زمینه و هدف: دورههای تحصیلات تکمیلی محل تلاقی و فصل مشترک آموزش و پژوهش در عالیترین سطوح خود میباشد که در آن برجستهترین دانشپژوهان جامعه به عالیترین مباحث علمی میپردازند. اثربخشی شیوههای آموزشی در این یادگیری فراگیران با ایجاد شواهد نظاممند و مبتنی بر تحقیق کمتر مورد توجه بوده است. لذا این پژوهش با هدف تبیین دیدگاهها، تجربیات و ادراکات اساتید و دانشجویان از شیوههای آموزش و یادگیری مؤثر در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. مواد و روشها: در این پژوهش کیفی اساتید و دانشجویان مقطع کارشناسیارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران شرکت نمودند. مشارکتکنندگان در ابتدا بهصورت هدفمند و سپس مبتنی بر نمونهگیری نظری انتخاب شدند. با 25 نفر مشارکتکننده، دادهها به اشباع رسید. مشاهده مشارکتی در کلاسهای درس مدرسین و مصاحبه متمرکز با دانشجویان و اساتید روشهای اصلی جمعآوری دادهها بود. از روش تحلیل محتوا بر اساس الگوی گراهایم برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: با استفاده از تجزیهوتحلیل به روش مقایسه مداوم دادهها، یافتهها تحقیق در سه حیطه ویژگیهای اساتید، انتظارات دانشجویان و تعامل بین استاد و دانشجو توصیف شد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بازبینی برنامههای آموزشی بهمنظور کاربرد روشهای نوین تدریس در جهت ارتقاء یادگیری و رضایتمندی دانشجویان را پیشنهاد میکند.
Merghati khoii E A, RImaz S, Zarei F, dastoorpour M. Exploring The Teaching and Learning Approaches from the viewpoint of Postgraduate Students and their Lecturers. Iran J Health Educ Health Promot 2013; 1 (3) :67-82 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-100-fa.html
مرقاتی خویی عفت السادات، ریماز شهناز، زارعی فاطمه، دستورپور مریم. تبیین دیدگاه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص شیوههای آموزش و یادگیری. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1392; 1 (3) :67-82