زمینه و هدف: برنامۀ درسی آموزش و ارتقای سلامت در ارتقای و توسعۀ فرهنگ بهداشتی دانشآموزان اهمیت بسیاری دارد. برای پیبردن به اهمیت مسائل بهداشتی در روند سلامت دانشآموزان، لازم است به محتوای کتب درسی توجه شده و یک برنامۀ آموزشی که بتواند همۀ نیازهای ضروری آموزش سلامت را در خود جای دهد، تدوین شود. مواد و روشها: این تحقیق از نوع تحلیل محتوا به روش «آنتروپی شانون» است که پردازش دادهها را در تحلیل محتوا بهصورت کمّی و کیفی مشخص میکند. محتوای طرح از نظر پاسخگو (متن تمام کتابهای سه پایۀ دورۀ اول ابتدایی) با ۱۲ مؤلفۀ اصلی و ۵۸ مؤلفۀ فرعی نظام سلامت بررسی و روایی آن از سوی متخصصان برنامهریزی درسی و آموزش سلامت، تأیید شده و پایایی آن از طریق روش اسکات ۰/۷۲ به دست آمده است. یافتهها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که در بررسی کتابهای دورۀ اول ابتدایی، مؤلفۀ مربوط به سلامت روانی با ۲۸۴ نمونه (۰/۱۸۳۲= WJ) و سلامت تغذیه ۲۷۱ نمونه (۰/۱۹۸۱= WJ)، بیشترین فراوانی و اهمیت را به خود اختصاص داده و مؤلفههای شاخص معلولیت (اهمیت معلولیت، کمک به افراد معلول، انواع معلولیت و...) با ۰ (صفر) مورد (۰= WJ) کماهمیتترین شاخصها و مؤلفهها است. نتیجهگیری: یافتههای حاصل از فراوانی مؤلفهها نشان داد که مؤلفههای نظام سلامت از توزیع نرمال برخوردار نیستند؛ بهطوری که به میزان بسیار کمی به آموزش و ارتقای سلامت در محتوای درسی پرداخته شده، در صورتی که سلامت، مهمترین عامل پیشرفت و ضامن بقای جامعه است.
Saheb Yar H, Zavvar T. Content Analysis of First Elementary School Grades’ Textbooks Based on Assumptions of Health Education System: Shannon Entropy Model. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 7 (1) :21-29 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-935-fa.html
صاحب یار حافظ، زوار تقی. تحلیل محتوای کتابهای پایههای دورۀ اول ابتدایی براساس مفروضههای نظام آموزش سلامت: مدل آنتروپی شانون. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. ۱۳۹۸; ۷ (۱) :۲۱-۲۹