[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 219-211 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از واژینیت در سفیران سلامت
الهه مکرمی ، زهرا جلیلی* ، حمید توکلی قوچانی
چکیده:   (4384 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان واژینیت است که به‌دلیل عوارض جانبی بالقوه آن، برای زنان بسیار جدی به‌ شمار می‌آید. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از واژینیت در سفیران سلامت شهرستان مانه و سملقان انجام شده است.
مواد و روش‌ها: مطالعه نیمه‌تجربی مداخله‌ای، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی در میان هشتاد سفیر سلامت در سنین باروری ۱۸-۴۹ سال مراکز خدمات جامع سلامت منتخب شهرستان مانه و سملقان انجام شد. برای این منظور از پرسشنامه طراحی‌شده براساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده استفاده شد. تأیید روایی و پایایی این ابزار را قبل از مطالعه و توسط دو گروه مداخله و کنترل قبل و بعد مداخله آموزشی صورت گرفت. داده‌ها نیز با نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۹ و با استفاده از آزمون‌های آماری کولموگروف اسمیرنوف، کای‌دو، تی‌تست و من‌ویتنی تحلیل شدند.
یافته‌ها: براساس نتایج، میانگین سنی زنان مورد مطالعه ۶/۶ ± ۳۰/
۸۶ و میانگین سن ازدواج ۴/۱ ± ۲۴/ ۱۸ است. پس از مداخله آموزشی میانگین نمره آگاهی، سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده (نگرش، نرم‌های انتزاعی، کنترل رفتار درک شده، و قصد رفتار) و میانگین نمره رفتارهای پیشگیری‌کننده از واژینیت در مقایسه با گروه کنترل به‌طور معناداری افزایش داشته است (۰/۰۰۱>P).
نتیجه‌گیری: برنامه آموزش بهداشت مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در ارتقای رفتارهای پیشگیرانه واژینیت مؤثر است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، رفتار، واژینیت
متن کامل [PDF 2657 kb]   (2864 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1397/5/21 | پذیرش: 1397/12/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokarrami E, Jalili Z, Tavakoli Ghouchani H. The Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior on Preventive Behaviors of Vaginitis in Health Ambassadors. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 7 (2) :211-219
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1040-fa.html

مکرمی الهه، جلیلی زهرا، توکلی قوچانی حمید. تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از واژینیت در سفیران سلامت. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (2) :211-219

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1040-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645