زمینه و هدف: تصور دنیای بدون رایانه روز به روز سختتر میشود؛ آنها تأثیر زیادی در پیشرفت علمی و دسترسی به اطلاعات ایفا مینمایند. کودکان و نوجوانان که از رایانه برای بازی استفاده مینمایند، در معرض خطرات زیادی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بازیهای رایانهای با پرخاشگری در دانشآموزان صورت گرفت.
مواد و روشها: مطالعه به روش توصیفی و تحلیلی بر روی 360 دانشآموز دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر رشت که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخابشده بودند، صورت گرفت. ابزار مطالعه پرسشنامه سه قسمتی شامل اطلاعات جمعیتشناختی، اطلاعات مربوط به وضعیت استفاده از بازیهای رایانهای و پرسشنامه سنجش پرخاشگری باس و پری بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با تجزیهوتحلیلهای آماری (آزمون تی، آزمون تجزیهوتحلیل واریانس) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بین نوع بازیهای رایانهای و همراهی دوستان در انجام بازیهای رایانهای با پرخاشگری فیزیکی رابطه معناداری وجود دارد و با افزایش استفاده از بازیهای رایانهای پر زدوخورد میزان پرخاشگری فیزیکی دانشآموزان نیز افزایش مییابد (P<./05). همچنین بین مدت زمان بازیهای رایانهای با پرخاشگری فیزیکی و کلامی رابطه معناداری وجود دارد (p05).
نتیجهگیری: محتوای بازیهای رایانهای و مدت زمان استفاده از رایانه بسیار حایز اهمیت میباشد و استفاده اعتیاد آمیز از رایانه در قالب بازیها میتواند مشکلات جدی روانی را به همراه داشته باشد. استفاده منطقی و صحیح از این وسیله نیازمند آموزش به دانشآموزان و خانوادهها است.
farmanbar R, tavana Z, estebsari F, roushan Z. The Relationship between Playing Computer Games with Aggression among Middle School Students in the City Of Rasht in 2013. Iran J Health Educ Health Promot 2013; 1 (3) :57-66 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-74-fa.html
فرمانبر ربیع اله، توانا زهرا، استبصاری فاطمه، عطرکارروشن زهرا. ارتباط بازیهای رایانهای با پرخاشگری در دانشآموزان راهنمایی شهر رشت در سال 1392. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1392; 1 (3) :57-66