[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( زمستان-1396 1396 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 296-303 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر نظریۀ خودکارآمدی بر سواد سلامت، خودکارآمدی و رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلابه دیابت نوع دو
صغری حجازی ، نوشین پیمان، محمد تاجفرد، حبیب الله اسماعیلی
چکیده:   (1213 مشاهده)

زمینه و هدف: دیابت نوع دو یکی از مهم‌ترین چالش‌های سلامت عمومی است. خودکارآمدی و سواد سلامت از مهم‌ترین عواملی هستند که در موفقیت خودمراقبتی در بیماران دیابتی نقش عمده‌ای دارند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر نظریۀ خودکارآمدی بر سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی و خودکارآمدی بیماران مبتلابه دیابت نوع دو انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای نیمه تجربی با گروه کنترل و آزمون بود که در آن ۷۰ بیمار مبتلابه دیابت نوع دو به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. داده‌ها با پرسشنامه‌های استاندارد,TOHFLA SDSCA, CIDS ارزیابی شده و برنامۀ آموزشی برای گروه آزمون اجرا و نتایج با نرم افزار آماری Spss ویرایش ۱۶، تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: قبل از مداخله بین دو گروه کنترل آزمون از نظر میانگین نمرۀ خودکارآمدی (۰/۷۷=P،۰/۲۹=t) و خودمراقبتی (۰/۶۷ = P، ۰/۴۲ =t) و سواد سلامت (۰/۶۹ = P، ۰/۳۸ =t) تفاوت معناداری وجود نداشت؛ اما بعد از مداخلۀ آموزشی میانگین نمرات در گروه آزمون افزایش یافت و بین دو گروه، ازنظر میانگین نمرۀ خودکارآمدی (۰/۰۰۱ > P، ۰/۰۹۹ =t)، خود مراقبتی (۰/۰۰۳ = P، ۳/۱۳ =t) و سواد سلامت (۰/۰۱ = P، ۲/۶۶ =t) تفاوت معنادار، مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مداخلۀ آموزشی مبتنی بر نظریۀ خودکارآمدی در بهبود خودکارآمدی، سواد سلامت و رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت مؤثر است. لذا استفاده از استراتژی‌های خودکارآمدی در برنامۀ درمانی و کنترل بیماری در مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش سلامت، خودکارآمدی، خود مراقبتی، سواد سلامت، دیابت نوع دو
متن کامل [PDF 893 kb]   (405 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hejazi S, Peyman N, Tajfard M, Esmaily H. The Impact of Education Based on Self-efficacy Theory on Health Literacy, Self-efficacy and Self-care Behaviors in Patients With Type 2 Diabetes. Iran J Health Educ Health Promot. 2017; 5 (4) :296-303
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-784-fa.html

حجازی صغری، پیمان نوشین، تاجفرد محمد، اسماعیلی حبیب الله. تأثیر آموزش مبتنی بر نظریۀ خودکارآمدی بر سواد سلامت، خودکارآمدی و رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلابه دیابت نوع دو . آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1396; 5 (4) :296-303

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-784-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( زمستان-1396 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3638