The prediction of
mental health based on variables of Self-esteem, life satisfaction and hope among
College students
Tahere Rezaei1*,
Ali Asghar Bayani
2 & Kazem Shariatnia3
1. MA in Dept.of
Educational Sciences, School of Educational Sciences & Psychology,
University of Azadshahr, Golestan, Iran rezaei.tahere@gmail.com
2. (ph.D)Dept. of Educational Sciences, School of Educational
Sciences & Psychology, University of Azadshahr, Golestan, Iran
3. (ph.D)Dept. of Educational
Sciences, School of Educational Sciences & Psychology, University of
Azadshahr, Golestan, Iran.
ABSTRACT
Background and objective: Mental health is one of the key variables in the field of
Psychology and Educational Sciences that several factors have been studied in
relation to it. The aim of this study is to predict students' mental health
using the variables of self-esteem, life satisfaction was hope.
Methods: This study
was of the correlation among non-experimental studies. The population were
included all students in shahrood University (9,000 student) and for the sample
size used krejcie and Morgan table
and 368 were selected. A booklet that participants were asked to respond to
questions, including:1-demographic
Questionnaire2-General Health Goldberg and Hiller Questionnaire 3- Snyder Hope
questionnaire 4- Rosenberg self esteem questionnaire.5-Diner satisfaction with
life Questionnaire. To analyze the data descriptive statistics (Charts, measure of central tendency
and dispersion measures) and inferential statistics (Pearson correlation
coefficient, t-test and stepwise regression analysis) were used.
Results: The results
show that between self-esteem, satisfaction with life, hope and mental health
(r=0/76 0/70 and 0/76) There is a significant correlation. Students mental
health can be predicted based on variables self-esteem and (β =0/42),
satisfaction with life (β = 0/21) and hope (β =0/52). The proportion
of self-esteem variable (0/42) was more. there was no
difference Between self-esteem, hope and mental health, but between life
satisfaction boys scores were more than girls.
Conclusion: This study
showed that, in general, students with good mental health, and results showed
that with increasing self-esteem, hope and life satisfaction of students can
improve their mental health.
Paper Type: Research Article.
Keywords: self-esteem,
life satisfaction, hope, mental health
u Citation: Rezaei T, Bayani AA, Shariatnia K. The prediction of mental
health based on variables of Self-esteem, life satisfaction and hope among
College students. Iranian Journal of Health
Education and Health Promotion.
Falls 2015;3(3): [242-252]. |
پیشبینی
سلامت روان
پیشبینی
سلامت روان بر
اساس
متغیرهای عزتنفس،
رضایت از
زندگی و امید
در دانشجویان
طاهره
رضایی،1 علیاصغر
بیانی2 و
کاظم شریعتنیا3
*1. کارشناسیارشد
علوم تربیتی، گروه
علوم تربیتی و
روانشناسی، دانشکده
علوم تربیتی
و روانشناسی، دانشگاه
آزاد اسلامی،
واحد
آزادشهر، آزادشهر،
گلستان، ایران
(نویسنده
مسئول) rezaei.tahere@gmail.com
2. دانشیار
گروه علوم
تربیتی و روانشناسی، دانشکده
علوم تربیتی
و روانشناسی،
دانشگاه آزاد
اسلامی، واحد
آزادشهر،
آزادشهر،
گلستان، ایران
3.
استادیار گروه
علوم تربیتی و
روانشناسی، دانشکده
علوم تربیتی
و روانشناسی،
دانشگاه آزاد
اسلامی، واحد
آزادشهر،
آزادشهر،
گلستان، ایران
چکیده
زمینه
و هدف:
سلامت روان
یکی از
متغیرهای مهم
و اساسی در
حوزه روانشناسی
و علوم تربیتی
است که عوامل
مختلفی در رابطه
با آن موردمطالعه
قرارگرفتهاند.
هدف این پژوهش
پیشبینی
سلامت روان دانشجویان
با استفاده از
متغیرهای عزتنفس،
رضایت از
زندگی و امید
بود.
مواد
و روشها:
روش تحقيق ازلحاظ
ماهيت روش
همبستگي بود
كه در زمره
تحقيقات
غيرآزمايشي
قرار میگیرد.
جامعه آماري
كليه
دانشجويان
مقطع
كارشناسي
دانشگاه
شاهرود بودند
(9000 نفر). حجم
نمونه با
استفاده از
جدول تعيين
اندازه نمونه
كرجسي و
مورگان 368 نفر
تعیین گرديد. کتابچهای
آزمودنیها
شامل پنج بخش
بود: 1-
پرسشنامه جمعیتشناختی،
2- پرسشنامه
سلامت عمومي
گلدبرگ و
هيلر، 3- پرسشنامه
امید اسنایدر،
4- پرسشنامه عزتنفس
روزنبرگ و 5-
پرسشنامه
رضایت از زندگی
داینر. برای تجزیهوتحلیل
دادهها از
آمار توصيفي (نمودارها،
اندازههای
گرايش به مركز
و اندازههای
پراكندگي) و
آمار استنباطي
(آزمون ضريب
همبستگي
گشتاوري
پيرسون، آزمون
تی گروههای
مستقل و تحليل
رگرسيون گامبهگام)
و نرمافزار SPSS
22 استفاده
شد.
یافتهها: بین
متغیرهای عزتنفس،
رضایت از
زندگی، امید و
سلامت روان (به
ترتیب 76/0 و 70/0 و 76/0 r=) همبستگی
معنادار وجود
داشت. سلامت
روان
دانشجویان را
میتوان بر
اساس
متغیرهای عزتنفس
(42/0β=)،
رضایت از زندگی
(21/β=0)
و امید (35/0β=) پیشبینی
کرد. دراینبین،
سهم متغیر عزتنفس
با ضریب رگرسیون
(42/0) بیشتر بود. بین
عزتنفس،
امید و سلامت
روان
دانشجویان
تفاوتی مشاهده
نشد؛ ولی
نمرات رضایت
از زندگی
دختران بیشتر
از پسران بود.
نتیجهگیری: اين بررسي بهطورکلی دانشجويان را داراي
سلامت روان
مناسبی نشان داد
و يافتهها گوياي آن بودند كه با افزايش عزتنفس،
امید و رضایت
از زندگی
دانشجويان میتوان
سلامت روان آنها
را ارتقا داد.
نوع
مطالعه: مطالعه
پژوهشی.
کلیدواژهها: عزتنفس،
رضایت از
زندگی، امید،
سلامت روان،
دانشجویان،
دانشگاه
شاهرود.
t استناد: رضایی ط، بیانی
عا، شریعتنیا
ک.
پیشبینی
سلامت روان بر
اساس متغیرهای
عزتنفس، رضایت
از زندگی و امید
در دانشجویان
دانشگاه شاهرود. فصلنامه
آموزش بهداشت
و ارتقاء
سلامت. پاییز
1394؛3(3): [242-252]. |
مقدمه
مفهوم
سلامت ازنظر
سازمان جهانی
بهداشت، چیزی
فراتر از نبود
اختلال روانی
معنی میشود و
شامل: خوب
بودن ذهنی، خودکارآمدی،
استقلال و خودمختاری،
کفایت و شایستگی،
ارتباطات
اجتماعی و شکوفایی
توانمندیهای
بالقوه فکری و
هیجانی است (1). راهبردهای
جدید سازمان
جهانی بهداشت
بیان میکند
که کانون و
تمرکز
مطالعات باید چشمانداز
سلامتی را موردتوجه
قرار دهد (2) و
طبقهبندی بینالمللی
عملکرد[1] مربوط
به این سازمان
از طبقهبندی بیماریها
فاصله گرفته و
به سمت طبقهبندی
مؤلفههای
سلامت حرکت
کرده است (3).
عوامل
زیادی بر
سلامت روان تأثیر
میگذارند؛
پژوهشگران دلایل
سرشتی (سازههای
شخصیتی همچون برونگرایی
و رواننژندی)
و مؤلفههای شناختی
و نگرشی (مانند
امید، خوشبینی،
همدلی، پیوندجویی،
بخشش، مذهب و معنویت) را در
ثبات احساس رفاه
و بهزیستی و
سلامت مثبت مؤثر
میدانند (4). همچنین
در مطالعات
نشان داده شد
که عوامل روانشناختی
سلامت مثبت بر
کارکرد جسمی تأثیر
میگذارند و کسانی
که بهزیستی روانی
بالاتری دارند،
از سلامت جسمی
بهتری برخوردارند؛ این
افراد شاد، خوشبین
و مثبت نگرند و
از ثبات عاطفی،
عزتنفس و خودکارآمدی
بالایی برخوردارند
(5).
گستل و
همکاران (6) امید
را بهعنوان یکی
از مهمترین جنبههای
سلامت روان معرفی
کرده و ارتباط
بین این دو را
اثبات نمودهاند.
درواقع، امید
بازتاب میزان
رسیدن به
نتایج است که
غیرقطعی ولی درعینحال
ممکن ارزیابیشده
است (7). در
تعریف رایجتر
امید،
اسنـایدر (8)
امیـد را بهعنوان
یک نیرو و
قدرتی ترسیـم
میکنـد که با
این قابلیتها
مشخص میشوند: 1) تعیین
هدفها، 2) تدوین
راهبردهای
رسیدن به این
هدفها (گذرگاهها)
و 3) داشتن
انگیزه لازم
برای استفاده
از این راهبردها
(عامل). یک اصل
اساسی نظریه
امید، هدفمند
بودن رفتار
آدمی است که
این هدفها اَعمال
را هدایت میکنند
(9).
سه سازه
اصلی نظریه
امید اسنایدر عبارتاند
از: هدفها،
گذرگاهها و
عامل. در
نظریه امید اسنایدر،
هدفها نتایج
مطلوبی هستند
که در جهت
رسیدن به آنها
تلاش میکنیم.
بدون توجه بهاندازه
هدف، یک هدف قابلدسترس،
نقطه پایانی
تلاش را تعیین
میکند. بر
طبق این
نظریه، هدف میتواند
هر چیزی باشد
که یک فرد میخواهد
تجربه، خلق و یا
انجام دهد. گذرگاهها
عبارتاند از راههای
شکلگرفته
برای رسیدن به
هدفها. عامل،
انگیزش لازم
برای رسیدن به
هدفهای طراحیشده
است. گذرگاهها
بدون همراه
شدن با عاملهای
مناسب بیفایدهاند
(8).
طبق دیدگاه
اسنایدر و همکاران
(10)، گذرگاهها
تواناییهایی
هستند که مسیر
هدفها را
تنظیم میکنند،
عامل، مؤلفه
انگیزشی
نظریه امید
است و استفاده
از گذرگاهها بهمنظور
تحقق هدفهای موردعلاقه
را دربر میگیرد.
تحقیقات
در 15 سال گذشته
نشان داده است که عزتنفس
یکی از مهمترین
عوامل روانشناختی
سلامت است (11). تحقیقات
معاصر نیز نشان
داده است که عزتنفس
از مؤلفههای اصلي و مهم سلامت
روان تلقي میشود (12) و در چند دهه اخير موردتوجه پژوهشگران و انديشمندان قرارگرفته است.
عزتنفس
اشاره به
ارزیابی فرد
از ویژگیهای
خودش دارد و
به زبان ساده
احترامی است كه افراد براي
خويشتن قائل هستند
و ظرفیتی است
که فرد برای
دریافت عشق و
احترام دارد (13). با
این تعریف، میتوان
گفت عزتنفس عامل مهمي در
سازگاري اجتماعی و عاطفي افراد تلقي ميشود
و جزئي از سلامت
روانی شخص است؛ زيرا كه تأييد و پذيرش
خويشتن و داشتن حس ارزشمندي كه فرد
نسبت به خود احساس ميكند از مشخصههاي شخصيت سالم و بهنجار تلقي میشود
(14).
گونی،
خلافت و بویزن
(15) یکی دیگر
از ابعاد مهم
سلامت روان را
رضایت از زندگی
افراد بیان
نمودند. رضـایت
از زندگی،
ارزیـابی
افراد از
زندگی
خودشـان و
احساسی که
نسبـت به
آینده زندگیشان
دارند تعریف
میشود،
رضایت از
زندگی
ارزیابی رفاه و
بهزیستی فرد
است که معمولاً
از روی عوامل
وضعیت روانی،
رضایت از
ارتباطات
اجتماعی و
دستیابی به اهداف
اندازهگیری میشود.
گاهی داشتن
تمایل و
اشتیاق به
زندگی بهصورت
کلی و داشتن
درک درستی از
این احساسات
نیز معنی میشود.
رضایت از
زندگی مرتبط
با وضعیت
اقتصادی، تحصیلی،
تجربیات، محل
زندگی و بسیاری
دیگر از عوامل
دیـگر
ارزیابی میشود
(16-19).
سلامت
روان متأثر از
عوامل زیادی
است که این عوامل
تابهحال
توسط محققان
زیادی موردبررسی
قرارگرفتهاند
ازجمله: رضایت
از زندگی (20)، فعالیتهای
جسمانی (21)،
راهبردهای
شناختی (22)،
عملکرد
تحصیلی (23)، اعتقادات (24)،
هوش هیجانی (25)، هوش
معنوی (26)، گرایشهای
مذهبی (27)، ابعاد
بهزیستی روانشناختی
(28)
و غیره که بر
روی سلامت
روان افراد و گروههای
مختلف موردبررسی
قرارگرفتهاند.
شناخت
دقيق
متغيرهاي تعیینکننده
سلامت رواني
قادر است نقش قابلتوجهی
در تكامل روانشناسی
سلامت ايفاء
كند. بدون شک
شناخت علمي از
بهداشت رواني میتواند
تأثير به
سزايي در
كنترل پیامدهاي
منفي مشكلات
مربوط به
سلامت رواني
داشته باشد.
اگر بشر موفق به
پیداکردن راهحلهای
مناسبی در
مورد كنترل
كشمكشهاي
رواني خود نشود،
آينده تاريكي
متوجه او
خواهد بود. با
توجه به نقش
سلامت روان در
زندگی و لزوم
پیشگیری از
آسیبهای روانی
و تقویت عوامل
محافظتکننده
و
ارتقادهنده سلامت
روان، انجام
چنین پژوهشیهایی
ضروری است.
با
توجه به پژوهشهایی
که بیان شد
مشخص شد که در
بین تحقیقات
گذشته پیشبینی
سلامت روان بر
اساس
متغیرهای عزتنفس،
رضایت از
زندگی و امید بهصورت
مستقیم یا غیرمستقیم
موردتوجه
قرار نگرفته
است. به همین
دلیل در این
پژوهش رابطه
ترکیبی این متغیرها
موردبررسی
قرار گرفت و
هدف پژوهش
حاضر پیشبینی
سلامت روان
دانشجویان بر
اساس
متغیرهای عزتنفس،
رضایت از
زندگی و امید بود
که سؤالات
پژوهش بهصورت
زیر بیان شد:
ü
آیا بین
متغیرهای عزتنفس،
رضایت از
زندگی، امید و
سلامت روان دانشجویان
رابطه وجود
دارد؟
ü
آیا سلامت
روان
دانشجویان را
میتوان بر
اساس
متغیرهای عزتنفس
و رضایت از
زندگی و امید
پیشبینی کرد؟
ü
آیا امید،
عزتنفس،
رضایت از
زندگی و سلامت
روان دانشجویان
دختر و پسر
متفاوت است؟
مواد
و روشها
روش پژوهش
روش همبستگي
است كه در
زمره تحقيقات
توصيفي
(غيرآزمايشي) قرار
ميگيرد. برای
آزمون فرضیات
از ضريب
همبستگي ساده
و چندگانه،
آزمون تی گروههای
مستقل و تحليل
رگرسيون گامبهگام
و برای تجزیهوتحلیل
دادهها از نرمافزار
22
SPSS استفاده
گرديد. جامعه آماری
این پژوهش 9000 دانشجوی
کارشناسی
دانشگاه
شاهرود بودند
که بر اساس
جدول کرجسی و مورگان
تعداد 348 نفر به
صورت نمونه با
استفاده از
روش نمونهگیری
خوشهای از
بین دانشکدههای
فنی، مدیریت،
صنایع و
کشاورزی انتخاب
شدند. شرط ورود
به آزمودنیها
نداشتن
بیماری روحی
و جسمی دریک سال
گذشته و
اشتغال به تحصیل
در سال تحصیلی
جاری بود. با
همکاری نمایندگان
کلاسها پرسشنامهها
توزیع شد. بعد از
توجیه
آزمودنیها،
کتابچه حاوی پرسشنامههای
جمعیتشناختی،
امید، عزتنفس،
رضایت از
زندگی و سلامت
روان بین آنان
توزیع و سپس جمعآوری
گردید. قبل از
توزیع
پرسشنامهها روش
پر کردن
پرسشنامهها و
هدف از انجام
این پژوهش برای
آزمودنیها
توضیح داده شد
و در مورد
محرمانه
ماندن پاسخها
به آنها
اطمینان داده
شد.
ابزار
اندازهگیری: برای
جمعآئری دادههااز
ابزارهای
مختلفی
استفاده شد:
t
پرسشنامه عزتنفس
روزنبرگ: اين
مقياس توسط
موريس
روزنبرگ تهيه
و معرفي شد. از
ده ماده تشكيل
میگردد كه
براي اندازهگیری
عزتنفس كلي تهیهشده
است (29).
به نظر بورنت و
رایت مقیاس عزتنفس
روزنبرگ [2]یکی از رایجترین
مقیاسهای اندازهگیری
عزتنفس بوده
و بهمنظور ارائه
یک تصویر کلی از
نگرشهای مثبت
و منفی درباره
خود به وجود آمده
است. این مقیاس
ضرایب همبستگی
قویتری نسبت به
پرسشنامه عزتنفس
کوپر اسمیت[3] دارد و در
سنجش سطوح عزتنفس
دارای روایی بیشتری
است و واجد
قابلیت
اعتماد و اعتبار
(همگرا و
واگرا) مناسب است
(30). در مطالعهای
که توسط ماکیکِنگاس
و کِنیوئن (31) در خارج از
ایران انجام
شد ضرایب آلفای
کرونباخ برای این
مقیاس در نوبت
اول 87/0 برای مردان
و 86/0 برای زنان و در
نوبت دوم، 88/0 برای
مردان و 87/0 برای زنان
محاسبهشده است.
گرينبرگر و
همکاران (32) همساني دروني اين مقياس را 84/0 و
ضرايب قابليت اعتماد بازآزمايي مقياس را
84/0 و 67/0 و 62/0 گزارش
کرده است.
t مقیاس
رضایت از
زندگی داینر: پركاربردترين ابزار اندازهگیری رضايت
كه توسط دينر و دينر
(33) در
سال 1985 طراحیشده است، مقياس رضايت از زندگي[4] است. این
مقياس جنبه مثبت تجارب افراد را بهجای
تمركز بر هيجانات منفي اندازه میگیرد. اين مقياس در ابتدا
شامل 48 سؤال بود كه بعد از تحليل عاملي به 10 سؤال كاهش يافت. به خاطر شباهت معنايي بين 10 سؤال، نسخه نهايي
به
5 سؤال كاهش يافت.
مقياس پاسخگويي به سؤالات مقياس
ليكرت 7 درجهای از كاملاً موافقم تا كاملاً مخالفم است.
علاوه بر این،
این مقیاس در بين گروههای مختلفي مورداستفاده قرارگرفته است. روایی
آزمون توسط
اساتید [رشته
علوم تربیتی و
روانشناسی] دانشگاه
[آزاد اسلامی
واحد آزادشهر]
تائید شد. پایایی
این آزمون
توسط بیانی، کوچکی
و گودرزی (34) بر
روی 109 نفر از
دانشجویان
دانشگاه
آزادشهر 83/0 و با روش
بازآزمايي 69/0 بهدستآمد.
دينر و دينر (33) پايايي بازآزمايي
را با فاصله
زمانی دو ماه 84/0
گزارش کردند.
پاوِت و دینر (35)
پايايي بازآزمايي مقياس را با فاصله زماني يك
ماه 84/0 و آلفونسو و همکاران
(36) با فاصله زماني دو هفته 83/0 گزارش كردند. در
این پژوهش نیز
پایایی
پرسشنامه (89/0 = α) مناسب
بود.
جدول 1.
ماتریس ضرایب
همبستگی
امید |
گذرگاه
(امید) |
عامل
(امید) |
رضایت |
عزتنفس |
متغیرها |
|
|
|
|
|
1 |
عزتنفس |
|
|
|
|
1 |
**64/0 |
رضایت
از زندگی |
|
|
|
1 |
**68/0 |
**59/0 |
عامل
(امید) |
|
|
1 |
**70/0 |
**71/0 |
**63/0 |
گذرگاه
(امید) |
|
1 |
**92/0 |
**92/0 |
**76/0 |
**67/0 |
امید |
|
**76/0- |
**72/0- |
**68/0- |
**70/0- |
**76/0- |
سلامت
روان |
|
** سطح
معناداری <001/0؛ * سطح معناداری
<005/0
جدول 2. ضرایب رگرسیون
ضرایب استاندارد
نشده |
ضرایب
استانداردشده |
t مقدار |
سطح معناداری |
||||
ضریب
b |
خطای
استاندارد |
ضریب b |
|||||
عرض
از مبدأ |
69/41 |
43/1 |
- |
11/29 |
000/0 |
||
امید |
438/0- |
053/0 |
-357/0 |
28/8- |
000/0 |
||
عزتنفس |
82/1- |
138/0 |
422/0- |
62/8- |
000/0 |
||
رضایت
از زندگی |
656/0- |
076/0 |
214/0- |
08/13- |
001/0 |
||
سطح معناداری
001/0>
جدول
3. میانگین و
نمرات
متغیرهای
امید، عزتنفس،
رضایت از
زندگی و سلامت
روان
دانشجویان
دختر و پسر
متغیر |
میانگین
و انحراف
معیار دانشجویان
دختر |
میانگین
و انحراف
معیار دانشجویان
پسر |
مقدار t |
سطح
معناداری |
اختلاف
میانگینها |
||
امید |
24/80 ± 5/03 |
30/23 ± 84/4 |
44/1- |
151/0 |
64/1- |
||
عزتنفس |
34/4 ± 23/4 |
94/3 ± 90/3 |
938/0- |
349/0 |
42/0- |
||
رضایت
زندگی |
31/22 ± 62/7 |
52/20 ± 83/6 |
24/2- |
025/0 |
78/1- |
||
سلامت
روان |
81/19 ± 42/14 |
64/19 ± 05/12 |
111/0- |
912/0 |
17/0- |
||
یافتهها
تعداد 145 نفر
(8/41%) از آزمودنیها
مرد و تعداد 202
نفر (2/58%) زن
بودند؛ 275 (3/79%) نفر
مجرد، 65 (7/18%) نفر متأهل
و 7 (2%) نیز مطلقه
بودند. 90 (26%) نفر
در رشته فنی، 79 (23%)
نفر در رشته
مدیریت، 63 (18%) نفر
در رشته
صنایع، 60 (17%) نفر
عمران، 45(13%) نفر
کشاورزی و 10(3%)
نفر در سایر رشتهها
مشغول به
تحصیل بودند.
میانگین
و انحرافاستاندارد
نمرات آزمودنیها
در عزتنفس (4،09/4)،
رضایت از زندگی
(56/21،34/7)، امید (80/23، 96/4) و
سلامت روان (74/19،
47/13) بود. ضریب
همبستگی بین
متغیر سلامت
روان و متغیرهای
پیشبین (عزتنفس،
رضایت از
زندگی و امید) 73/0 و
ضریب تعیین تعدیلشده
نیز تقریباً 72% بود.
بنابراین، میتوان
گفت متغیرهای پیشبین
تقریباً، 72% از
واریانس
سلامت روان
دانشجویان را
تبیین میکنند.
جدول 1.
ماتریس ضرایب
همبستگی
امید |
گذرگاه
(امید) |
عامل
(امید) |
رضایت |
عزتنفس |
متغیرها |
|
|
|
|
|
1 |
عزتنفس |
|
|
|
|
1 |
**64/0 |
رضایت
از زندگی |
|
|
|
1 |
**68/0 |
**59/0 |
عامل
(امید) |
|
|
1 |
**70/0 |
**71/0 |
**63/0 |
گذرگاه
(امید) |
|
1 |
**92/0 |
**92/0 |
**76/0 |
**67/0 |
امید |
|
**76/0- |
**72/0- |
**68/0- |
**70/0- |
**76/0- |
سلامت
روان |
|
** سطح معناداری <001/0؛ * سطح معناداری
<005/0
ضرایب
همبستگی بین
متغیرهای پژوهش
در جدول 1 آمده
است. با توجه
به (05/0>p)
بین عزتنفس،
رضایت از
زندگی و امید و
سلامت روان
دانشجویان به
ترتیب
همبستگی
معنادار به
میزان 76/0-،70/0- و 76/0-
وجود دارد.
بنابراین، میتوان
انتظار داشت
با افزایش
نمرات عزتنفس،
رضایت از
زندگی و امید،
سلامت روانی
دانشجویان
بهبود یابد و
فرض پژوهش تائید
میشود.
ضرایب
رگرسیون
متغیرهای
پژوهش هم طبق
جدول 2 بهدستآمده
است. با یک
واحد انحرافاستاندارد
افزایش در
امید، (357/0 = b) از نمره
سلامت روانی
کاسته میشود،
(طبق
دستورالعمل
کاهش نمره
سلامت روان نشاندهنده
بهبود سلامت
روان است)، به
عبارتی با هر
واحد انحرافاستاندارد
افزایش در
امید، سلامت
روان 357/0 بهبود
مییابد. با
هر واحد انحرافاستاندارد
افزایش در عزتنفس
به میزان (422/0 = b) از نمره
سلامت روانی
کاسته میشود یا
به عبارت دقیقتر
سلامت روان 422/0
بهبود مییابد.
به همین ترتیب
با هر واحد انحرافاستاندارد
افزایش در
رضایت از زندگی
به میزان (214/0 = b) از نمره
سلامت روان
کاسته شده که نشاندهنده
بهبود سلامت
روان است. بهطورکلی
با افزایش
امید، عزتنفس،
رضایت از
زندگی و امید،
شاهد بهبود
سلامت روان
دانشجویان
خواهیم بود.
جدول 2. ضرایب رگرسیون
ضرایب استاندارد
نشده |
ضرایب
استانداردشده |
t مقدار |
سطح معناداری |
||||
ضریب
b |
خطای
استاندارد |
ضریب b |
|||||
عرض
از مبدأ |
69/41 |
43/1 |
- |
11/29 |
000/0 |
||
امید |
438/0- |
053/0 |
-357/0 |
28/8- |
000/0 |
||
عزتنفس |
82/1- |
138/0 |
422/0- |
62/8- |
000/0 |
||
رضایت
از زندگی |
656/0- |
076/0 |
214/0- |
08/13- |
001/0 |
||
سطح معناداری
001/0>
در
جدول شماره 3
نیز آمارههای
آزمون t تفاوت بین
متغیرهای
تحقیق را بین
دانشجویان
دختر و پسر
نشان میدهد.
با توجه به (05/0 > (p فقط
بین میانگین
رضایت از
زندگی
دانشجویان دختر
و پسر تفاوت
معنادار وجود
دارد. همانطور
که جدول 3 نشان
میدهد رضایت از
زندگی دختران
به میزان 78/1
بیشتر از
دانشجویان پسر
است. ازنظر
امید، عزتنفس
و سلامت روان،
بین دانش جویان
دختر و پسر
تفاوت
معنادار وجود
ندارد.
جدول
3. میانگین و
نمرات
متغیرهای
امید، عزتنفس،
رضایت از
زندگی و سلامت
روان دانشجویان
دختر و پسر
متغیر |
میانگین
و انحراف
معیار دانشجویان
دختر |
میانگین
و انحراف
معیار دانشجویان
پسر |
مقدار t |
سطح
معناداری |
اختلاف
میانگینها |
||
امید |
24/80 ± 5/03 |
30/23 ± 84/4 |
44/1- |
151/0 |
64/1- |
||
عزتنفس |
34/4 ± 23/4 |
94/3 ± 90/3 |
938/0- |
349/0 |
42/0- |
||
رضایت
زندگی |
31/22 ± 62/7 |
52/20 ± 83/6 |
24/2- |
025/0 |
78/1- |
||
سلامت
روان |
81/19 ± 42/14 |
64/19 ± 05/12 |
111/0- |
912/0 |
17/0- |
||
بحث
در این
پژوهش رابطه
متغیرهای عزتنفس،
رضایت از
زندگی و امید
با سلامت روان
و همچنین پیشبینی
سلامت روان
دانشجویان با
استفاده از
متغیرهای ذکرشده
موردبررسی
قرار گرفت. در
این بخش ضمن
بررسی نتایج
پژوهش، به بحث
و نتیجهگیری
در مورد آن
پرداخته میشود.
نتایج
پژوهش نشان
داد که بین عزتنفس،
رضایت از
زندگی و امید
و سلامت روان
دانشجویان
رابطهی مثبت
و معنادار
وجود دارد.
این یافته با نتایج
پژوهش حیدری (44)، هوموندوانسا
و همکاران (45)، اوسولیوان
(46)، فراری و
همکارانش (47)، ایوران
(48) و الحداد
و همکارانش (49) همسو
است. دربارهی
رابطه بین
متغیرهای عزتنفس
و رضایت از
زندگی و امید
و سلامت روان
در ادبیات روانشناختی
بسیار بحث شده
است، به نظر
میرسد که این
متغیرها میتوانند
سلامت روان
دانشجویان را
افزایش دهند و
داشتن امید،
به کارکرد
بهتر در فعالیتهای
آموزشی
دانشجویان
نیز میانجامد (4،
50). در تبیین
رابطه
متغیرها
مذکور میتوان
گفت عزتنفس و
رضایت از زندگی
از عوامل مهم
سلامت روان
هستند و حتی
بهعنوان یک حفاظ
اجتماعی در
مقابل استرسها
و اضطرابها در
بین تحقیقات معرفیشدهاند
(51).
شیرمحمدی (52) نیز
در نتایج همسو
با این پژوهش
به نقل از
متخصصان
زیادی بیان
نموده است که:
افرادی که در
زندگی خود
رضایت بیشتری
دارند،
رویکرد مثبتی
به زندگی
داشته و دارای
عزتنفس
بالاتری هستند
و احساس کفایت
تحصیلی
بالایی
برخوردارند و
این افراد معمولاً
از سلامت جسمی
و روحی خوبی
برخوردارند. در
سالهای اخیر روانشناسان
به سازه امید بهعنوان
نقطه قوت روانشناختی
نگریسته که هم
به بالا رفتن عزتنفس
افراد کمک میکند
و هم در پرورش
و ایجاد سلامت
روانی مؤثر
است (53).
همچنین در
نتایج بعدی پیشبینی
سلامت روان
دانشجویان بر
اساس متغیرهای
عزتنفس،
رضایت از
زندگی و امید تائید
شد که اين
يافته با
نتايج گزارششده
توسط مقتدری (54)،
پاکدامن (55)، سیاح
(22) بهصورت
مستقیم یا غیرمستقیم
هماهنگ است.
نتايج حاكي از
اين بود كه
بين نمره كلی
متغیرهای پیشبین
و نمره كل
سلامت عمومي
رابطه منفي و
معناداري
وجود داشت. همچنین
در پژوهشها ذکرشده
امید با رضایت
از زندگی
ارتباط
مستقیم دارد و
این دو عامل
مهمی در سلامت
روان
دانشجویان هستند؛
انصاری (56)
نیز امید را
موجب معنا
بخشیدن به
زندگی بیان
کرده که در
ناملایمات و
مشکلات باعث
عدم فروپاشی
روانی انسان و
حفظ سلامت روح
و روان میگردد.
طبق نتایج این
پژوهش و
تحقیقات همسو
با آن امید
متغیر جدیدی
است که بهعنوان
پیشبینی
کننده رضایت
از زندگی مورد تائید
قرارگرفته
است و خود از مولفه
های مهم سلامت
روان میباشند،
البته این
متغیر سالهاست
در جامعه علمی
و دانشگاهی
مورد غفلت قرارگرفته
است و کمتر به
آن توجه شده
است؛ و حتی در پژوهشهای
پیشین هم این
متغیر در بین
عوامل پیشبین
سلامت روان به
چشم نمیخورد.
در یافتههای
بعدی این
تحقیق مشخص شد
بین رضایت از
زندگی
دانشجویان
دختر و پسر
تفاوت وجود
دارد و مشاهده
شد که نمرات
رضایت از زندگی
دختران بیشتر
از پسران است که
این نتایج با
نتایج دمیرل (57)
که رضایت از
زندگی معلمان
زن را بیشتر
از معلمان مرد
اعلام نموده
است، همخوان
است. ولی در دیگر
متغیرها
تفاوتی
مشاهده نشد.
این یافتهها
با نتایج
يعقوبي و همكاران
(25)، ایوران (48) ناهماهنگ
است. همچنین پژوهشی
توسط روبیلوس (58) درباره
ارتباط جنسیت
و سلامت روان
در یکی از
کشورهای
آمریکایی
انجام شد و نتایج
سلامت روان
بالاتر مردان
نسبت به زنان
را نشان
دادند.
داینر (23) مینویسد:
زنان نسبت به
مردان
هیجانات مثبت
بیشتری را گزارش
میکنند.
البته عوامل
زیادی در بروز
رضایت از
زندگی برای هر
دو جنس در
تحقیقات
گذشته اشاره شده
که نمیتوان
با صراحت
درباره علت
این اختلاف در
نمرات رضایت
از زندگی
دانشجویان
نظر داد و
نیاز به بررسیهای
بیشتری دارد.
نتیجهگیری: یافتههای
این پژوهش را میتوان
در زمره
شواهدی دانست
که تأثیر
متغیرهای روانشناختی
و ارتباط و
تعامل بین آنها
بر سلامت
روانی را مورد
تائید قرارداد.
امید و رضایت
از زندگی بهعنوان
متغیرهای روانشناختی
و عزتنفس بهعنوان
یک متغیر
اجتماعی بر
سلامت روانی
دانشجویان تأثیر
داشتند و
سلامت روان آنها
با استفاده از
این متغیرها
قابل پیشبینی
است. بُعد
روانی انسان نقشی
مهم، در رشد و ارتقای
او دارد. بنابراین،
اهداف و
برنامههای آموزشوپرورش
باید در
راستای رشد
احساس
ارزشمندی و
مهم بودن
دانشجو شکل بگیرد
تا بتواند از
این طریق به
یک رضایت نسبی
از زندگی شخصی
و تحصیلی خویش
برسد. ضمناً دانشجویان
جوانترین و مهمترین
قشر جامعه
هستند و تأمین
عوامل سلامت
جسم و روان آنها
بهنوعی میتواند
سلامت روان
فردای جامعه
را تضمین کند. تأکید
توجه به این تواناییها
در دانشجویان
در نظام آموزشوپرورش
و مراكز آموزش
عالي میتواند
شيوع اختلالهای
رواني را در
دانشجويان
كاهش دهد. امروزه صاحبنظران بر این باورند که یکی از دلایل مهم
توسعه کشورهای پیشرفته توجه و اهتمام دولتهای آنها در
تربیت نیروی انسانی خلاق و مؤثر است. دانشجویان، نیروی
انسانی برگزیده ازنظر
استعداد، خلاقیت و پشتکار و منابع
معنوی هر جامعه و سازندگان فردای کشور خویش هستند.
انتظار میرود این گروه در سایه سرمایهگذاریهای کلانی که
از آموزشوپرورش تا دانشگاه صرف آنان میشود، بتوانند
افرادی توانا، مفید و مؤثر برای کشور باشند. اما واقعیت
انکارناپذیر این است که این سرمایهگذاریها بدون توجه به
بهداشت روانی جامعه بهویژه دانشجویان نمیتوانند تأمینکننده آن انتظارات باشد.
سوگیری
و خودگزارشی
در تکمیل پرسشنامهها
و همچنین عدم
امکان یک
مصاحبه تشخیصی
جهت تعیین
امید، عزتنفس،
رضایت از زندگی
و سلامت روان
دانشجویان جزء
محدودیتهای
تحقیق میباشند.
همچنین به
دلیل ماهیت رابطهای
بودن این
پژوهش نمیتوان
یک نتیجهگیری
علی از آن
استخراج کرد.
بهمنظور
رسیدن به
یافتههای با ثبات و
کاهش محدودیتهای
این پژوهش توصیه
میگردد، این
مطالعه بر روی
سایر گروهها
و سایر دانشگاهها
انجام و در صورت
امکان از
ابزارهای
متنوع، جهت
اندازهگیری متغیرهای
تحقیق استفاده
شود. همچنین
ادغام این
متغیرها با
متغیرهای مرتبط
دیگر، جهت نتایج
معتبرتر، برای
تحقیقات آتی
پیشنهاد میگردد.
با توجه به تأکید
متخصصان بر آموختنی
بودن مهارتها،
برگزاری
کارگاههای آموزشی
(امید، رضایت
از زندگی و
امید و...) جهت
ارتقاء سطح
سلامت روانی
دانشجویان
نیز از پیشنهادهای
محققین است.
سپاسگزاری
از کلیه
مسئولان و
دانشجویان
دانشگاه
شهرستان
شاهرود که در
انجام این
پژوهش همکاری
نمودند، کمال
تشکر و
قدردانی را مینمایم.
References:
1.
Tehrani H, Rakhshani T, Zadeh DS, Hosseini SM. Analyzing the
relationship between job stress to mental health, personality type and
stressful life events of the nurses occupied in Tehran 115 emergency.
Iranian Red Crescent Medical Journal. 2013;15(3):272-3.
2.
Durak M, Senol-Durak E, Gencoz T. Psychometric properties of the
Satisfaction with Life Scale among Turkish university students, correctional
officers, and elderly adults. Social indicators research. 2010;99(3):413-29.
3.
World Health Organization. Prevention of mental disorders.
Effective interventions and policy options. Geneva: 2004.
(WHO). ISSN: 0512-3038.
4.
Saber M, Tehrani H, Shojaeizadeh
D, Maleki Z, Esfandiyarpoor R. Mental Health and Exposure to Stressful Life
Events of Nurses Working in Tehran Emergency Medical Service (ER115). J Health
Syst Res 2013; 9(3): 294-300.
5.
Samaeelvand N, Hasanvand B. The relationship between sexual
knowledge and marital forgiveness with mental health of married women. Iranian
Journal of Health Education and Health Promotion. Winter 2015;2(4):
[270-280].
6.
van
Gestel AJ, Kohler M, Steier J, Teschler S, Russi EW, Teschler H. Cardiac
autonomic dysfunction and health‐related quality of life in patients with
chronic obstructive pulmonary disease. Respirology. 2011;16(6):939-46.
7.
Flaskas C. Holding hope and hopelessness: Therapeutic engagements
with the balance of hope. Journal of Family Therapy. 2007;29(3):186-202.
8.
Snyder C. R. Handbook of hope: Theory, measures, and applications.
San Diego, CA: Academic Press;1 edition (May 8, 2000).
9.
Weiten W, Dunn S.D, Hammer Y.E. Psychology applied to modern
life: adjustment in the 21st century. Mason:Cengage
Learning; Edition:
10th2014. ISBN-13:978-1111186630.
10.
Yeasting K, Jung S. Hope in motion. Journal of Creativity in
Mental Health. 2010;5(3):305-19.
11.
Arshadi H, Homam M, Mohamadi E, Sanjar Musavi N. A Comparative
Study of Self-efficacy and Self-esteem among Students of Islamic Azad
University of Medical Sciences Mashhad Branch. Future of Medical Education
Journal. 2014;4(1):17-21.
12.
Ghasemzadeh A, Youneci H, Khanlou R. A comparative study of mental
health and self-esteem of freshman and junior students. J Educ
Psychol.2010;1(4):39-58.
13.
SitiSaraw H. Dimension of Neuroticism Personality among Leader and
the Impact Toward Self-Esteem of Employe at the
Workplace. Procedia Soc Behav Sci.2013;91: 588 – 593.
14.
Soufi S, Damirchi ES, Sedghi N, Sabayan B. Development of
structural model for prediction of academic achievement by global self-esteem,
academic self-concept, self-regulated learning strategies and autonomous
academic motivation. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;114:26-35.
15.
Guney S, Kalafat T, Boysan M. Dimensions
of mental health: life satisfaction, anxiety and depression: a preventive
mental health study in Ankara University students population. Procedia-Social
and Behavioral Sciences. 2010;2(2):1210-3.
16.
Oishi S, Diener E, Lucas RE. The optimum level of well-being: Can
people be too happy? Perspectives on psychological science. 2007;2(4):346-60.
17.
Luhmann M, Lucas RE, Eid M, Diener E. The prospective
effect of life satisfaction on life events. Social Psychological and
Personality Science. 2013;4(1):39-45.
18.
Diener E& Chan M. Y.Happy people live longer: Subjective
well-being contributes to health and longevity. Appl Psychol Health and
wellbing.2011; 3(1):1-43.
19.
Lyubomirsky S; King L,&Diener E. The benefits of frequent positive
affect: does happiness lead to success? Psychol Bull. 2005; 131(6):803–855.
20.
kordtamimi
B,Porghaz A,khaneghei S.A. Cross culture on Job satisfaction as a faction of organization
commitment and mental Health among employee of alghare muslim university in
India and Sistan of Iran. J of Subcontinent Res.2011;3(7):53-70.
21.
Steinmo S, Hagger-Johnson G, Shahab L. Bidirectional association
between mental health and physical activity in older adults: Whitehall II
prospective cohort study. Preventive medicine. 2014;66:74-9.
22.
Sayah M, olapur A, Ardame A, shahidI
S, yaghoobi askarabad E. Prediction of mental health and academic perfo rmance of students within cognitive emotional regulation
strategies in me dical sciences university
of Jundish apur in Ahvaz.Jundishapur
Uni Sci Med J.2014; 5 (1):
37-44.
23.
Bostani M, Nadri A, Nasab AR. A
Study of the Relation between Mental health and Academic Performance of
Students of the Islamic Azad University Ahvaz Branch. Procedia-Social and
Behavioral Sciences. 2014;116:163-5.
24.
Marashian F, Esmaili E,
Relationship between religious beliefs of students with mental health disorders
among the students of Islamic Azad University of Ahvaz. Procedia Soc Behav Sci.2012,46:
1831 – 1833.
25.
Yachobi A, Farhadi M,Ghanbari N, Kakabrayy K. Relationship between emotional intelligence and public health students with homesickness. Modern Psychol Res.2008; 3 (9):153-137.
26.
Moallemi S, Raghibi M, Salari Dargi Z. Comparison of Spiritual
Intelligence and Mental Health in Addicts and Normal Individuals. The Journal
of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. 2010;18(3):234-42.
28.
Bayani AA, Mohammad Koochekya A,
Bayani A. Reliability and validity of Ryff’s psychological well-being scales.
Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2008;14(2):146-51.
29.
Rosenberg M. Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ
Princeton: University Press; 1965. pp 347.
30.
Pullmann H, Allik J. The Rosenberg Self-Esteem Scale: its
dimensionality, stability and personality correlates in Estonian. Personality
and Individual Differences. 2000;28(4):701-15.
31.
Mäkikangas A, Kinnunen U, Feldt T. Self-esteem, dispositional
optimism, and health: Evidence from cross-lagged data on employees. Journal of
Research in Personality. 2004;38(6):556-75.
32.
Greenberger E, Chen C, Dmitrieva J, Farruggia SP. Item-wording and
the dimensionality of the Rosenberg Self-Esteem Scale: do they matter?
Personality and Individual Differences. 2003;35(6):1241-54.
33.
Diener E. & Diener M. Most people are happy. Psychological science. 1996;7(3):181-5.
34.
Bayani A. A, Koocheky A. M, &
Godarzi H A. Reliability and validity of satisfaction
with life scale. Developmental Psychology.2007,3 (11): 259-265
35.
Pavot W, Diener E. The satisfaction with life scale and the
emerging construct of life satisfaction. The Journal of Positive Psychology.
2008;3(2):137-52.
36.
Alfonso VC, Allison DB, Rader DE, Gorman BS. The extended
satisfaction with life scale: Development and psychometric properties. Social
indicators research. 1996;38(3):275-301.
37.
Grewal PK, Porter JE. Hope theory: A framework for understanding
suicidal action. Death studies. 2007;31(2):131-54
38.
Shegefti NS, Samani S. Psychometric properties of the academic
hope scale: Persian form. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011;30:1133-6.
39.
Snyder CR, Harris C, Anderson JR, Holleran SA, Irving LM, Sigmon
ST, et al. The will and the ways: development and validation of an
individual-differences measure of hope. Journal of personality and social
psychology. 1991;60(4):570-585
40.
Alexander ES, Onwuegbuzie AJ. Academic procrastination and the
role of hope as a coping strategy. Personality and Individual Differences. 2007;42(7):1301-10.
41.
Abdel-Khalek AM. Quality of life,
subjective well-being, and religiosity in Muslim college students. Quality of
Life Research. 2010;19(8):1133-43
42.
Khayatan F, Ahadi, H, Kamkar M, Naisi G.
Structural model of the relationship of psycho
organizational pathology with job stress, job satisfaction and mental health by considering The
meditating role of work perfectionism in teacher. Knowledge and Research in
Applied Pcychology.2012;13(4):18-32.
43.
Trinidad DR, Johnson CA. The association between emotional
intelligence and early adolescent tobacco and alcohol use. Personality and
Individual Differences. 2002;32(1):95-105.
44.
Safarzadeh S. Connection Hope to Life with Psychology Obstinacy in
Scholars Girl and Boy of Islamic Azad University Ahvaz Branch. Procedia-Social
and Behavioral Sciences. 2012;46:1855-9.
45.
Hammond V, Reeder AI, Gray AR, Bell ML. Are workers or their
workplaces the key to occupational sun protection? Health Promotion Journal of
Australia. 2008;19(2):97-101.
46.
O’Sullivan G. The relationship between hope, eustress,
self-efficacy, and life satisfaction among undergraduates. Social indicators
research. 2011;101(1):155-72.
47.
Ferrari, Joseph R, Stevens E B,Legler R, Jason L A. Hope,
Self-Esteem, and Self-regulation: Positive characteristic among men and women
in recovery. Journal of Community Psychology.2012;40(3):
292-300.
48.
Evren A. Life satisfaction, perceived freedom in leisure and
self-esteem: The case of physical education and sport students. Procedia-Social
and Behavioral Sciences. 2013; 93(1). 2186-2193.
49.
Alahdad R, Alavi M, Ninggal T, Mirzaei F. Identifying Major Traits
of Personality Towards Life Satisfaction among Married Students.
Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;114(21):394-8.
50.
Bressler LA, Bressler ME, Bressler MS. The role and relationship
of hope, optimism and goal setting in achieving academic success: A study of
students enrolled in online accounting courses. Academy of Educational Leadership
Journal. 2010;14(4):37-51
54.
Moghtaderi N, Refahi J,Khosravi S. Effectiveness of teaching
values to preschoolers
living on mental health and social development.
Journal of Psychological Models and Methods.2011;1(3):65-82.
55.
Pakdaman Savoji A, Ganji K. Increasing mental health of university
students through life skills training (LST). Procedia - Social and Behavioral
Sciences.2013;84:1255-1259.
56.
Ansari M, Mirshah jafari A, Zareh H; An Inquiry into the Role of
Faith and Hope in Life and its Effects on Man's Mental Health. Biquarterly
journal of Studies in Islam & Psychology.2010;4(6):123-142.
57.
Demirel H. An investigation of the relationship between job and
life satisfaction among teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2013;84(9):1255-9.
58.
Robillos E, Lale R, Wooldridge J, Heller R, Sarkin A. Gender and
the relative importance of mental health satisfaction domains. Evaluation and
program planning. 2014;43(1):9-15.