زمینه و هدف: زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان دارای مشکلاتی در کارکردهای اجرایی بهویژه در مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری هستند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش شناختی بر ارتقای کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد. مواد و روشها: مطالعۀ حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل است. جامعۀ پژوهش زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در سال ۱۳۹۶ است. با روش نمونهگیری دردسترس ۴۰ نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش ۱۰ جلسه ۴۵دقیقهای با روش شناختی آموزش دید. گروهها از نظر مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ارزیابی شدند و دادهها با نرمافزار SPSS نسخۀ ۱۹ و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها:یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در هر پنج کارکرد اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش شناختی باعث ارتقای معنادار مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شد (۰/۰۰۱ > P). نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش شناختی میتواند میزان مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان را ارتقا بخشد. بنابراین مشاوران و درمانگران میتوانند از روش آموزش شناختی برای ارتقای کارکردهای اجرایی آنان استفاده کنند.
Sayadi M, Eftekhar Saadi Z, Makvandi B, Hafezi F. Effect of Cognitive Training on Promotion of Executive Functions in Women with Postpartum Depression in Bushehr City. Iran J Health Educ Health Promot 2018; 6 (3) :213-221 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-905-fa.html
صیادی مسعود، افتخار صعادی زهرا، مکوندی بهنام، حافظی فریبا. تاثیر آموزش شناختی بر ارتقاء کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شهر بوشهر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. ۱۳۹۷; ۶ (۳) :۲۱۳-۲۲۱