زمینه و هدف: یکی از عوامل عمدۀ مرگومیر کودکان، آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی است. همیاران پلیس دانشآموزانی هستند که در خصوص مفاهیم اصلی پیشگیری از حوادث ترافیکی از پلیس آموزشهایی دریافت میکنند. مطالعۀ حاضر بهمنظور بررسی عملکرد دانشآموزان همیار پلیس در مقایسه با سایر دانشآموزان مدارس شهر همدان در خصوص پیشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی اجرا شد. مواد و روشها: در این مطالعۀ مقطعی ـ تحلیلی، دو گروه دانشآموز پسر در ۱۲ مدرسه، شامل ۱۸۴ دانشآموز همیار پلیس در ۶ مدرسه و ۱۸۴ دانشآموز غیرهمیار پلیس در ۶ مدرسۀ دیگر، بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخۀ ۱۶ و با استفاده از آزمون کای اسکوئر انجام شد. یافتهها: میانگین و انحرافمعیار آگاهی در گروه همیار پلیس بهترتیب ۰/۶۸۶ و ۰/۱۷۸ و در گروه غیرهمیار پلیس بهترتیب ۰/۷۱۸ و ۰/۵۱ بود؛ بهطوری که از نظر میزان آگاهی، تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت. از لحاظ آیتمهای یازدهگانۀ رفتاری قابلانتظار از دانش آموزان همیار پلیس تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. نتیجهگیری: آگاهی و رفتارهای همیاران پلیس نسبت به سایر دانشآموزان مطالعهشده تفاوت معناداری نداشت و آموزش مناسبتر بهمنظور بهبود سطح آگاهی و عملکرد همیاران پلیس، ضروری به نظر میرسد.
Rezapur-Shahkolai F, Ranaei V, Hazavehei M M, Faradmal J. Performance of Police-Assistant Students Compared with the Other Students in Schools of Hamadan, Concerning the Prevention of Road Traffic Injuries . Iran J Health Educ Health Promot 2018; 6 (2) :95-101 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-562-fa.html
رضاپور شاه کلائی فروزان، رعنایی وحید، هزاوه ئی محمد مهدی، فردمال جواد. بررسی عملکرد دانشآموزان همیار پلیس در مقایسه با سایر دانشآموزان مدارس شهر همدان در خصوص پیشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1397; 6 (2) :95-101