده و عوامل رفتاری در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده نشد. یک و سه ماه بعد از مداخله میان میانگین نمره کل کیفیت زندگی (0/001=p)، عوامل مستعدکننده (0/001=p)، قادرکننده (0/001=p)، تقویتکننده (0/001=p) و عوامل رفتاری در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد (0/001=p).
نتیجهگیری: مداخله آموزشی از طریق الگوی پرسید بر ارتقاء کیفیت زندگی این زنان مؤثر است.
Solhi M, Shabani Hamedan M, Salehi M. The Effect of Educational Intervention Based on PRECEDE-PROCEED Model on the Life Quality of Women-Headed Households Covered By Tehran Welfare Organization. Iran J Health Educ Health Promot 2017; 4 (4) :259-270 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-498-fa.html
صلحی مهناز، شعبانی همدان مرضیه، صالحی مسعود. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید- پروسید روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تهران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (4) :259-270