[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 213-221 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش شناختی بر ارتقاء کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شهر بوشهر
مسعود صیادی، زهرا افتخار صعادی، بهنام مکوندی، فریبا حافظی
چکیده:   (765 مشاهده)
زمینه و هدف: زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان دارای مشکلاتی در کارکردهای اجرایی به‌ویژه در مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری هستند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش شناختی بر ارتقای کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعۀ حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل است. جامعۀ پژوهش زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در سال ۱۳۹۶ است. با روش نمونه‌گیری دردسترس ۴۰ نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش ۱۰ جلسه ۴۵دقیقه‌ای با روش‌ شناختی آموزش دید. گروه‌ها از نظر مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون ارزیابی شدند و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۱۹ و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. 
یافته‌ها:یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در هر پنج کارکرد اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش شناختی باعث ارتقای معنادار مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شد (۰/۰۰۱ > P).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش شناختی می‌تواند میزان مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان را ارتقا بخشد. بنابراین مشاوران و درمانگران می‌توانند از روش آموزش شناختی برای ارتقای کارکردهای اجرایی آنان استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: آموزش شناختی، کارکردهای اجرایی، زنان، افسردگی پس از زایمان
متن کامل [PDF 2725 kb]   (395 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayadi M, Eftekhar Saadi Z, Makvandi B, Hafezi F. Effect of Cognitive Training on Promotion of Executive Functions in Women with Postpartum Depression in Bushehr City. Iran J Health Educ Health Promot. 2018; 6 (3) :213-221
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-905-fa.html

صیادی مسعود، افتخار صعادی زهرا، مکوندی بهنام، حافظی فریبا. تاثیر آموزش شناختی بر ارتقاء کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شهر بوشهر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1397; 6 (3) :213-221

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-905-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897