[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 216-205 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزش سلامت نظریه‌محور بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پروستات در معلمین مرد: یک مطالعه نیمه‌تجربی
علیرضا دیدارلو ، سیامک شیخی ، زهرا سرخابی ، ناصر شرفخانی*
چکیده:   (9159 مشاهده)

زمینه و هدف: امروزه سرطان‌ها بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی به‌عنوان مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در جوامع بشری مطرح است. سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها بوده و دومین علت مرگ‌ومیر پس از سرطان ریه  در بین مردان است. هدف از این مطالعه ارزیابی مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پروستات بود.

مواد و روش‌ها: بررسی حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی است که بر روی 100 نفر از معلمین مرد شهر ارومیه که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب‌شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر مشخصات جمعیت­شناختی، سؤالات مربوط به سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی بود که در دو مرحله تکمیل شدند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی زوجی و مستقل در SPSS20 تجزیه‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین سنی گروه مداخله و کنترل به ترتیب 63/3±2/46 و 1/3±5/45 سال بود. قبل از آموزش میانگین نمره سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی در دو گروه اختلاف معناداری نداشتند (05/0p >). اما 3 ماه بعد از مداخله، میانگین نمره حساسیت، شدت، منافع، موانع، خودکارآمدی درک‌شده و عملکرد بهداشتی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (001/0p <).

نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پروستات مؤثر بوده و توصیه می‌شود که مربیان بهداشتی برنامه‌های آموزشی الگومحور را جایگزین برنامه‌های آموزشی سنتی نمایند.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی

واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، الگوی اعتقاد بهداشتی، سرطان پروستات، رفتارهای پیشگیری‌کننده، معلم، ارومیه.
متن کامل [PDF 301 kb]   (3438 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/2/23 | پذیرش: 1395/6/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Didarloo A, Shekhi S, Sorkhabi Z, Sharafkhani N. Effect of Theory-Centered Educational Program on Prostate Cancer Preventive Behaviors among Male Teachers: A Quasi-Experimental Study. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (3) :205-216
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-556-fa.html

دیدارلو علیرضا، شیخی سیامک، سرخابی زهرا، شرفخانی ناصر. تأثیر برنامه آموزش سلامت نظریه‌محور بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پروستات در معلمین مرد: یک مطالعه نیمه‌تجربی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (3) :205-216

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-556-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657