زمینه و هدف : «هویت جنسیتی» تصویری است که زن یا مرد از خود دارد و نیز انتظاراتی است که بهعنوان جنس متمایز و متفاوت با جنس دیگر از خود دارد. عوامل بسیاری در شکلگیری هویت جنسیتی نقش دارند. مقالۀ حاضر با هدف تعیین نقش خانواده و مدرسه در شکلگیری هویت جنسیتی دختران نگاشته شده است. مواد و روشها: مطالعۀ حاضر مطالعهای کیفی به روش تحلیل محتواست. نمونهگیری این پژوهش هدفمند است که تا اشباع دادهها ادامه یافت. ۱۸ مصاحبۀ نیمهساختاریافته با متخصصان و مطلعان در حوزههای روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اسلامی انجام گرفت. دادهها همزمان با انجام مصاحبهها و به روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. یافتهها: فرایند تجزیهوتحلیل دادهها منجر به استخراج سه درونمایۀ اصلی در زمینۀ شکلگیری هویت جنسیتی شد که شامل نقش خانواده، نقش مدرسه، و نقش تعاملات بین مدرسه و خانه بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه خانواده و مدرسه از اصلیترین نهادهای شکلدهندۀ هویت جنسیتی سالم هستند و برقراری تعامل مناسب بین این دو نهاد از عوامل ضروری در شکلگیری هویت جنسیتی سالم است. چراکه موجب تربیت هماهنگ دختران و نهادینه شدن رفتار میشود. نتایج این مقاله میتواند در تعیینِ ضرورتها و اولویتهای اقداماتِ تربیتی در مدارس دخترانه، و همچنین در تحقق منویاتِ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به کار گرفته شود.
Raouf Malayeri M, Beheshti S, Eskandari H, Abbaspour A. The Role of Family and School on the Formation of Gender Identity of Girls: A Qualitative Study
. Iran J Health Educ Health Promot 2018; 6 (3) :302-311 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1009-fa.html
رئوف ملایری مریم، بهشتی سعید، اسکندری حسین، عباس پور عباس. نقش خانواده و مدرسه در شکلگیری هویت جنسیتی دختران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت 1397; 6 (3) :311-302