[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجارب دانش آموزان در خصوص کلاس سلامت و بهداشت ادغام شده در برنامه‌ی درسی پایه‌ی دوازدهم دبیرستان: یک مطالعه‌ی کیفی
سیما ایوبی ، منا سادات اردستانی ، رقیه نوری ، طاهره دهداری*
چکیده:   (340 مشاهده)
زمینه و هدف: در کشور ایران، از سال ۱۳۹۷، "کلاس سلامت و بهداشت" برای دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم اجرا می‌شود؛ با این‌حال مطالعه‌ای در مورد تجارب دانش‌آموزان از شرکت در این کلاس، انجام نشده است. مطالعه‌ی حاضر به تبیین تجربیات دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم درباره‌ی کلاس سلامت و بهداشت پرداخته است.

مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر با رویکرد کیفی در شهر مُهر استان فارس در سال ۱۳۹۹ انجام شد. مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با ۲۰ دانش‌آموز و ۲ معلم انجام شد. نمونه‌گیری تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، هم‌زمان با جمع‌آوری آن‌ها و به‌روش تحلیل محتوای قراردادی Graneheim و  Lundman انجام شد. برای بررسی اعتبار و مقبولیت داده‌ها، از روش‌های پیشنهادی Lincoln  و Guba استفاده شد.

یافته‌ها: دو مضمون اصلی شامل مزایای کلاس سلامت و بهداشت با دو طبقه‌ی ۱. کمک به ارتقاء سواد سلامت و مهارت در اتخاذ سبک زندگی سالم و ۲. تطابق بهتر محتوا با فراگیران در رشته‌های غیرتجربی و چالش‌های کلاس سلامت و بهداشت با دو طبقه‌ی ۱. سازماندهی ناکارآمد مطالب و ۲. مشکلات موجود برای اجرای کلاس، به‌عنوان تجارب مشارکت‌کنندگان ظهور یافتند.
 
نتیجه‌گیری: بر اساس تجارب شرکت‌کنندگان، کلاس سلامت و بهداشت می‌تواند بر سطح سواد و مهارت دانش‌آموزان در زمینه‌ی سبک زندگی سالم تاثیرگذار باشد. پیشنهاد می‌شود سازماندهی مجدد مطالب آموزشی این کلاس انجام‌شده و کلاس، توسط مربیان آموزش‌دیده و آشنا با حوزه‌ی بهداشت، تدریس شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، برنامه‌ی درسی، مدارس، پژوهش کیفی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1403/6/13 | پذیرش: 1403/11/13
فهرست منابع
1. Kilgour L, Matthews N, Christian P, Shire J. Health literacy in schools: prioritising health and well-being issues through the curriculum. Sport, Education and Society. 2015;20(4):485-500. [DOI:10.1080/13573322.2013.769948]
2. Kolbe LJ. School health as a strategy to improve both public health and education. Annual Review Of Public Health. 2019;40:443-63. [DOI:10.1146/annurev-publhealth-040218-043727] [PMID]
3. Tomokawa S, Shirakawa Y, Miyake K, Ueno M, Koiso T, Asakura T. Lessons learned from health education in Japanese schools. Pediatrics International. 2021;63(6):619-30. [DOI:10.1111/ped.14637] [PMID]
4. Benes S, Boyd KM, Cucina I, Alperin HL. School-based health education research: charting the course for the future. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2021;92(1):111-26. [DOI:10.1080/02701367.2020.1712315] [PMID]
5. Conner BW, Weller KG, Biondi MV, Allen AR, Rescigno MK, Resnik JL, et al. High school health education: The impact of medical student led instruction in northern Nevada high schools. Preventive Medicine Reports. 2021;24:101512. [DOI:10.1016/j.pmedr.2021.101512] [PMID] []
6. Borawski EA, Tufts KA, Trapl ES, Hayman LL, Yoder LD, Lovegreen LD. Effectiveness of health education teachers and school nurses teaching sexually transmitted infections/human immunodeficiency virus prevention knowledge and skills in high school. Journal of School Health. 2015;85(3):189-96. [DOI:10.1111/josh.12234] [PMID] []
7. Rajan S, Roberts KJ, Guerra L, Pirsch M, Morrell E. Integrating health education in core curriculum classrooms: successes, challenges, and implications for urban middle schools. Journal of School Health. 2017;87(12):949-57. [DOI:10.1111/josh.12563] [PMID]
8. Ahmadi F, Alavi Moghaddam SB. Content analysis of junior and senior high school English national textbooks in terms of health literacy. Payesh (Health Monitor). 2022;21(4):421-7. (in Persian) [DOI:10.52547/payesh.21.4.421]
9. Kazemian R, Ghasemi H, Movahhed T, Kazemian A. Health education in primary school textbooks in Iran in school year 2010-2011. Journal of Dentistry (Tehran, Iran). 2014;11(5):536.
10. Abedini Baltork M, Asadnia M, Aghili R. The status of health education in Iranian elementary school books. Health and Development Journal. 2013;1(4):245-54. (in Persian)
11. Gilavand A, Moosavi A, Gilavand M, Moosavi Z. Content analysis of the science textbooks of Iranian junior high school course in terms of the components of health education. International Journal of Pediatrics. 2016;4(12):4057-69. (in Persian)
12. Bakhshizadeh Shirazi R. Report on the experience and function of organizing health education in schools. Conference on business and the desired functions of the primary health care system (second national conference and first international conference), 2012. Available from:https:// www.sid.ir/paper/816614/fa. (Accessed: 2025 January 29)
13. Fallahi A, Ebtekar F, Nemat-Shahrbabaki B, Moradi L. Barriers of health education from the perspective of school health trainers: a qualitative study. Health Education and Health Promotion. 2019;7(1):41-8. [DOI:10.29252/HEHP.7.1.41]
14. Ministry of Education: Educational Research and Planning Organization. Health and hygiene for all subjects in grade 12 of high school. Tehran: Iranian Textbook Printing and Publishing Co .First edition, 2018. Available from: http://www.chap.sch.ir/books/12393. (in Persian)
15. Akinloye A& Chidi AS. Integrating health education as acore subject into the secondary school curriculum: the future implications. Nigerian Online Journal Of Educational Sciences And Technology. 2021;3(2):71-76.
16. Tenny S, Brannan JM, Brannan GD. Qualitative study. In: StatPearls. StatPearls Publishing, Treasure Island (FL); 2023. PMID: 29262162.
17. Elo S & Kyngäs H. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing. 2008;62(1):107-15. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x] [PMID]
18. Graneheim UH & Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today. 2004;24(2):105-12. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001] [PMID]
19. Cypress BS. Rigor or reliability and validity in qualitative research: Perspectives, strategies, reconceptualization, and recommendations. Dimensions of Critical Care Nursing. 2017;36(4):253-63. [DOI:10.1097/DCC.0000000000000253] [PMID]
20. Rasberry CN, Young E, Szucs LE, Murray C, Sheremenko G, Parker JT, et al. Increases in student knowledge and protective behaviors following enhanced supports for sexual health education in a large, urban school district. Journal of Adolescent Health. 2022;70(4):588-97. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2021.05.015] [PMID] []
21. Antony G, Vijayapushpam T, SubbaRao G, Raghunatharao D. Nutrition and health education intervention for student volunteers: topic-wise assessment of impact using a non-parametric test. Public Health Nutrition. 2010;13(1):131-136. [DOI:10.1017/S1368980009990255] [PMID]
22. Higgins A, Carroll M, Sharek D. Impact of perinatal mental health education on student midwives' knowledge, skills and attitudes: A pre/post evaluation of a module of study. Nurse Education Today. 2016;36:364-9. [DOI:10.1016/j.nedt.2015.09.007] [PMID]
23. Wang M, Fang H. The effect of health education on knowledge and behavior toward respiratory infectious diseases among students in Gansu, China: a quasi-natural experiment. BMC Public Health. 2020;20:1-13. [DOI:10.1186/s12889-020-08813-3] [PMID] []
24. Wang M, Han X, Fang H, Xu C, Lin X, Xia S, et al. Impact of health education on knowledge and behaviors toward infectious diseases among students in Gansu Province, China. BioMed Research International. 2018; 2018:6397340. [DOI:10.1155/2018/6397340] [PMID] []
25. Radhika N, Gunathilaka N, Udayanga L, Kasturiratne A, Abeyewickreme W. Level of awareness of dengue disease among school children in Gampaha District, Sri Lanka, and effect of school‐based health education programmes on improving knowledge and practices. BioMed Research International. 2019; 2019:3092073. [DOI:10.1155/2019/3092073] [PMID] []
26. D'cunha A, Rebekah G, Mathai J, Jehangir S. Understanding burn injuries in children-A step toward prevention and prompt first aid. Burns. 2022;48(4):762-6. [DOI:10.1016/j.burns.2021.07.010] [PMID]
27. Reveruzzi B, Buckley L, Sheehan M. School-Based first aid training programs: A systematic review. Journal Of School Health. 2016;86(4):266-72. [DOI:10.1111/josh.12373] [PMID]
28. Mobarak AS, Afifi RM, Qulali A. First aid knowledge and attitude of secondary school students in Saudi Arabia. Health. 2015;7(10):1366-78. [DOI:10.4236/health.2015.710151]
29. Moynihan S, Paakkari L, Välimaa R, Jourdan D, Mannix-McNamara P. Teacher competencies in health education: Results of a Delphi study. PLOS ONE. 2015;10(12):e0143703. [DOI:10.1371/journal.pone.0143703] [PMID] []
30. Pulimeno M, Piscitelli P, Colazzo S, Colao A, Miani A. School as ideal setting to promote health and wellbeing among young people. Health Promotion Perspectives. 2020;10(4):316-24. [DOI:10.34172/hpp.2020.50] [PMID] []
31. Cahill H, Coffey J, Lester L, Midford R, Ramsden R, Venning L. Influences on teachers' use of participatory learning strategies in health education classes. Health Education Journal. 2014;73(6):702-13. [DOI:10.1177/0017896913513892]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IUMS.REC.1398.939


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4689