[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 65-55 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخلۀ آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخست‌زای مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی ـ درمانی شهر تهران در سال 96-1395
زینب مرادی ، زهرا جلیلی* ، داوود شجاعی زاده
چکیده:   (4763 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه با رشد روزافزون آمار عمل سزارین مواجه هستیم، در حالی که این عمل نوعی فناوری غیرضروری پزشکی به حساب می‌آید و غافل از اینکه انجام عمل سزارین بدون دلیل پزشکی، دارای عواقب زیانباری برای مادر و نوزاد است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخلۀ آموزشی بر اساس مدل رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخست‌زای مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی ـ درمانی شهر تهران در سال ۹۶-۱۳۹۵ انجام شد.
مواد و روش‌ها: این تحقیق یک مطالعۀ نیمه‌تجربی شاهددار و از نوع قبل و بعد با گروه کنترل است. تعداد ۱۲۰ زن باردار نخست‌زای مراجعه‌کننده به این مراکز به روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. داده‌ها به‌وسیلۀ پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته، مبتنی بر سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، جمع‌آوری و پس از تأیید روایی و پایایی بین نمونه‌های آماری توزیع شد. اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۱۶ تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌های توصیفی نشان داد گروه‌های مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت‌شناختی همگن هستند. یافته‌های استنباطی نیز نشان داد بین میانگین دو گروه مداخله و کنترل در تمام سازه‌ها به‌جز سازۀ رفتار، قبل از اجرای مداخلۀ آموزشی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (۰/۰۰۱P).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که برنامۀ آموزشی بر انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخست‌زا برای انتخاب زایمان طبیعی به جای سزارین تأثیر مثبت دارد؛ بنابراین می‌توان برای انتخاب نوع زایمان (زایمان طبیعی) در این زنان از سازه‌های مدل رفتار برنامه‌ریزی‌شده استفاده کرد.

 
واژه‌های کلیدی: نوع زایمان، تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، زنان باردار نخست‌زا
متن کامل [PDF 2707 kb]   (2840 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1397/2/1 | پذیرش: 1397/5/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi Z, Jalili Z, Shojaei Zadeh D. The Effect of Educational Intervention Based on the Theory of Planned Behavior on the Choice of the Type of Delivery in Primipara Women Referred to Health Centers in Tehran in 2016-2017. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 7 (1) :55-65
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-969-fa.html

مرادی زینب، جلیلی زهرا، شجاعی زاده داوود. تأثیر مداخلۀ آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخست‌زای مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی ـ درمانی شهر تهران در سال 96-1395. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (1) :55-65

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-969-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657