زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی و نشخوار فکری یکی از شایعترین مشکلات هیجانی است که زندگی گروههای مختلف بهویژه نوجوانان را تحتتأثیر قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شهرکرد است. مواد و روشها: روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون، و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرکرد، در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ است. حجم نمونه به تعداد ۴۰ نفر (۲۰ نفر گروه آزمایش و ۲۰ نفر گروه کنترل) و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. اعضای گروه آزمایش، بهصورت گروهی تحت آموزش تنظیم هیجان در ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی بود. دادهها با روشهای آمار استنباطی اندازهگیریهای مکرر تجزیهوتحلیل شد. یافته ها:: نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشخوار فکری(۱۷/۵۲=F، ۰/۰۱P<) و اضطراب اجتماعی(۲۰/۱۶=F، ۰/۰۱P<) تأثیر معناداری دارد. همچنین یافتهها نشان داد کاهش نشخوار فکری (۵/۹۷F=، ۰/۰۱P<) و اضطراب اجتماعی (۱۴/۵۷=F، ۰/۰۱P<) در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است. نتیجهگیری: توجه به آموزش تنظیم هیجان در مدارس اهمیت زیادی دارد و عامل مهمی در کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر به شمار میرود.
Karami R, Sharifi T, Nikkhah M, Ghazanfari A. Effectiveness of Emotion Regulation Training Based on Grass Model on Reducing Rumination and Social Anxiety in Female Students with 60-Day Follow-up. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 7 (1) :1-9 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-933-fa.html
کرمی رزاق، شریفی طیبه، نیک خواه محمد، غضنفری احمد. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر با پیگیری 60 روزه. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (1) :1-9