[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 23-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت
رضا صادقی، نرگس خانجانی
چکیده:   (4285 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوع بیماری ایدز در جهان در حال گسترش است و به یک مشکل اضطراری تبدیل‌شده است. این مطالعه با هدف بررسی کارایی مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان در سال 1393 انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای نیمه‌تجربی است. جمعیت موردمطالعه، تعداد 120 نفر از داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان بودند که به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله (60 نفر) و کنترل (60 نفر) تقسیم شدند. مداخله آموزشی طی سه جلسه 60 دقیقه‌ای انجام شد. داده‌ها از طریق تکمیل پرسشنامه (حاوی 40 سؤال) طی مصاحبه مستقیم قبل از مداخله آموزشی و سه ماه بعدازآن، جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از کای‌اسکوئر، آزمون دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: بین میانگین نمرات دو گروه ازلحاظ آگاهی، نگرش نسبت به رفتار، عملکرد، قصد رفتاری، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک‌شده قبل از مطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت. اما پس از اجرای برنامه آموزشی این متغیرها در گروه مداخله افزایش معناداری یافت (p<0.001). ولی در گروه شاهد اختلاف معناداری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در آموزش داوطلبان سلامت مؤثر بود. بنابراین، پیشنهاد می‌گردد برای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز از نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده استفاده گردد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
واژه‌های کلیدی: رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز، نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده، آموزش بهداشت، داوطلبان سلامت، سیرجان.
متن کامل [PDF 266 kb]   |   متن کامل (HTML)   (1988 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi R, Khanjani N. Impact of Educational Intervention Based on Theory of Planned Behavior (TPB) on the AIDS-Preventive Behavior among Health Volunteers. Iran J Health Educ Health Promot. 2015; 3 (1) :23-31
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-218-fa.html

صادقی رضا، خانجانی نرگس. تأثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت . آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (1) :23-31

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-218-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790