[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 221-213 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش شناختی بر ارتقاء کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شهر بوشهر
مسعود صیادی ، زهرا افتخار صعادی* ، بهنام مکوندی ، فریبا حافظی
چکیده:   (4879 مشاهده)
زمینه و هدف: زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان دارای مشکلاتی در کارکردهای اجرایی به‌ویژه در مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری هستند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش شناختی بر ارتقای کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعۀ حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل است. جامعۀ پژوهش زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در سال ۱۳۹۶ است. با روش نمونه‌گیری دردسترس ۴۰ نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش ۱۰ جلسه ۴۵دقیقه‌ای با روش‌ شناختی آموزش دید. گروه‌ها از نظر مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون ارزیابی شدند و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۱۹ و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. 
یافته‌ها:یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در هر پنج کارکرد اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش شناختی باعث ارتقای معنادار مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شد (۰/۰۰۱ > P).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش شناختی می‌تواند میزان مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان را ارتقا بخشد. بنابراین مشاوران و درمانگران می‌توانند از روش آموزش شناختی برای ارتقای کارکردهای اجرایی آنان استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: آموزش شناختی، کارکردهای اجرایی، زنان، افسردگی پس از زایمان
متن کامل [PDF 2725 kb]   (3058 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
دریافت: 1396/10/24 | پذیرش: 1396/12/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayadi M, Eftekhar Saadi Z, Makvandi B, Hafezi F. Effect of Cognitive Training on Promotion of Executive Functions in Women with Postpartum Depression in Bushehr City. Iran J Health Educ Health Promot 2018; 6 (3) :213-221
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-905-fa.html

صیادی مسعود، افتخار صعادی زهرا، مکوندی بهنام، حافظی فریبا. تاثیر آموزش شناختی بر ارتقاء کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شهر بوشهر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1397; 6 (3) :213-221

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-905-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645