زمینه و هدف: علت بسیاری از مشکلات روانشناختی، نبود معنا در زندگی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین داشتن معنا در زندگی با وضعیت استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1392 انجامشده است.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است. در این مطالعه 222 دانشجوی ساکن در خوابگاههای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، پرسشنامههای سنجش اطلاعات فردی، معنا در زندگی و سنجش اضطراب، افسردگی و استرس را تکمیل کردند. دادهها توسط SPSS18 و آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه و تی مستقل تحلیل شدند. یافتهها: میانگین سنی دانشجویان مورد مطالعه (3/6±)23 سال بود. از بین دانشجویان 50/5% از آنان دارای درجاتی از افسردگی، 73% دارای درجاتی از اضطراب و 30/9% دارای درجاتی از استرس (خفیف تا خیلی شدید) بودند. نتایج نشان داد که بین میانگین نمره اضطراب با معنای زندگی ارتباط آماری معنادار و معکوس وجود دارد (p=/04). همچنین بین میانگین نمره استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان همبستگی معناداری وجود داشت(p05) .
نتیجهگیری: داشتن معنا در زندگی یکی از متغیرهایی است که بر میزان اضطراب دانشجویان تأثیر میگذارد. در مشاورههای روانشناسی میتوان با استفاده از روشهای معنادرمانی، معنای زندگی و سلامت روان دانشجویان را بهبود بخشید
T D, R Y, MH T, R D, J A P. The Relationship between Meaning in Life and Depression, Anxiety and Stress Status among College Students of Iran University of Medical Sciences In 2013. Iran J Health Educ Health Promot 2013; 1 (3) :83-92 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-94-fa.html
دهداری طاهره، یاراحمدی رسول، تقدیسی محمدحسین، دانشور ریحانه، احمدپور جمال. ارتباط بین داشتن معنا در زندگی با وضعیت استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1392. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1392; 1 (3) :83-92