زمینه و هدف: خودکارآمدی و حمایت اجتماعی از عوامل تأثیرگذار در سلامت روان افراد محسوب می شوند و به ایشان کمک میکنند تا با شرایط استرسزا و اضطرابآور کنار بیایند و آسیب روانی کمتری را تجربه کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی سلامت روان معلمان براساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بوده است. مواد و روشها: با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ معلمان دورۀ ابتدایی و متوسطه دوم شهر تهران بوده است که از میان آنها تعداد ۴۴۷ نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای سلامت عمومی(۲۸-GHQ)، خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و حمایت اجتماعی واکس و همکاران و برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی(رگرسیون چندمتغیره) استفاده شد. یافتهها:نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با نشانههای جسمانی اختلال روانی رابطه منفی معناداری وجود دارد، لذا متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی میتوانند تغییرات نشانههای جسمانی را در بین معلمان به گونهای معنادار (۰/۰۰۱>P) تبیین و پیشبینی کنند. بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با اضطراب و بیخوابی رابطۀ منفی معناداری وجود دارد؛ بنابراین آنها میتوانند تغییرات مربوط به اضطراب و بیخوابی را بین معلمان به گونهای معنادار(۰/۰۰۱>P) تبیین و پیشبینی کنند. بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با اختلال در کارکردهای اجتماعی رابطۀ منفی وجود دارد؛ اما فقط متغیر خودکارآمدی میتواند اختلال در کارکردهای اجتماعی بین معلمان را به گونهای معنادار(۰/۰۵>P) تبیین و پیشبینی کند. بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با افسردگی رابطۀ منفی معناداری وجود دارد؛ لذا آن دو متغیر میتوانند تغییرات افسردگی بین معلمان را به گونهای معنادار(۰/۰۰۱>P) تبیین و پیشبینی کنند. نتیجهگیری: با بهکارگیری شیوههایی برای افزایش خودکارآمدی معلمان در دورۀ تربیت معلم، فراهم نمودن حمایت اجتماعی و ارتقای وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی ایشان در دورۀ اشتغال میتوان به ارتقای سطح سلامت روان بین آنها کمک نمود.
Nabavi S, Sohrabi F, Afrouz G, Delavar A, Hosseinian S. Predicting The Mental Health of Teachers Based on The Variables of Self-Efficacy andSocial Support
. Iran J Health Educ Health Promot 2017; 5 (2) :129-138 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-680-fa.html
نبوی صادق، سهرابی فرامرز، افروز غلامعلی، دلاور علی، حسینیان سیمین. پیش بینی سلامت روان معلمان بر اساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1396; 5 (2) :129-138