زمینه و هدف: ارائه خدمات باکیفیت در بخش بهداشت و درمان، از مهمترین اولویتهای نظام سلامت است. ازآنجاییکه سازمان بیمارستان برجستهترین بخش در نظام سلامت است، کیفیت ارائهشده در این سازمان نمود بیشتری از دیدگاه ارائهدهنده و بیمار دارد. هدف این مطالعه بررسی اولویتبندی و میزان توافق نظر ارائهدهندگان و گیرندگان خدمات بیمارستانی در 6 بعد (نیروی انسانی، تجهیزات و فضای فیزیکی، اطلاعات و ارتباطات و آموزش، دسترسی به خدمات و مراقبت، احترام به ارزشها و حمایت عاطفی، مدیریت و هماهنگی سیستم) بوده است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی معیارهای کیفیت در خدمات بیمارستانی در استان قزوین از دیدگاه 377 نفر از ارائهدهندگان و گیرندگان خدمات موردبررسی قرار گرفت. نمونهگییری از طریق نمونهگیری چندمرحلهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته تعیین معیار کیفیت خدمات بیمارستانی بود که به بررسی دیدگاههای ارائهدهندگان و گیرندگان خدمات میپرداخت. محتوای پرسشنامه از طریق روایی محتوایی با استفاده از شاخص نسبت روانی محتوی تفسیر گردیده و مواردهایی با سطح معناداری (05/0p<) موردقبول قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمون کایاسکوئر با استفاده ازSPSS 17 انجام شد.
یافتهها: بیشترین درصد توافق ابعاد ششگانه در اولویت اول و در بعد نیروی انسانی مربوط به معیار «دانش و تخصص و مهارتهای پزشکان و پرستاران و سایر افراد درگیر در مراقبت از بیماران» با فراوانی (80%) بود. همچنین در بعد نیروی انسانی دو گروه ارائهدهندگان و گیرندگان خدمات در انتخاب اولویت اول و دوم نظرات یکسانی داشته و در ابعاد تجهیزات و فضای فیزیکی، اطلاعات، ارتباطات و آموزش و احترام به ارزشها و حمایت عاطفی توافق نظرات دو گروه در اولویتهای دوم و سوم یکسان بوده است.
نتیجهگیری: تعیین معیارها و اولویتهای کیفیت با توجه به دیدگاههای گیرندگان خدمات و ارائهدهندگان خدمت در جوامع مختلف و با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیار مهم هستند. لذا مطلوب آن است که برای برنامهریزیهای بخش خدمات سلامت و بهویژه خدمات بیمارستانی به این نکته توجه شود. خصوصاً با تعیین معیارهای کیفیت و لحاظ نمودن آن در نظام ارزیابی و اعتباربخشی بیمارستانها میتوان نیل به هدف ارتقاء کیفیت خدمات بیمارستانی را تضمین نمود.
mohebifar R, ghanaty E, Zaree F, tagvaee Z, mohseny M, amirian S, et al . Prioritizing the Quality Criteria of Hospital Services from the View of Service Providers and Recipients . Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (2) :101-109 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-250-fa.html
محبی فر رفعت، قناتی الناز، زارعی فاطمه، تقوایی زهرا، محسنی مهسا، امیریان صفیه، و همکاران.. اولویتبندی معیارهای کیفیت در خدمات بیمارستانی از دیدگاه ارائهدهندگان و گیرندگان خدمات. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (2) :101-109