ارتباط بازیهای رایانهای با پرخاشگری در دانشآموزان راهنمایی شهر رشت در سال 1392
|
ربیع اله فرمانبر ، زهرا توانا* ، فاطمه استبصاری ، زهرا عطرکارروشن ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
|
|
چکیده: (16130 مشاهده) |
زمینه و هدف: تصور دنیای بدون رایانه روز به روز سختتر میشود؛ آنها تأثیر زیادی در پیشرفت علمی و دسترسی به اطلاعات ایفا مینمایند. کودکان و نوجوانان که از رایانه برای بازی استفاده مینمایند، در معرض خطرات زیادی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بازیهای رایانهای با پرخاشگری در دانشآموزان صورت گرفت.
مواد و روشها: مطالعه به روش توصیفی و تحلیلی بر روی 360 دانشآموز دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر رشت که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخابشده بودند، صورت گرفت. ابزار مطالعه پرسشنامه سه قسمتی شامل اطلاعات جمعیتشناختی، اطلاعات مربوط به وضعیت استفاده از بازیهای رایانهای و پرسشنامه سنجش پرخاشگری باس و پری بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با تجزیهوتحلیلهای آماری (آزمون تی، آزمون تجزیهوتحلیل واریانس) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بین نوع بازیهای رایانهای و همراهی دوستان در انجام بازیهای رایانهای با پرخاشگری فیزیکی رابطه معناداری وجود دارد و با افزایش استفاده از بازیهای رایانهای پر زدوخورد میزان پرخاشگری فیزیکی دانشآموزان نیز افزایش مییابد (P<./05). همچنین بین مدت زمان بازیهای رایانهای با پرخاشگری فیزیکی و کلامی رابطه معناداری وجود دارد (p05).
نتیجهگیری: محتوای بازیهای رایانهای و مدت زمان استفاده از رایانه بسیار حایز اهمیت میباشد و استفاده اعتیاد آمیز از رایانه در قالب بازیها میتواند مشکلات جدی روانی را به همراه داشته باشد. استفاده منطقی و صحیح از این وسیله نیازمند آموزش به دانشآموزان و خانوادهها است. |
|
واژههای کلیدی: بازیهای رایانهای، پرخاشگری، دانشآموزان |
|
متن کامل [PDF 353 kb]
(10505 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/7/22 | پذیرش: 1392/9/10
|
|
|
|