[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 109-101 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت‌بندی معیارهای کیفیت در خدمات بیمارستانی از دیدگاه ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمات
رفعت محبی فر ، الناز قناتی ، فاطمه زارعی ، زهرا تقوایی ، مهسا محسنی ، صفیه امیریان ، علی اکبر آزادی ، ابوالفضل درست ، فریبا زاهدی فر*
چکیده:   (9027 مشاهده)

زمینه و هدف: ارائه خدمات باکیفیت در بخش بهداشت و درمان، از مهم‌ترین اولویت‌های نظام سلامت است. ازآنجایی‌که سازمان بیمارستان برجسته‌ترین بخش در نظام سلامت است، کیفیت ارائه‌شده در این سازمان نمود بیشتری از دیدگاه ارائه‌دهنده و بیمار دارد. هدف این مطالعه بررسی اولویت‌بندی و میزان توافق نظر ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمات بیمارستانی در 6 بعد (نیروی انسانی، تجهیزات و فضای فیزیکی، اطلاعات و ارتباطات و آموزش، دسترسی به خدمات و مراقبت، احترام به ارزش‌ها و حمایت عاطفی، مدیریت و هماهنگی سیستم) بوده است.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی معیارهای کیفیت در خدمات بیمارستانی در استان قزوین از دیدگاه 377 نفر از ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمات موردبررسی قرار گرفت. نمونه­گییری از طریق نمونه­گیری چندمرحله­ای انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته تعیین معیار کیفیت خدمات بیمارستانی بود که به بررسی دیدگاه‌های ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمات می‌پرداخت. محتوای پرسشنامه از طریق روایی محتوایی با استفاده از شاخص نسبت روانی محتوی تفسیر گردیده و موارد‌هایی با سطح معناداری (05/0p<) موردقبول قرار گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از آزمون کای­اسکوئر با استفاده ازSPSS 17  انجام شد.

یافته‌ها: بیشترین درصد توافق ابعاد شش‌گانه در اولویت اول و در بعد نیروی انسانی مربوط به معیار «دانش و تخصص و مهارت‌های پزشکان و پرستاران و سایر افراد درگیر در مراقبت از بیماران» با فراوانی (80%) بود. همچنین در بعد نیروی انسانی دو گروه ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمات در انتخاب اولویت اول و دوم نظرات یکسانی داشته و در ابعاد تجهیزات و فضای فیزیکی، اطلاعات، ارتباطات و آموزش و احترام به ارزش‌ها و حمایت عاطفی توافق نظرات دو گروه در اولویت‌های دوم و سوم یکسان بوده است.

نتیجه‌گیری: تعیین معیارها و اولویت‌های کیفیت با توجه به دیدگاه‌های گیرندگان خدمات و ارائه‌دهندگان خدمت در جوامع مختلف و با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیار مهم هستند. لذا مطلوب آن است که برای برنامه‌ریزی‌های بخش خدمات سلامت و به‌ویژه خدمات بیمارستانی به این نکته توجه شود. خصوصاً با تعیین معیارهای کیفیت و لحاظ نمودن آن در نظام ارزیابی و اعتباربخشی بیمارستان‌ها می‌توان نیل به هدف ارتقاء کیفیت خدمات بیمارستانی را تضمین نمود.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: معیارهای کیفیت، ارائه‌دهندگان، گیرندگان خدمت، خدمات بیمارستانی، مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی، اعتباربخشی بیمارستان ها.
متن کامل [PDF 896 kb]   (4740 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/10/3 | پذیرش: 1394/10/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohebifar R, ghanaty E, Zaree F, tagvaee Z, mohseny M, amirian S, et al . Prioritizing the Quality Criteria of Hospital Services from the View of Service Providers and Recipients . Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (2) :101-109
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-250-fa.html

محبی فر رفعت، قناتی الناز، زارعی فاطمه، تقوایی زهرا، محسنی مهسا، امیریان صفیه، و همکاران.. اولویت‌بندی معیارهای کیفیت در خدمات بیمارستانی از دیدگاه ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمات. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (2) :101-109

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-250-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660