[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 56-49 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان تأثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمردرد: ‌ مطالعه مداخله‌ای
صدیقه السادات طوافیان ، احمدرضا جمشیدی* ، شهره شاه محمدی
چکیده:   (13761 مشاهده)
زمینه و هدف: کمردرد مزمن یکی از معضلات پزشکی در دنیای امروز است که به‌طور جدی بر کیفیت‌زندگی افراد بشر تأثیر می‌گذارد به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیت‌زندگی زنان مبتلا به کمردرد در فواصل زمانی قبل و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی طراحی و اجرا گردید. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر پژوهشی نیمه تجربی به روش سنجش قبل و بعد است که در طی آن تعداد 27 نفر از زنان مبتلا به کمردرد مراجعه‌کننده به مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه ع.پ.تهران تحت مداخله برنامه مدون آموزشی قرار گرفتند. افراد در گروه‌های 6 تا 8 نفره در یک جلسه 4 ساعته با فیزیوتراپی و روانشناسی کمردرد آشنا شدند. یک و دو ماه بعد مشاوره تلفنی شده‌ و به سؤالات آن‌ها پاسخ داده می‌شد. 6 ماه بعد از مداخله مجدداً پرسشنامه‌ها تکمیل گردید. جمع‌آوری داده‌ها به شیوه مصاحبه بود و داده‌ها از طریق آزمون تی ‌مستقل و تی‌زوجی تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: میانگین سنی افراد تحت مطالعه 62/51 با انحراف معیار 29/9 سال می‌باشد و میانگین و انحراف معیار مدت ابتلا به کمردرد و مدت درمان به ترتیب 37/26 ± 59/148 و 81/58 ± 44/63 می‌باشد. بین وجود درد سیاتیک و متغیرهای عملکرد جسمانی (02/0= p)، محدودیت عملکرد جسمانی (01/0=p)، درد جسمانی (01/0=p)، محدودیت عملکرد روانی (03/0=p) اختلاف آماری معنادار وجود داشت. میانگین نمرات کیفیت‌زندگی در همه ابعاد بعد از مداخله افزایش داشته و در سه بعد درد جسمانی (004/0=p)، سلامت عمومی (002/0=p) و سلامت‌روانی (002/0= p) تفاوت معناداری را ازنظر آماری با نمرات قبل از مداخله نشان می‌دهد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد ادغام برنامه مدون آموزشی توأم با مشاوره‌ تلفنی در فواصل زمانی 1 و 2 ماه بعد از مداخله در افزایش و پایداری تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء کیفیت‌زندگی افراد مورد مطالعه نقش مهمی را ایفا می‌نماید.
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: کمردرد مزمن، برنامه آموزشی مدون، کیفیت زندگی، SF-36، ایران
متن کامل [PDF 469 kb]   (4130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/10/17 | پذیرش: 1393/5/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tavafian S S, Jamshidi A, shahmohammadi S. Low back pain educational programs and quality of life in women living with chronic low back pain: a semi experimental study. Iran J Health Educ Health Promot 2014; 2 (1) :49-56
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-96-fa.html

طوافیان صدیقه السادات، جمشیدی احمدرضا، شاه محمدی شهره. بررسی میزان تأثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمردرد: ‌ مطالعه مداخله‌ای. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1393; 2 (1) :49-56

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-96-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660